PLDM-UL A PROPUS UN PROIECT

ACORD POLITIC

privind constituirea şi funcţionarea în Republica Moldova a Coaliţiei Pro-Europene de Guvernare

1. Realizînd necesitatea unei guvernări stabile şi eficiente, în baza coalizării forţelor responsabile din Parlament, capabile să ajungă la compromis în interesul national;

2. Angajîndu-se să concretizeze procesul de reforme prin eliminarea tuturor constrîngerilor identificate în procesele de guvernare anterioare, la nivelul procesului administrativ şi de comunicare;

3. Angajîndu-se să asigure o guvernare stabilă şi eficientă pentru Republica Moldova pînă la următoarele alegeri parlamentare ordinare, susţinută de o majoritate funcţională în Parlament, constituie Coaliţia Pro-Europeană de Guvernare, în baza principiilor şi priorităţilor stabilite în acest Acord care vizează organizarea şi mecanismele de funcţionare.

Principii de formare a Coaliţiei

4. Constituirea unei guvernări stabile este determinată de aşteptările tuturor cetăţenilor Republicii Moldova, de necesitatea de a asigura o guvernare funcţională şi de a îmbunătăţi mecanismele de guvernare, care să permită asigurarea unei dinamici mai mari în procesul de realizare a reformelor.

5. Refacerea unei majorităţi parlamentare este de o importanţă vitală pentru interesele naţionale ale Republicii Moldova, care revendică de urgenţă învestirea unui nou Guvern Pro-European şi sprijinirea Programul său de activitate de către o majoritate parlamentară stabilă şi responsabilă.

6. Coaliţia de guvernare Pro-Europeană consideră continuarea cursului strategic de integrare europeană a Republicii Moldova drept prioritate naţională. Eforturile actualei coaliţii vor fi îndreptate spre îndeplinirea obiectivelor curente şi imediate: semnarea Acordului de asociere cu UE, crearea Zonei de comerţ liber şi asigurarea deplasării fără vize în spaţiul UE pentru toţi cetăţenii Republicii Moldova. În procesul de integrare europeană, Coaliţia va pune accentul prioritar pe dezvoltarea continuă a Republicii Moldova, avînd la bază drepturile omului, asigurarea bunăstării populaţiei, stimularea economiei şi a investiţiilor. De asemenea, Coaliţia va continua dezvoltarea parteneriatelor strategice cu UE, România, Ucraina, SUA, Federaţia Rusă, dar şi a relaţiilor reciproc avantajoase cu alte state ale lumii.

7. Principiile de bază ale coaliţiei sînt: respectarea drepturilor şi libertăţilor omului; supremaţia legii şi independenţa justiţiei; combaterea corupţiei; neadmiterea subordonării instituţiilor statului intereselor de partid; responsabilitatea faţă de modernizarea social-economică a ţării; dezvoltarea durabilă prin afirmarea competiţiei corecte în cadrul unei veritabile economii de piaţă; implementarea respectului, toleranţei şi a altor principii democratice.

8. Principiile speciale în funcţionarea Coaliţiei Pro-Europene de Guvernare sînt: unitatea eforturilor în vederea implementării programului de guvernare şi asigurarea interesului naţional; respectarea principiului transparenţei.

Organizarea Coaliţiei

9. Coaliţia Pro-Europeană de Guvernare este o asociaţie politică, constituită de către părţile semnatare şi entităţile politice care susţin programul de guvernare al Coaliţiei, pentru perioada de pînă la finalizarea, în termenul prevăzut de legislaţie, a mandatului deplin al Parlamentului de legislatura a XIX.

10. Adunarea Coaliţiei de guvernare este forul ce întruneşte toţi deputaţii şi miniştrii Coaliţiei, conducerea partidelor-membre, care se convoacă la propunerea liderilor Coaliţiei sau a Consiliului Coaliţiei şi dezbate subiecte de importanţă politică majoră pentru Coaliţie şi pentru Republica Moldova. Adunarea Coaliţiei de guvernare se convoacă la necesitate, dar nu mai rar de o dată în trei luni. Adunarea Coaliţiei de guvernare este moderată prin rotaţie de către fiecare dintre liderii partidelor, grupurilor parlamentare semnatare. Ordinea de zi a Adunării este pregătită de către secretariatul Coaliţiei în baza propunerilor partenerilor de Coaliţie şi se repartizează membrilor Adunării după aprobarea ei de către Consiliul Coaliţiei. Deciziile Adunării Coaliţiei se adoptă prin consens, avînd un caracter consultativ sau obligatoriu pentru executare, după cum Adunarea va decide în sensul respectiv.

11. Reuniunea liderilor Coaliţiei întruneşte liderii partidelor semnatare ale Acordului coaliţiei. În acest format, care se va întruni, de regulă, săptămînal, se vor coordona subiectele de pe agenda guvernării. În cazul imposibilităţii de a participa, liderul partidului semnatar poate delega un reprezentat al său pentru şedinţele Reuniunii. Deciziile în cadrul reuniunilor se iau prin consens.

12. Consiliul Coaliţiei este format din delegaţiile părţilor semnatare ale Acordului de coaliţie, în număr de pînă la 4 persoane pentru fiecare delegaţie, conduse la nivel de prim-vicepreşedinţi şi (sau) vicepreşedinţi de partid, care stabilesc agenda comună şi avizează proiectele propuse spre examinare, adoptare şi implementare în cadrul actului de guvernare. Consiliul coaliţiei se reuneşte ori de cîte ori este necesar, la cererea unuia dintre partidele sau grupurile politice semnatare ale Acordului de coaliţie, dar nu mai rar decît o dată la două săptămîni şi adoptă decizii. Proiectul ordinii de zi a şedinţei Consiliului Coaliţiei este pregătit de către secretariatul Coaliţiei în baza propunerilor partenerilor de Coaliţie şi se repartizează membrilor Consiliului cu cel puţin 24 de ore înainte de şedinţă. Şedinţele Consiliului sînt moderate prin rotaţie de reprezentanţii partidelor semnatare ale Acordului coaliţiei. În cadrul Consiliului Coaliţiei se vor discuta în mod obligatoriu subiectele ce ţin de agenda guvernamentală şi parlamentară, subiecte de interes strategic pentru Republica Moldova.

13. Consiliul parlamentar de coordonare este format din deputaţi reprezentanţi ai partidelor semnatare a Acordului şi partenerilor de Coaliţie, avînd drept competenţă stabilirea priorităţilor agendei legislative a Coaliţiei de guvernare. Consiliul include: membrii Biroului permanent al Parlamentului, preşedinţii, vicepreşedinţii şi secretarii fracţiunilor parlamentare şi comisiilor permanente. Şedinţele Consiliului parlamentar de coordonare se convoacă, de regulă, cu 24 de ore înainte de şedinţele Biroului Permanent al Parlamentului.

14. Secretariatul Coaliţiei este o entitate permanentă cu funcţii tehnice, care asistă activitatea Coaliţiei pe toate dimensiunile ei: politic, legislativ şi executiv. Secretariatul este condus de Secretarul Coaliţiei de guvernare şi are următoarele atribuţii de bază: sistematizează propunerile pentru ordinea de zi a şedinţelor Adunării Coaliţiei, Consiliului Coaliţiei, Consiliului parlamentar de coordonare, asigură perfectarea proceselor verbale ale şedinţelor entităţilor menţionate şi semnarea lor de către reprezentanţii părţilor semnatare ale Acordului; monitorizează implementarea deciziilor Coaliţiei şi prezintă Consiliului Coaliţiei, lunar sau la solicitare, rapoarte despre executarea deciziilor menţionate. Secretariatul funcţionează conform regulamentului aprobat de Consiliul Coaliţiei, care decide inclusiv asupra componenţei şi a atribuţiilor acestuia.

15. Priorităţi pentru Programul de guvernare. Prezentul acord politic fixează o serie de domenii convenite de Coaliţie, urmînd ca obiectivele guvernării să fie expuse în Programul de activitate al Guvernului, cu respectarea următoarelor linii directorii: asigurarea supremaţiei legii şi a respectării drepturilor omului; bunăstarea cetăţenilor, politicile sociale şi calitatea vieţii; integrarea europeană ca prioritate absolută a politicii interne şi externe a Republicii Moldova; reintegrarea teritorială şi consolidarea statului; combaterea corupţiei, a infracţiunilor economice şi financiare; echilibrarea relaţiilor externe şi menţinerea parteneriatelor externe favorabile Republicii Moldova; dezvoltarea economică, regională şi a infrastructurilor; reforma administraţiei publice şi descentralizarea.

Structura si instituţiile guvernării

16. Coaliţia va implementa principiul neadmiterii subordonării instituţiilor statului intereselor de partid, va exclude partajarea funcţiilor de conducere în cadrul instituţiilor independente şi cu statut autonom.

17. Coaliţia va aplica principiul asumării totale a responsabilităţii politice în cadrul instituţiilor guvernamentale, care presupune dreptul conducătorului de a-şi forma echipa şi obligaţia lui de a garanta eficienţa acesteia.

18. Coaliţia va continua reformele menite să asigure stabilitatea în funcţie, respectarea drepturilor şi a şanselor de avansare în cariera profesională a funcţionarilor publici.

19. În contextul acestor principii, al negocierilor pentru formarea Coaliţiei de guvernare precum şi drept rezultat al evaluării experienţei anterioare de guvernare, se vor opera următoarele modificări structurale:

Se instituie Corpul de control al Primului Ministru, cu funcţii de verificare a modului în care se execută de către instituţiile guvernamentale legile, hotărîrile de Guvern şi dispoziţiile Primului Ministru;

Se instituie Agenţia veniturilor publice, subordonată Guvernului, care va încorpora Serviciul vamal şi Inspectoratul principal fiscal de stat;

Se instituie Agenţia pentru asistenţă externă, subordonată Guvernului, care va asigura comunicarea cu partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova şi va coordona orientarea şi valorificarea asistenţei tehnice şi financiare externe;

Agenţia de achiziţii publice va trece la utilizarea serviciilor electronice pentru transparentizarea şi eficientizarea deplină a procesului de achiziţii publice;

‐ Pentru o eficienţă mai mare în administrarea procesului de privatizare şi administrare a proprietăţii de stat, Agenţia administrării şi proprietăţii de stat va fi trecută în subordonare directă Guvernului;

‐ Pentru sporirea transparenţei şi eficienţii în procesul de atragere a investiţiilor şi promovare a exporturilor, Agenţia pentru atragerea investiţiilor şi promovarea exporturilor va fi trecută în subordonare directă Guvernului;

‐ În vederea sporirii eficienţii activităţii Guvernului, Prezidiul Guvernului va fi exclus, iar Prim-ministrul va avea dreptul de a opera remanieri guvernamentale, urmînd ca în locul persoanelor vizate de aceste remanieri să fienumite altele, după consultări cu entitatea politică ce i-a înaintat în funcţiile respective.

Echilibre în cadrul Coaliţiei

20. Prezentul acord, stabilind cadrul politic de cooperare între componentele Coaliţiei, este şi un angajament al acestora faţă de cetăţenii Republicii Moldova şi faţă de partenerii externi ai ţării.

21. Membrii Coaliţiei vor respecta regulile competiţiei politice corecte şi identitatea ideologică a fiecăruia, dar, în acelaşi timp, vor aplica în mod disciplinat mecanismele de conlucrare în cadrul coaliţiei stabilite prin prezentul Acord politic.

Chişinău