PORTUL DIN GIURGIULEŞTI A LANSAT CORIDORUL DINTRE MAREA NEAGRĂ ŞI MAREA BALTICĂ

Prim-ministrul în exerciţiu Vlad Filat a vizitat, pe 2 aprilie, Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti, a relatat Biroul comunicare şi relaţii cu presa al Executivului.

Vlad Filat, însoţit de Vitalie Strună, director general al Î.S. „Calea Ferată din Moldova”, Thomas Moser, director general „Danube Logistics” SRL, reprezentanţi ai administraţiei publice locale, s-a deplasat la Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti într-un tren special, pe ruta Cahul - Giurgiuleşti. Călătoria a durat circa o oră, timp în care Prim-ministrul a fost informat despre starea tronsonului de cale ferată.

La solicitarea jurnaliştilor, Premierul a declarat că a decis să parcurgă cu trenul această porţiune de drum pentru a inspecta tronsonul, inclusiv luînd în consideraţie faptul că în acest proiect s-au investit multe resurse, dar şi pentru a vedea ce mai trebuie de făcut pentru a asigura buna funcţionare a acestuia.

La Portul Internaţional Giurgiuleşti Prim-ministrul în exerciţiu a participat la lansarea oficială a coridorului de transportare maritim-feroviară a mărfurilor dintre Marea Neagră şi Marea Baltică, prin intermediul trenului de cursă regulată ZUBR (de transportare a containerelor). La faţa locului, Premierul în exerciţiu a asistat la o demonstraţie a procesului de încărcare a containerelor transportate din China care urmează a fi expediate pe cale ferată spre Belarus, Ucraina, alte ţări. Vlad Filat a adresat felicitări cu prilejul lansării coridorului de transport intermodal al mărfurilor prin punctul de transbordare al containerelor din Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti. Premierul în exerciţiu a menţionat importanţa participării ţării noastre în asemenea proiecte, care demonstrează modul în care două tipuri de transport (maritim şi feroviar) pot contribui la reducerea costurilor de transportare şi atragerea de fluxuri de tranzit extern, care pînă în prezent ocoleau Republica Moldova. „Astfel sînt exploatate la maxim investiţiile în infrastructura portuară, dar şi în infrastructura căilor ferate, generînd plusvaloare pentru întreaga regiune de sud a Republicii Moldova”, a declarat Vlad Filat.

Thomas Moser, director general „Danube Logistics” SRL, a mulţumit Guvernului pentru susţinere în realizarea proiectului respectiv. Oficialul a subliniat că proiectul în cauză sporeşte vizibil importanţa regională a Republicii Moldova din punct de vedere al tranzitului transportului de mărfuri.

În decembrie 2012, Î.S. „Calea Ferată din Moldova” (CFM) şi „Danube Logistics” au devenit parteneri ai proiectului regional ZUBR – trenul de cursă regulată de transportare a containerelor din porturile din Marea Neagră spre porturile din Marea Baltică. Includerea Republicii Moldova în itinerarul trenului ZUBR a devenit posibilă datorită identificării potenţialului de cerere pentru acest coridor din partea companiilor de transport din Turcia, urmare a vizitei oficiale în Turcia în noiembrie 2012, dar şi prin asigurarea unei colaborări eficiente dintre CFM (întreprindere de stat) şi „Danube Logistics” (investitor străin) – administrator al Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti. Astfel, prin crearea unui tarif comun maritim-feroviar, competitiv în raport cu alte modalităţi de transportare a mărfurilor, a fost posibilă crearea unui produs nou, care corespunde cererii în creştere a pieţei. Creşterea estimată a volumului de containere transportate prin intermediul acestei platforme noi este de circa 3,5 ori, de la 1.160 containere în 2012 la circa 4.000 containere în 2013.

Tot pe 2 aprilie, Premierul în exerciţiu a vizitat Terminalul de uleiuri vegetale din cadrul Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti. Terminalul a fost construit şi este gestionat de către societatea subsidiară a Grupului de Companii Trans Oil, Trans Bulk Logistics SRL, împreună cu societatea „Danube Logistics”.

Mihail Caraseni, vicepreşedintele Grupului de companii Trans Oil, a precizat că Terminalul funcţionează din luna noiembrie 2011, avînd o capacitate de depozitare de 6 000 tone metrice şi poate recepţiona nave cu o capacitate brută de transport de pînă la 10 000 tone. Terminalul reprezintă şi un exemplu de cooperare eficientă cu investitor străin. Astfel, valoarea totală a investiţiilor efectuate de către Grupul Trans Oil în cadrul PILG se ridică la aproximativ 35 milioane USD. Anual prin intermediul Terminalului de Uleiuri Vegetale pot fi exportate peste 100 mii tone de ulei de floarea soarelui şi soia. Valoarea exporturilor din perioada ianuarie 2013 – aprilie 2013 se cifrează la peste 5 milioane USD.