MITURI ŞI ADEVĂRURI DESPRE ACORDUL DE ASOCIERE

„După semnarea Acordului de Asociere cu UE, Republica Moldova îşi va pierde suveranitatea”, „Acordul de Asociere va afecta relaţiile bilaterale ale Republicii Moldova cu Federaţia Rusă”, „Preţurile de consum vor creşte după instituirea regimului de comerţ liber cu UE”. Acestea sînt doar cîteva din cele mai vehiculate ipoteze în contextul semnării Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană. Sînt teze adevărate sau doar mituri? Agenţia IPN a încercat să afle răspunsul contactînd experţi independenţi şi oficiali în domeniile abordate.

IMPACTUL ASUPRA PREŢURILOR

Ca rezultat al Acordului de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător, preţurile vor creşte”.

Expertul economic Viorel Chivriga susţine că această afirmaţie este un mit. Preţurile nu pot creşte atît timp cît există concurenţă. Or, odată cu intrarea în vigoare a Acordului de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător, care este parte a Acordului de Asociere, vor apărea rezultate palpabile în domeniul concurenţei, unde, la această etapă, Republica Moldova are restanţe destul de mari.
„Concurenţa va însemna un acces mai mare al consumatorilor la produse calitative, competitive şi care au costuri rezonabile. Datorită faptului că taxele vamale la import vor fi anulate, consumatorii au numai de cîştigat. Vor avea acces la produse mai ieftine şi vor avea de unde alege”, a spus expertul.
În opinia expertului, mitul că preţurile vor creşte a apărut din cauza lipsei de informaţii în perioada de negociere a Acordului de Asociere. „Cu cetăţenii s-a vorbit foarte puţin, iar cei care nu privesc tocmai bine vectorul european au utilizat diferite tertipuri. E nevoie de comunicat cu oamenii, cu primarii, cu mediul de afaceri, cu cei care nu vorbesc româna, şi aici cred că autorităţile au cam dat greş. Există încă mult spaţiu pentru a utiliza experienţa străină în acest sens, a statelor care recent au aderat la UE”, a adăugat Viorel Chivriga.
Delegaţia Uniunii Europene în Republica Moldova notează în pagina online că, Acordul de liber schimb aprofundat şi cuprinzător va face piaţa moldovenească mai deschisă pentru importurile din UE. Acesta va conferi mai multă competitivitate, ceea ce în mod normal va duce la scăderea preţurilor pentru consumatori. Conform unor cercetări independente, preţurile de consum vor scădea cu 1% pe termen scurt şi cu 1,3% pe termen lung.

PERIOADA DE IMPLEMENTARE A REFORMELOR

„Moldova trebuie să implementeze reformele într-o perioadă de timp mai restrînsă comparativ cu statele membre ale UE”.

Igor Boţan, directorul executiv al Asociaţiei pentru Democraţie Participativă ADEPT, a declarat că afirmaţia este un mit, pentru că în următorii 10 ani Republica Moldova trebuie să asimileze doar 70% din prevederile acquis-ului comunitar pentru ca Acordul de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător, care este parte a Acordului de Asociere cu UE, să funcţioneze normal. Legislaţia Republicii Moldova va trebui să ia drept puncte de reper standardele Uniunii Europene şi să fie revăzută astfel ca aceste standarde să fie asimilate.

„Spre exemplu România, care a semnat Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană în 1993 a aderat la Uniunea Europeană în 2007, dar România a asimilat tot acquis-ul comunitar. Pe cînd noi vom trebui să asimilăm doar 70%. Lucrurile sînt cît se poate de clare în acest sens. Noi ne dorim această modernizare şi ea trebuie să fie făcută rapid”, a spus Igor Boţan.

Ţinînd cont că Moldova este o ţară mică, cu o economie destul de restrînsă, evident că şi procesul de asimilare a acquis-ului comunitar să face mult mai simplu, a mai spus directorul ADEPT. Totul depinde de autorităţi.

În acelaşi context, Delegaţia Uniunii Europene în Republica Moldova comentează pe pagina sa oficială că Republica Moldova nu trebuie să asimileze toate reformele şi este ireal să se aştepte ca aceasta să se întîmple. Acordul de Asociere nu solicită acest lucru. Reformele trebuie planificate în timp, deoarece ele cuprind diferite aspecte ale vieţii economice şi perioadele de tranziţie sînt cele mai bune instrumente pentru a le introduce treptat. UE aplică această abordare graduală atunci cînd statele membre urmează să adopte o nouă legislaţie. Moldova a decis independent de cît timp are nevoie pentru a finaliza procesul de ajustare, sector după sector.

Republica Moldova a negociat cîteva perioade de tranziţie, care variază de la un domeniu la altul, în funcţie de existenţa şi conţinutul legislaţiei naţionale şi a evoluţiilor de pe piaţă internaţională.

CINE VA TRAGE FOLOASE

„UE va fi singurul beneficiar adevărat al Acordului de Asociere, deoarece nu are nevoie de reforme costisitoare pentru a avea acces la piaţa moldovenească”.

„Desigur că această afirmaţie este un mit şi va avea de cîştigat, în primul rînd, Republica Moldova”, susţine vicedirectorul Institutului de Analiză şi Consultanţă Politică „Politicon”, Ion Tăbîrţă. „Prin lansarea proiectului Parteneriatului Estic, Uniunea Europeană doreşte să asigure stabilitate şi securitate la frontierele sale. În relaţia Uniunea Europeană-Republica Moldova cointeresată de acest acord este desigur Republica Moldova.”

Ion Tăbîrţă mai spune că Acordul de Asociere este o şansă şi o posibilitate de modernizare economică, politică şi socială a Republicii Moldova. În perspectivă îndelungată, timp de 10 ani, dacă vor fi implementate toate prevederile Acordului de Asociere, Republica Moldova se va schimba la faţă şi vom asista la o „europenizare” a ţării.

„De acest acord are nevoie, în primul rînd, Republica Moldova şi, în al doilea rînd, Uniunea Europeană. În contextul argumentelor economice, desigur şi mărfurile europene calitative vor veni pe piaţa moldovenească, iar din aceasta vor avea de cîştigat consumatorii din Republica Moldova”, a remarcat vicedirectorul „Politicon”.

Delegaţia Uniunii Europene la Chişinău menţionează pe pagina sa online că Uniunea Europeană a încheiat Acordul de Asociere cu Moldova deoarece consideră că Moldova va obţine avantaje majore de la aplicarea modelului european de pace durabilă, guvernanţă politică, stabilitate şi prosperitate economică. Deşi este o ţară mică din perspectiva economică, Moldova constituie un partener important pentru UE (UE reprezintă aproximativ o pătrime din comerţul mondial).

Un studiu independent a sugerat că pentru UE impactul general al Acordului – ţinînd cont de suprafaţa Moldovei şi participarea ei modestă la comerţul total al UE cu restul lumii (0,1%) – va fi nesemnificativ. Moldova, dimpotrivă, va avea de cîştigat aproape 142 de milioane de euro ca venit anual sau 5,4% din PIB-ul ţării, dacă reformele vor fi finalizate. Prin urmare, beneficiile pe care le va avea Moldova de pe urma semnării Acordului depind şi de realizarea reformelor.

Alina MARIN, IPN