PRESEDINTE CU PUTERI CONSTITUTIONALE SAU REPUBLICA PARLAMENTARA?

Cît de mult îşi doreşte Puterea absolută Maia Sandu

După fuga lui Plahotniuc, majoritatea parlamentară PSRM-PAS-PPDA i-au redat Președintelui Igor Dodon o serie de atribuții prezidențiale de care majoritatea parlamentară subordonată oligarhului (în complicitate cu Guvernul mafiot Pavel Filip) l-a lipsit abuziv tocmai spre a nu-i lăsa nici o putere decizională. Aici ne referim la dreptul Președintelui de a numi directorul SIS și a-l controla în virtuți legale, precum și de comanda firească a Serviciului de Protecție și Pază de Stat (SPPS). După un timp, tocmai PAS și PPDA au fost cele mai vocale partide care îl acuzau pe Igor Dodon de faptul că, chipurile, și-ar fi asumat puteri nelimitate asupra Statului. O tîmpenie manipulatoare de zile mari! Chiar dacă președinția Parlamentului era și este asigurată de PSRM, așa cum este și normal pentru că e partidul cu cei mai mulți deputați parlamentari, socialiștii nu au majoritate absolută și decizională în Parlament, iar Republica Moldova este un Stat parlamentar, nu o republică prezidențială.

PAS a fost partidul care a criticat cel mai vehement controlul prezidențial asupra SIS și a SPPS. Practic, prin aceste acuze, PAS a devenit susținătorul deciziei anterioare a lui Plahotniuc de a lipsi Președinția de aceste atribuții, iar asta în scopul transformării instituției prezidențiale într-una decorativă. Acum Maia Sandu este Președintele ales al Republicii Moldova. În contextul acestei realități, întrebăm: Va renunța Maia Sandu, ca Președinte al Țării, la controlul asupra SIS și SPPS și va accepta trecerea acestor servicii sub control parlamentar? ”I se va permite” acest demers?

Față de cele arătate, avem suficiente motive să crede că nu doar Maia Sandu stă pe un butoi de pulbere gata să explodeze, ci și cei care nu-i vor permite un astfel de demers ”revoluționar”. După ”experimentul proeuropean Filat”, după îngăduința ”proeuropeană pînă la limită” a tiraniei mafiote a lui Plahotniuc, un eșec previzibil, ”tot proeuropean”, al Maiei Sandu, va fi de jale, adică se va demonstra că nici un proiect politic extern nu este funcțional în Republica Moldova, atîta timp cît nu este pornit de la necesitățile reale ale moldovenilor majoritari. Chiar nimic nu s-a învățat din eșecurile românești de aproape 30 de ani și cele proeuropene de după 2009? Protocolar, va fi primită de cîțiva președinți din Europa. Dar mai departe ce urmează? Vor tot curge fluxuri de bani? Să fim serioși! Banii trebuie făcuți acasă. Și bunăstarea la fel. Și agricultura, și economia în general. Vedem jubilațiile presei afiliate Maiei Sandu care afirmă că nou aleasa a făcut într-o zi cît alții nu au făcut în patru ani. Serios? Și ce a făcut? Acordă interviuri? Pînă la realizări mai este mult de tot! Dar să revenim la sinceritate.

Așadar, va renunța Maia Sandu, în prima zi de după preluarea mandatului prezidențial, la controlul asupra SIS și SPPS și trecerea acestor servicii sub control parlamentar? Asta, așa, ca să le demonstreze celor care au votat-o că este principială, că este cinstită, că este sinceritatea întruchipată, că vrea binele poporului, că nu este ahtiată după Putere, că nu Plahotniuc îi este modelul de stăpînire a Statului, ci Constituția! Crede cineva că ”dulăii politici” profitori din anturajul ei vor fi de acord cu așa ceva? Alaiba! Pe naiba, voiam să zic. Noi mai zicem că e bine să așteptăm! Nu va dura mult pînă vom vedea cine-i ”steaua de mucava Sandu”! Dar ce ne facem cu Țara? Dar ce va face Sandu cu Usatîi? Usatîi, jucăria tragică a Rusiei lui Surkov care s-a jucat pînă a pierdut partida. Iar tabla de șah se tot lărgește…

Mihai CONȚIU