POVESTEA CELOR 150 DE MILIOANE DE EURO DIN ROMANIA PENTRU RM

„Bancherul” penal şi mincinos Ponta şi încovoiatul Streleţ

Autor: Mihai CONŢIU

Aşadar, România a mai promis Moldovei 150 de milioane de Euro. Amintim că pe timpul preşedintelui Băsescu au mai fost arvunite 100 de milioane de euro. Dar deja mi se conturează certitudinea că cele 150 de milioane de Euro promise de către aventurierul penal Victor Ponta drept împrumut acordat Republicii Moldova vor avea soarta celor 100 de milioane promise de ex-preşedintele Traian Băsescu. Este vorba despre nişte bani care nici acum, după mai bine de 5 ani, nu au mai trecut graniţa financiară frăţească spre Chişinău.

Pentru o mai bună analiză a opiniilor pe care le vom exprima, vă reamintim că, pe data de 22 Septembrie, în urma şedinţei comune de Guvern româno-moldovenesc, premierul Victor Ponta anunţa că va propune Parlamentului României spre aprobare un proiect de asistenţă financiară rambursabilă de 150 de milioane de Euro pentru Republica Moldova. Banii urmau să fie rambursaţi în termen de cinci ani, cu o dobîndă egală "cu cea care este plătită de România în momentul împrumutului pe piaţa internaţională, în jur de 1,5%". Lucrul acesta Victor Ponta l-a anunţat foarte patetic, triumfător şi cu multe înţelesuri. Pe data de 30 Septembrie, înainte de şedinţa de Guvern, Victor Ponta a anunţat că Guvernul va aproba Memorandumul prin care se va acorda un ajutor rambursabil de 150 de milioane de Euro Republicii Moldova: "Avem Memorandumul privind aprobarea acordului de ajutor rambursabil de 150 de milioane de euro pentru Republica Moldova".

Pînă aici, toate par bune, frumoase şi în roz, nu-i aşa?, numai că nu-i chiar aşa, căci dracul nu se ascunde în detalii, ci în gărgăunii din capul mincinosului penal Ponta. Chiar dacă, aparent, ar putea să vi se pară prea lungi sau plicticoase detaliile din expunerile ce urmează, vă asigurăm că pentru cititorul atent şi interesat vor fi utile, mai ales că are posibilitatea să pună cap la cap opinii diferite. Veţi vedea că avem de-a face cu un premier, Victor Ponta, iresponsabil, mincinos, trădător cu moldovenii şi manipulator doar spre a-şi cîştiga popularitate electorală aici, deşi dacă va intra în puşcărie nu văd la ce i-ar mai prii. La ce altceva ne putem aştepta de la un camarad şi un complice al oligarhului Vladimir Plahotniuc?

Prima reacţie după anunţul împrumutului frăţesc făcut de Ponta

Imediat după ce Ponta a promis acest împrumut, după ce presa unionistă din Moldova a început să exulte de bucurie şi cu mîndrie faţă de acest „ajutor frăţesc”, expertul economic român Petrişor Peiu a notat cîteva observaţii demne de reţinut (aproape sigur că de la el s-a inspirat şi Ghimpu, cînd o făcea pe cunoscătorul, afirmînd, la spartul tîrgului, că împrumutul nu poate fi acordat), din care extragem cîteva:

„…Suma reprezintă 12-13% din bugetul pe 2015 al RM sau cheltuielile bugetare pe două luni; ca să înţelegem, România se comportă ca o asistentă medicală, care duce pe furiş un pachet de ţigări unui bolnav de pneumonie, în pofida recomandării doctorilor (FMI si UE); de ce o face? Simplu, pentru că dl. Ponta doreşte să cîştige electorat în 2016 într-un mod neprincipial; unde se greşeşte: RM nu are nevoie de rezerve bugetare care să se cheltuiască ineficient; RM are nevoie de investiţii şi de reforme, care să aducă o dezvoltare sustenabilă şi continuă; aceşti bani vor menţine cheltuielile bugetare ale unui sistem nereformat şi, în plus, vor ostiliza FMI/UE împotriva României; în concluzie din asta, pe termen mediu, vor pierde şi RM şi România.” 

Ulterior, expertul economic Petrişor Peiu revine cu o altă serie de argumente, din care extragem cîteva: „…vom putea să credem că banii vor fi cheltuiţi sub directa supraveghere a mai-recentului interlocutor al dlui Ponta, şi anume dl. Plahotniuc, în folosul reciproc ai celor doi „social-democraţi”, etc.; abordarea legală şi financiară: cum va putea România să justifice că încalcă principiile acceptate în UE privind utilizarea banilor publici; în condiţiile în care România este net creditată extern, cum va justifica alocarea ca împrumut extern a unor bani primiţi tot cu titlu de credit extern, în condiţiile în care orice împrumut extern interzice expres astfel de împrumuturi?; abordarea naţională: cine va cheltui aceşti bani –
partidul dlui Plahotniuc, suspectat de cele mai odioase afaceri cu banii publici?

Ponta este acuzat de minciună, căci România NU poate împrumuta Republica Moldova

Potrivit secretarului executiv al PNL din România, Radu Carp, un astfel de împrumut ar fi contrar practicilor internaţionale şi ilegal în forma prezentată de Ponta. Vă reamintim că pe 30 Septembrie, înainte de şedinţa de Guvern, Victor Ponta a anunţat că Guvernul va aproba Memorandumul prin care se va acorda ajutorul rambursabil de 150 de milioane de Euro Republicii Moldova, spunînd: "Avem Memorandumul privind aprobarea acordului de ajutor rambursabil de 150 de milioane de euro pentru Republica Moldova".

Ulterior şedinţei de Guvern, au fost date publicităţii, pe pagina de web a Guvernului României, actele care au fost aprobate. Printre acestea se numără 3 Memorandumuri, însă nici unul referitor la împrumutul de 150 de milioane de Euro. "Victor Ponta a aflat după şedinţa de Guvern din 22 Septembrie că un astfel de împrumut nu este posibil. A minţit opinia publică pe data de 30 Septembrie, ştiind foarte bine că Memorandumul respectiv nu este pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern şi nici nu avea cum sa fie", afirmă Radu Carp.

Potrivit liderului PNL, un asemenea Memorandum ar fi trebuit iniţiat de BNR şi Ministerul Finanţelor. "Nici una din aceste instituţii nu a iniţiat şi nu va iniţia un asemenea document, deoarece ar încălca Constituţia FMI, organism din care face parte şi România ca acţionar. Demersul lui Ponta ar putea periclita şi încheierea noilor acorduri de împrumut, ce ar putea fi încheiate de FMI cu România, pe de o parte, şi cu Republica Moldova. Victor Ponta a anunţat cu iresponsabilitate împrumutul fără să cunoască deloc consecinţele", mai spune secretarul executiv al PNL.

Demersul lui Victor Ponta ar contravine secţiunilor 2(b), 3 şi 7 din Constituţia FMI. O altă problemă a acestui împrumut este că există alţi actuali sau viitori creditori ai Republicii Moldova, FMI şi UE. În caz de neplată, dacă România execută activele Băncii Naţional a Moldovei, afectează dreptul UE şi FMI de a face acelaşi lucru în caz de neplată. România ar trebui să aibă acordul UE şi FMI înainte de a împrumuta Republica Moldova, pentru că acest stat are datorii la ambele.

"Victor Ponta a minţit că se poate acorda, punînd într-o situaţie dificilă atît România, cît şi Republica Moldova, care aştepta un gest concret, nu o minciună. A aflat că nu poate acorda împrumutul, ar fi putut măcar să recunoască eroarea iniţială. A preferat să mintă decît să spună adevărul. La Chişinău există suspiciuni că s-a furat un miliard de Euro. La Bucureşti există certitudinea că Victor Ponta a dat impresia că oferă 150 de milioane de euro pentru a persista ulterior în minciună şi a nu oferi nici o perspectivă Republicii Moldova", a mai spus Radu Carp.

Care experţi, care FMI sau UE? Streleţ ştie mai bine!

În speranţa că măcar zece mii de cititori din multele zeci de mii de alţi cititori ai noştri au avut răbdarea să citească pînă la acest punct articolul prezent, ţinînd cont de cele arătate pînă acum, puneţi totul în context cu cele declarate de către premierul Valeriu Streleţ faţă de situaţia creată. Veţi observa că Streleţ pune toate aceste lucruri în context politic, într-unul convenabil lui Ponta, nicidecum în ecuaţia bancară reală conectată la FMI şi UE sau cea emisă de experţi, căci iată ce a declarat, Marţi, 6 Septembrie:

„Este poziţia unui partid care este în opoziţie, în România. Ieri (Luni, 5 Septembrie; n.n.), am avut o discuţie telefonică cu domnul Ponta. Eu ca şef de Guvern prefer să am încredere în ce spune prim-ministrul de la Bucureşti. Aşa că să ajungem să fie debursată prima transă. Prima tranşă va fi anul curent. Nu este o chestiune de viaţă sau moarte. Pentru noi contează ca aceste venituri să fie calculate ferm.”

Păi, e cam de jale dacă premierul Streleţ „preferă să aibă încredere într-un premier penal şi mincinos de la Bucureşti”! Asta poate însemna că premierul moldovean ori este naiv şi indus în eroare de către obraznicul său omolog de la Bucureşti, ori cunoaşte realitatea şi îi convine această minciună, ca să aibă pe cine da vina atunci cînd va ajunge în imposibilitatea de a plăti pensiile şi salariile bugetare, ori că vrea să fie în ton cu Ponta pentru ca să nu-l supere pe prietenul acestuia, Plahotniuc!

Pînă una, alta, dincolo de protestele de amploare, se adună nori negri deasupra Guvernului şi Parlamentului. FMI şi UE nu pot discuta cu o guvernare şi un Legislativ incapabile să reformeze la sînge instituţiile statului, să demareze o restructurare şi o austeritate bugetară radicale şi, nu în ultimul rînd, să voteze şi să aplice legislaţia în conformitate cu Acordurile de Asociere şi de Liber Schimb cu UE.

Ce a fost realizat din cele 80 de puncte din cele din 30 de capitole ale setului de recomandări elaborat de Naţiunile Unite, Banca Mondială, Delegaţia Uniunii Europene în Republica Moldova, USAID, Agenţia de Cooperare Internaţională a Germaniei, Agenţia de Dezvoltare Austriaca, Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare, în coordonare cu reprezentanţele diplomatice ale SUA, Suediei, Elveţiei, Germaniei şi Austriei, care au fost înmînate Guvernului Gaburici la începutul lunii Martie, anul acesta? Cam nici una, iar cele mai multe aveau termen de finalizare în trei luni sau şase luni!

Reprezentanţii donatorilor Republicii Moldova au transmis atunci acest document cu recomandări de politici şi reforme menite să ajute autorităţile să răspundă provocărilor de dezvoltare ale Republicii Moldova. Cele 30 de capitole din document includ acţiuni concrete menite să consolideze sectorul bancar, să îmbunătăţească mediul economic, să pună eficient în aplicare prevederile Zonei de Liber Schimb cu Uniunea Europeană, să reformeze justiţia şi să combată corupţia. Nimic din toate acestea nu s-a realizat, iar acest lucru l-au constatat şi donatorii, dar şi FMI.

Premierul Streleţ este „optimist” şi crede că pînă la sfîrşitul Toamnei va fi semnat Memorandumul cu FMI, dar cu ce altceva decît cu mîna întinsă poate merge la negocieri cu FMI? Dar FMI şi partenerii de dezvoltare s-au săturat de atîta cerşeală şi promisiuni mincinoase! În final, întrebăm: cu ce realizări se va merge la negocierile cu FMI, căci cu negocierile cu Guvernul Ponta pentru cele 150 de milioane de Euro ne-am cam lămurit! Şi cînd ne gîndim că Plahotniuc ar putea împrumuta Republica Moldova nu cu 150 de milioane de Euro, ci cu mult peste un miliard! Ar putea chiar să-i şi doneze poporului său, care i-a permis să-l jefuiască atît, încît a devenit mai bogat decît ţara!

P. s. Ieri, 7 Septembrie, la Chişinău,ministrul Finanţelor Publice din România, Eugen Teodorovici, a semnat Acordul de împrumut dintre România şi Republica Moldova în valoare de 150 de milioane de Euro, se arată într-un comunicat al Ministerului Finanţelor. „Acordul va intra în vigoare după ce va fi ratificat de către cele două state, iar prima tranşă din împrumut va fi acordată după ce Guvernul Republicii Moldova îl va informa pe cel român în privinţa stadiului consultărilor şi negocierilor pe care le are cu Fondul Monetar Internaţional. Sper că prima tranşă din împrumut va putea fi eliberată cât mai repede”, a declarat Eugen Teodorovici. Conform Acordului, fiecare tranşă va fi acordată pe o scadenţă de maximum 5 ani.

Ei, şi? Doar şi cele 100 de milioane de Euro promise Republicii Moldova de către Traian Băsescu au fost legalizate printr-un Acord oficial semnat la nivel înalt! Cu ce s-au ales moldovenii din acest ajutor? Au primit materiale de construcţii, evaluate la vreo opt milioane, spre a fi eliminate urmările inundaţiilor şi… atît! Reţineţi că acel ajutor de 100 de milioane trebuia acordat pînă în 2014. Scuze s-au găsit cu nemiluita – ba că nu au existat proiecte, ba că…, şi tot aşa! De ce „partea română a lui Băsescu” nu a implementat ea propriile proiecte aici, aşa cum americanii, nemţii şi europenii, în general, pe banii lor, construiesc drumuri în Moldova, spitale, staţii de epurare a apelor etc.?

Acum, în cazul împrumutului de 150 de milioane de Euro, este sigur că Ponta i-a activat în grabă pe miniştri lui ca măcar să se semneze, de ochii moldovenilor, un Acord, care, veţi vedea, nu va putea fi pus în practică. Mincinosul Ponta trage cu dinţii de imaginea lui electorală aici. Dacă citiţiţi cu atenţie cele declarate de către Teodorovici, veţi înţelege că acest împrumut depinde tot de FMI, care va spune că nu este posibil, în termenii expuşi mai sus de către experţii citaţi. Premierul Streleţ nici nu se gîndeşte cît va pierde din imagine, crezîndu-l pe mincinosul Ponta. Moldovenii nu vor primi niciodată acest împrumut, credeţi-mă! Sigur că m-aş bucura să nu am dreptate, însă legislaţia financiar-bancară a FMI şi UE, după cum aţi văzut, este nu doar dură, ci are şi o logică!