NICI UE, NICI SUA NU VOR MAI DA BANI RM PENTRU REFORME MIMATE

Autor: Mihai CONŢIU

După cum deja se ştie, Marţi, 4 Iulie, Parlamentul European (PE) a votat în favoarea acordării Republicii Moldova a unei asistenţe macrofinanciare de 100 de milioane de euro, din care 60 de milioane reprezintă împrumut pe termen mediu, iar 40 de milioane sub formă de granturi.

La aflarea veştii, cu o repeziciune ce nu poate fi caracterizată altfel decît ridicolă, prim-ministrul Pavel Filip a convocat o şedinţă de Guvern în care nu mai prididea cu laude, felicitări şi auto-felicitări din care „noi ar trebui să înţelegem” că acest vot favorabil este o recunoaştere din partea PE că actualii guvernanţi împărtăşesc întrutotul valorile, principiile şi normele europene şi că respectă cu sfinţenie toate recomandările democrate venite din partea UE. La fel de triumfalist au reflectat „evenimentul” şi trusturile mediatice aservite guvernanţilor.

Realitatea e însă alta,, cu mult mai dură, sumbră şi care-i pune pe guvernanţi în faţa unui „examen proeuropean” pe care, cu siguranţă, nu-l vor trece. Guvernul, majoritatea parlamentară şi trusturile mass-media aservite vorbesc despre votul din PE în exaltări demagogice şi propagandistice, fără să explice populaţiei cum şi în ce condiţii a fost acordată această finanţare, cînd va demara ea şi care sînt factorii de care depinde.

Vă reamintesc că iniţiativa acordării acestei finanţări a fost luată în luna Ianuarie, dar, la mijlocul lunii Mai, PE a decis amînarea votării favorabile a acesteia, din aceleaşi motive care stau şi acum la baza condiţiilor impus RM pentru ca prima tranşă de bani din suma deja aprobată să fie acordată. Printre condiţiile impuse se numără şi respectarea recomandărilor Comisiei de la Veneţia, care nu consideră că este o oportunitate schimbarea tocmai acum a sistemului de vot.

Astfel, banii sînt prevăzuţi a fi acordaţi de Comisia Europeană în trei tranşe, dar, înainte de plata fiecărei tranşe, guvernanţii trebuie să demonstreze că au realizat progrese în mai multe domenii care trebuie reformate. Dacă aceste progrese vor fi realizate, banii vor fi livraţi la termenul stabilit de Comisia Europeană, dar dacă nu se vor înregistra progrese, fiecare tranşă va putea fi blocată pînă la îndeplinirea reformelor asumate. Printre condițiile prealabile se numără respectarea democraţiei, a statului de drept și a drepturilor omului, lupta împotriva corupției, asigurarea transparenţei în gestionarea finanţelor publice, consolidarea capacităţilor instituţionale, precum şi respectarea avizului Comisiei de la Veneţia, potrivit căruia modificarea sistemului electoral în unul mixt este inoportună.

Fireşte că prima tranşă de bani nu va veni mîine, ci abia în luna Decembrie a acestui an, iar asta e posibil să nu se mai întîmple dacă majoritatea parlamentară va vota schimbarea sistemului de vot. Acesta este cel mai dur examen pentru autodeclaraţii „guvernanţi proeuropeni”! Aceşti bani sînt destinaţi cetăţenilor RM, nu guvernării, nu majorităţii parlamentare condusă de PD, dar PD are nevoie de votul mixt ca de aer pentru că numai astfel va mai deţine un control confortabil după viitoarele alegeri parlamentare. Observaţi, aşadar, că respectarea şi a recomandărilor Comisiei de la Veneţia au impact pozitiv asupra cetăţenilor moldoveni, dar aplicarea acestora nu sînt în favoarea PD întrucît riscă să nu mai intre în Parlament la viitoarele alegeri.

Cum vor proceda? Se vor sacrifica ei în interesul cetăţenilor sau vor sacrifica interesul moldovenilor în favoarea lor? E clar că n-au de gînd să plece de la Putere, iar acest lucru este certificat de poziţiile lui Filip şi de discursurile tupeiste ale lui Andrian Candu, preşedintele Parlamentului, ale căror aere stupide de superioritate ne demonstrează că li s-a urcat Puterea la cap cu o periculozitatea aproape clinică. Punînd în balanţă condiţiile de acordare a asistenţei macrofinanciare amintite cu dorinţa de a rămîne la Putere şi după 2018, acum înţelegeţi în ce capcană au căzut guvernanţii care se declară proeuropeni, dar care trebuie să şi demonstreze faptic această opţiune?

Dilemele democraţiei simulate din RM

Am văzut mai sus examenul dur în faţa căruia sînt puşi „guvernanţii moldoveni proeuropeni”. Dilemele în care i-a pus realitate inevitabilă de a demonstra şi prin fapte, nu doar prin vorbe, că sînt proeuropeni se adîncesc pe zi ce trece. PD a crezut că va găsi „înţelegere” şi clemenţă de la UE şantajînd politic PSRM să voteze la compromis schimbare sistemului de votare măcar în varianta mixtă, crezînd că europenii vor închide ochii de teamă că oricum socialiştii vor cîştiga detaşat viitoarele alegeri parlamentare. N-a fost să fie aşa!

După duşul rece, neiertător pe care PE l-a administrat guvernării PD prin chiar ceea ce democraţii cred că este un succes – votul favorabil asistenţei macrofinanciare –, constatăm că acestora nici acum nu le pasă de contextul internaţional deplorabil în care au pus Republica Moldova. Pentru ei nu contează că absolut toate structurile internaţionale îi arată cu degetul ca fiind cei mai mari repetenţi din lumea democraţiei, ci sînt doar mulţumiţi că moldovenii cei mulţi nu cunosc acest adevăr, că îi pot manipula cum vor ei.

Moldovenii trebuie să ştie că PE a aprobat aceşti bani pentru ei, nu pentru guvernanţi, dar, deşi mass-media controlată de PD nu-i informează, ei trebuie să ştie ce cred şi ştiu oficialii europeni despre cei care guvernează acum ţara. Înainte de votarea acordării celor 100 de milioane de euro, europarlamentarul Jonathan Arnott a declarat tranşant că împrumutul pentru RM nu este justificat, în situaţia în care ţara ocupă locul 123 din 176 în topul mondial privind indicele de percepţie a corupţiei, elaborat de Transparency International: Banii UE aparţin contribuabililor. Există foarte multe aşteptări de la RM, dar, să fim sinceri, RM e după Cuba şi Pakistan în topul Transparency privind indicele corupţiei. În indexul economic e mai jos decît Rwanda. Soluţia nu e să dăm mai mulţi bani Moldovei. E justificat să dăm atîţia bani unei ţări cunoscute pentru corupţie şi spălări de bani? Nu ştiu dacă RM respectă condiţia unui stat căruia să-i dăm atîţia bani”.

Europarlamentarul şi raportorulSorin Moisă, la rîndu-i, a spus: „S-a vorbit mult despre puterea exagerată a oligarhilor din RM. Vreau să vă spun că acest pachet de condiţionalităţi are puterea de a limita puterea arbitrară în RM”.

Europarlamentarul Siegfried Mureşan, raportor din partea Comisiei Europene pentru bugete pe avizul privind programul de asistenţă macrofinanciară pentru Republica Moldova, a declarat: „Prima tranșă ar pute fi acordată cel devreme în Decembrie. Acţiunile autorităţilor deja au dus la întîrzieri. Dacă autorităţile nu ar fi încercat schimbarea sistemului de vot, deciziile în favoarea cetăţenilor Republicii Moldova s-ar fi luat mult mai repede”. „Cetățenii Republicii Moldova trebuie să înțeleagă că acești bani sînt meniți să-i ajute pe ei, și nu pe oligarhi.” „Republica Moldova are nevoie de acești bani ca să-și finanțeze cheltuielile curente, să-și stabilizeze economia, acesta este și motivul pentru care UE oferă acest ajutor, iar eu vreau ca banii să fie livrați cît mai repede. Trebuie să ne asigurăm, însă, că sprijinul financiar pe care UE îl oferă Republicii Moldova nu ajunge în buzunarele politicienilor corupți, ci că ei sînt utilizați acolo unde este cu adevărat nevoie de ei, în folosul oamenilor de rînd”. „Dacă nu vor fi înregistrate progrese, fiecare tranșă va putea fi blocată pînă la îndeplinirea reformelor asumate. Vrem ca acești bani să ajungă la oameni, dar totul depinde de implementarea recomandărilor Comisiei de la Veneția de către Guvern”.

Anterior acestor expuneri tranşante ale europarlamentarilor europeni, dar după ce aceleaşi constatări le-au comunicat şi toţi înalţii oficiali ai UE delegaţiei moldoveneşti aflată în vizită la Bruxelles, din care au făcut parte premierul Filip, Andrian Candu, Marian Lupu şi Vladimir Plahotniuc, ambasadorul SUA la Chişinău, James Pettit, în emisiunea „Ora expertizei” de la Jurnal TV din seara zile de Vineri 30 Iunie, a făcut o serie de afirmaţii care ar trebui să le dea serios de gîndit guvernanţilor moldoveni, iar asta dacă, într-adevăr, sînt responsabili şi puşi în slujba poporului.

Fiind vorba despre majoritatea parlamentară înregimentată sclavagist sub comanda PD, Excelenţa Sa, dl James Pettit, a precizat: „Într-o democraţie care funcţionează corect, nu se întîmplă astfel de lucruri, inclusiv în ţara mea. Eu consider că dacă cetăţenii aleg pe cineva şi această persoană schimbă partidul aş spune că este o trădare a alegătorilor. O democraţie normală nu poate funcţiona în acest mod”.

Privitor la aşa-zisele reforme susţinute de către guvernanţii moldoveni, diplomatul a spus: "Procesul de reforme a încetat, este unul lent. Acum, Guvernul se preocupă de proiecte care nu au legătură directă cu implementarea reformelor. Cred că este forte importat ca Guvernul să pună accentul pe această sarcină”.

"Dezamăgirile cetăţenilor au început după 2009, pentru că la început exista o speranţă că va fi o îmbunătăţire. Şi după opt ani, am văzut foarte puţin progres. Am văzut multe legi, dar încă mai aşteptăm implementarea lor. Cred că ne pierdem răbdarea cu acest Guvern. Nu este atît de harnic în privinţa reformelor. Mai mult, aş spune că vedem o anumită pauză. Dezamăgirile sînt pentru că oameni au aşteptat aproape opt ani şi nu au văzut o îmbunătăţire economică. În consecinţă, vedem că foarte mulţi oameni pleacă din ţară, iar acest lucru este cea mai mare problemă pentru ţară",

"Este foarte evident că schimbarea sistemului electoral este dorinţa Partidului Democrat pentru a-şi întări puterea şi influenţa politică. (...) Este foarte clar că OSCE şi Comisia de la Veneţia sînt împotriva modificării sistemului electoral. Sistemul uninominal există în multe ţări, inclusiv şi în ţara mea. Şi sistemul mixt există în alte ţări. Decizia Comisiei de la Veneţia a fost bazată pe situaţia actuală care există aici, în Republica Moldova. Au avut această concluzie pentru că au văzut tendinţa de consolidare a puterii. Este foarte important ca să se ţină cont de sugestiile Comisiei de la Veneţia, pentru că poate ajuta la îmbunătăţirea sistemului electoral într-un mod foarte pozitiv.”

În concluzie, observăm că guvernarea de la Chişinău, dorind să rămînă la Putere cu orice preţ, se poziţionează clar în opoziţie faţă de propriul popor şi faţă de cei mai importanţi actori internaţionali de care depind prosperitatea şi stabilitatea ţării, precum şi bunăstarea individuală a moldovenilor. Cele mai importante împrumuturi şi granturi au venit şi vin din spaţiul UE şi din SUA. Dacă aceste mari puteri financiare „vor obosi” de golănia sfidătoare şi de tip interlop a guvernanţilor moldoveni şi vor sista orice asistenţă financiară acordată RM, unde va căuta un ajutor similar pentru moldoveni atotputernicul partid de guvernămînt PD? În Rwanda, Sudan sau Papua Noua Guienee?

Şi pentru că toate acestea trebuia să poarte un nume, un singur nume, i s-a spus simplu – Vladimir Plahotniuc!