Oxford Dictionaries a decis

Care este cuvîntul-cheie al anului 2016

„Dacă o imagine face cît o mie de cuvinte, atunci efortul editorilor Oxford Dictionaries de a desemna anual un cuvînt reprezentativ căruia să-i confere, astfel, greutatea a o mie de imagini este o idee de excepție. Rămînem totuși cu o nedumerire: cîtă vigoare și, mai ales, credibilitate mai are cuvîntul, ca instrument de informare și interrelaționare, în era „post-truth“ (post-adevăr).

Cu aproape două milenii și jumătate în urmă, filozoful grec Democrit spunea despre cuvînt că „este o umbră a faptei“. Mulți ani mai tîrziu, Goethe, una dintre cele mai de seamă personalități ale culturii universale, reitera poetic vorbele lui Democrit, consemnînd: „Cuvintele sunt imaginea sufletului“. O dată ajunși în epoca Internetului și, mai apoi, în era „post-truth“ (post-adevăr) – sintagmă aleasă, de altfel, cuvîntul anului 2016 –, observăm lesne că fraza elaborată a lăsat locul limbii de lemn, diversitatea lingvistică a sucombat într-o baltă de abrevieri și acronime „englezite“, iar comunicarea tinerilor s-a metamorfozat într-un flux de clipuri video, pictograme și emoticoane, remarcabili substituenți ai uzualelor (și uzatelor) cuvinte.

Nu întîmplător „detectivii“ dicționarului Oxford, care analizează aproape 150 de milioane de cuvinte folosite pe Internet în fiecare lună, au ales în urmă cu un an emoticonul „chip cu lacrimi de bucurie“ drept cuvîntul anului 2015 sau „GIF“ și „selfie“, cuvîntul anului 2012, ­respectiv 2013”, scrie Toma Bolozan în Cotidianul.ro.

Cuvîntul anului în viziunea Oxford Dictionaries – ultimii 10 ani

2007: Locavore. Locavore este un termen ce denotă consumul alimentelor la nivel local. Provine de la cuvîntul englez, local, prin analogie cu carnivore – carnivor sau omnivore – omnivor.

2008: Hypermiling. Hypermiling este pe scurt un concept prin care poți efectua mai mulți kilometri cu autovehiculul, consumînd mai puțină benzină.

2009: Unfriend. Termenul, desemnat cuvîntul anului 2009 de Oxford Dictionary, înseamnă a îndepărta pe cineva din lista de prieteni de pe site-urile de socializare. La fel cum pe Facebook și MySpace sunt importanți așa-numiții „friends“ corelați propriului cont, este răspîndită și practica de a „șterge“ în mod elegant un prieten din lista proprie. „Unfriend“, spun editorii dicționarului amintit, „fotografiază“ foarte precis dinamicele sociale care s-au impus în realitatea rețelei 2.0.

2010: Big society. Un concept socio-politic prin care o parte semnificativă a responsabilității funcționării serviciilor publice este transferat către comunitățile locale și voluntari.

2011: Sqeezed Middle. Squeezed Middle este acea parte a societății (în special persoanele cu venituri mici) afectate în mod direct de inflație, înghețarea salariilor sau reduceri de buget, pe durata unei perioade economice mai dificile.

2012: GIF. GIF-ul este un format folosit pentru imagini, prescurtare de la Graphic Interchange Format, care se referă în general la imagini în mişcare, formate din cîteva cadre scurte. În 2012, formatul GIF, care există de 25 de ani, a revenit la modă, fiind folosit de internauţi aproape ca verb pentru a ironiza anumite situaţii, unele dintre ele devenind viral. Pînă şi alegerile prezidenţiale din SUA (2012) au fost urmate de o avalanşă de GIF-uri cu cei doi candidaţi principali.

2013: Selfie. Selfie – autoportretul fotografic realizat cu un telefon mobil şi publicat apoi online pe reţelele de socializare – a fost ales cuvîntul anului 2013. Utilizarea termenului s-a răspîndit foarte mult începînd din 2012, atunci cînd „selfie“ a fost folosit în mod curent în mass-media.

2014: Vape. „Vape“ („a vapa“) desemnează un termen care se referă la acţiunea de a fuma ţigări electronice. Frecvenţa utilizării acestui termen, care indică atît dispozitivul, cît şi acţiunea, se explică prin dezvoltarea acestei noi industrii şi creşterea în popularitate a ţigării electronice, dar şi prin dorinţa utilizatorilor de a folosi alte cuvinte, pentru a se distinge de „fumătorii“ tradiţionali.

2015: Emoticonul „chip cu lacrimi de bucurie“. Un emoticon este o pictogramă utilizată pentru a exprima în conversaţiile online diverse stări şi sentimente. Anul trecut, emoticonul „chip cu lacrimi de bucurie“ a fost utilizat de patru ori mai mult decît în 2014, fiind consemnat în 20% din totalul mesajelor care au inclus astfel de simboluri.

2016: Post-truth (post‑adevăr). Dicţionarul Oxford a definit această sintagmă drept un termen care „face referire sau denotă circumstanţe în care faptele obiective sunt mai puţin importante în modelarea opiniei publice decît apelul la emoţie şi la credinţe personale“. Utilizarea prefixului „post“ conduce la ideea unui „moment în care conceptul specificat a devenit neimportant sau irelevant“, mai menționează Oxford Dictionaries, care aseamănă post-adevărul cu formulări precum post-național și post-rasial.

 

 

 

Socialmai mult
29.03.17 - 14:15
29.03.17 - 14:07
29.03.17 - 13:59
29.03.17 - 11:56
28.03.17 - 17:23
28.03.17 - 19:02
28.03.17 - 16:22
28.03.17 - 16:14
28.03.17 - 15:45
28.03.17 - 15:34
27.03.17 - 16:26
27.03.17 - 16:20
27.03.17 - 15:43
26.03.17 - 13:50
24.03.17 - 17:53
24.03.17 - 15:56
24.03.17 - 15:40
24.03.17 - 15:35
24.03.17 - 15:28
24.03.17 - 14:20