NICIUN HOMININ CUNOSCUT NU ESTE STRĂMOŞUL SPECIEI UMANE ŞI AL NEANDERTHALIENILOR

Căutarea acelui strămoş comun al lui Homo sapiens şi Homo neanderthalensis, strămoş care ar fi trăit în Europa acum cel puţin 500.000 de ani, este departe de a fi cunoscut. Dacă Homo heildelbergensis fusese ultimul creditat cu paternitatea celor două specii umane, un nou studiu neagă inclusiv această posibilitate.

Studiul publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences susţine că, dată fiind morfologia dinţilor speciei umane, a neanderthalienilor şi a presupuşilor strămoşi comuni ai celor două specii, nicio legătură directă nu poate fi făcută între aceşti hominini diferiţi. Mai mult, cercetătorii de la Universitatea George Washington, Institutul Konrad Lorenz din Austria, Universitatea din Indiana şi Centrul de Cercetare Atapuerca din Spania, autorii studiului cu pricina, sînt părere că acest strămoş comun ar fi existat acum circa 1 milion de ani, mult mai devreme decît sugeraseră studiile genetice efectuate de Svante Paabo la Institutul Max Plank din Leipzig, Germania.

Homo heidelbergensis, Homo erectus sau Homo antecessor au fost propuşi pe rînd pe lista presupuşilor strămoşi comuni ai oamenilor anatomic moderni şi a neanderthalienilor. „Niciun hominin cunoscut nu corespunde morfologiei dentale la care ne aşteptam să existe la strămoşul comun al celor două specii. Am analizat peste 1.200 de molari şi premolari de la 13 specii diferite de hominini şi niciuna dintre aceste specii nu este complet compatibilă cu morfologia dentală aşteptată”, declară Gomez Robles, unul dintre autorii studiului.

Ce urmează? Atenţia paleoantropologilor ar trebui să se îndrepte spre Africa de acum 1 milion de ani, susţine studiul, însă fosilele africane din acea perioadă sînt extrem de rare. Probabil există urme hominine care încă aşteaptă să fie descoperite, iar strămoşul comun atît de căutat are toate şansele să fie descoperit pe Continentul Negru, în straturile geologice vechi de circa un milion de ani.

Sursa: Ştiinţă&Tehnică