MOTIVAREA DASCALILOR

Cum pot fi opriți profesorii de la plecarea din sistemul de învățămînt

Profesorii din Moldova trec o adevărată probă de foc în fiecare zi, încercînd să depășească greutățile profesiei, remunerarea modestă și atitudinea societății. Pentru mulți dintre ei este complicat să rămînă motivați să-și facă munca ani la rînd.

Directorul liceului „Mihail Sadoveanu” din Călărași, Valeriu Gorincioi, se mîndrește cu echipa de profesori care muncește în școala pe care o conduce. Tot el însă înțelege mai bine ca oricine ce-i demotivează cel mai mult de profesori.

„Responsabilitatea este foarte mare, pe cînd atitudinea și remunerarea din partea societății nu este cea pe care o așteptăm. Sînt foarte multe profesii și domenii unde remunearea nu este mai mare decît în școală, dar principalul demotivator al unui tînăr (n.r. - profesor) este nepregătirea lui de a lucra cu clasa de elevi”, spune domnul Gorincioi.

La tema salariilor, domnul Gorincioi are chiar și o glumă, care însă iese tristă atunci cînd o rostește. „Dacă un profesor are un salariu, el nu are ce mînca. Dacă are un salariu și jumătate, el nu iese din școală, el nu se poate odihni”, afirmă el.

De cînd este director, domnul Gorinicioi, care este și profesor de chimie, s-a gîndit cum să-i facă pe angajații săi să vină cu drag la muncă. „Soluții pentru menținerea profesorilor în școală sînt cîteva. Este climatul psihologic care trebuie să existe în școală, condițiile care trebuie să fie atractive și dezvoltative, dar și un salariu motivant”.

Liceul „Emil Nicula” din Mereni dovedește că profesia de pedagog este încă populară. Din 35 de profesori care educă copiii din sat, 29 sînt tineri. Directorul liceului, Lidia Crețu, care de aproape 40 de ani predă în aceeași școală, știe ce trebuie de făcut pentru a-i motiva pe profesori să rămînă în sistemul de învățămînt.„ Pentru ca tinerii studenți care finalizează studiile pedagogice să meargă într-o școală cu plăcere cred că statul ar trebui să pună și el umărul la acest proces”, spune ea.

Ca și colegul său de la Călărași, doamna Crețu crede că autoritățile nu trebuie să uite că profesorii au nevoie de o remunerare pe măsura eforturilor. În școala pe care o conduce, un tînăr pedagog primește doar în jur de 3 mii de lei.

Problema a fost sesizată și de Centrul Educațional Prodidactica: „Din păcate meseria de pedagog nu este nici atractivă și nici interesantă pentru absolvenții liceelor. Acest lucru se întîmplă in cauza că nu sînt organizate și realizate programe de ghidare în carieră încă din învățămîntul preuniversitar”, explică președintele Centrului Educațional Pro Didactica, Rima Bezede.

Pentru a schimba lucrurile spre bine, un grup de experți și practicieni în învățămînt a elaborat, în 2015, Programul național pentru dezvoltarea resurselor umane în educație. Odată aprobat, acesta va soluționa nemulțumirile celor care seamănă cunoștințe și instruiesc tînăra generație.

Felicia NEDZELSCHI (agora.md)

 

Aceast reportaj apare în cadrul proiectului Dezvoltarea resurselor umane în educație: de la idei strategice la acțiuni durabile, cu sprijinul financiar al Fundaţiilor pentru o Societate Deschisă, suport oferit prin intermediul Fundaţiei Soros-Moldova.