PROCESUL DE EMITERE A AUTORIZATIEI SPECIALE DE TRANSPORT, EVALUAT CU SPRIJINUL USAID

Procesul de emitere a autorizațiilor speciale de transport în forma reglementată nu este centrat pe necesitățile operatorilor economici, deoarece lipsește posibilitatea de a obține această autorizație în termene restrînse. De asemenea lipsește posibilitatea de a restitui sumele achitate în cazul neutilizării autorizației speciale de transport, precum și nu este posibilă scutirea de taxe în cazul calamităților naturale. O altă problemă ține de imposibilitatea de a achita tariful prin intermediul transferurilor bancare internaționale. Acestea sînt cîteva din constatările unui studiu cu privire la condițiile procesului de emitere a autorizației speciale de transport, realizat de către Programul USAID Reforme Structurale în Moldova și prezentat marți, 22 octombrie, la Chișinău.

Studiul constată durata mare de examinare a cererilor de eliberare a autorizațiilor speciale de transport, care este de cinci-opt zile. În comparație cu experiența altor țări, de exemplu în Estonia acest termen este de trei zile în formula standard, iar în regim de urgență – opt ore. În Marea Britanie autorizația este eliberată imediat.

Un alt aspect abordat se referă la mărimea taxelor pentru emiterea autorizațiilor speciale de transport. Autorii cercetării consideră că este necesar să fie revizuită mărimea acestor taxe prin aplicarea unui model bazat pe principiul proporționalității, astfel încît mărimea taxelor să fie stabilită în raport cu locul Republicii Moldova în clasamentele internaționale privind calitatea drumurilor. De asemenea, este necesar să fie schimbat modelul existent de calculare a taxelor, strict în funcție de distanța parcursă și să fie implementat un alt model, bazat pe segmente de parcurs, perioade de valabilitate ale autorizației etc.

Prezent la eveniment, Andrei Ciornîi, secretar de stat la Ministerul Economiei și Infrastructurii, a declarat că participanții la acest eveniment și-au propus să evalueze condițiile și procesul de emitere a autorizației speciale de transport. „S-a solicitat evaluarea complexă a acestui proces. Considerăm că această ședință de lucru este un prilej pentru a face un schimb de opinii, pentru a identifica soluții, dar și pentru a dezbate toate lacunele identificate”, a notat Andrei Ciornîi.

Igor Guja, directorul interimar al Agenției Naționale de Transport Auto, a menționat că acest studiu va fi folosit în scopul optimizării și armonizării legislației naționale cu cea a Uniunii Europene. Potrivit lui, există sesizări din partea operatorilor care utilizează autorizațiile speciale de transport, iar obiectivul este de a îmbunătăți cadrul legal pentru eliberarea în termene proxime a autorizaților, precum și pentru revizuirea tarifelor prevăzute.

Douglas Muir, director de program în cadrul Programului USAID Reforme Structurale în Moldova, a declarat că apreciază foarte mult eforturile depuse de către ANTA. „Acum practic intrăm într-o etapă de lucru foarte intensă și în același timp foarte interesantă. Și această ședință de astăzi reprezintă punctul de inițiere a etapei de revizuire și de restructurare a cadrului de plăți și de reglementare a structurilor aferente”, a notat Douglas Muir.

În perioada de patru ani de implementare – septembrie 2017-septembrie 2021, Programul pentru Reforme Structurale în Moldova, finanțat de USAID, va sprijini Guvernul Republicii Moldova în procesul de integrare a țării în sistemele comerciale regionale și mondiale. Programul va contribui la îndeplinirea de către Moldova a angajamentelor asumate în cadrul Acordului de Asociere cu UE, care cuprinde Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, precum și cele prevăzute de noul Acord de Facilitare a Comerțului cu Organizația Mondială a Comerțului.

Sursa: IPN