Metodele diabolice folosite de bandele de hoti care ataca TIR-urile

După ce au avut bătăi de cap cu ninsorile abundente care le-au îngreunat misiunea de a transporta marfă prin Europa, șoferii români de TIR au acum încă o problemă: bandele de hoți. Adriana Mureșan, șofer de TIR și membru fondator al organizației „Voluntari în Europa”, a povestit, din Spania, la Digi24, că aceasta este problema cu care transportatorii se confruntă, de fapt, de mulți ani și a detaliat care sunt mărfurile preferate de hoți și cum acționează aceștia. La 10 Februarie, a avut loc o operaţiune de amploare a Poliţiei în Italia pentru prinderea unei bande de tîlhari care a dat mai multe lovituri anul trecut. Hoţii spărgeau camioanele parcate în diferite zone din Nordul Peninsulei, iar în două dintre atacuri, infractorii i-au și sechestrat pe şoferi. Printre cei cinci suspecți reținuți se numără și români. 

Cum acționează hoții

„Avem mare nevoie ca societatea civilă să cunoască aceste probleme tipice meseriei noastre: se fură, se fură și se fură, suntem furați. Ni se fură motorina, se fură faruri, se fură semnalizatoare, se fură baterii, se fură roțile de rezervă. Se fură din mers, se fură marfa în parcare, ni se taie prelatele. Se deschid ușile, se forțează, se ia marfa. Se fură din cabină. Foarte mulți colegi de-ai noștri au pățit-o, și eu am pățit. Și mie mi s-a furat și motorină, și marfă. Ne sparg ușile camioanelor, intră noaptea și iau tot ce prind, inclusiv hainele”, a detaliat Adriana Mureșan.

„Nu este absolut deloc o problemă nouă, probabil că, acum, datorită acestei bande care acționează spectaculos, din mers. Dar să știți că ei se dirijează în general. Caută transporturile de valori. Caută camioanele care transportă telefoane, laptopuri, medicamente foarte scumpe”, spune șoferița de TIR.

De obicei, hoții au ponturi, dar pot să și urmărească mașinile care încarcă marfă de la anumite firme, în general firme mari, producătoare de telefoane, televizoare sau parfumuri. Au fost cazuri cînd au dispărut camioane întregi încărcate cu parfumuri, a precizat Adriana Mureșan. De asemenea, transporturile de țigări sunt foarte căutate.

„Cu tehnologia din ziua de azi, este foarte simplu de a localiza unde se încarcă. Nu sunt specialist, dar îmi imaginez că dacă cineva vrea să vadă cine încarcă parfum, se duce la fabrica respectivă și vede”, a menționat Adriana Mureșan.

Bande specializate în metode și rute

Bandele de hoți care vizează camioanele sunt cumva specializate în metoda folosită.

În Spania, de pildă, șoferii de TIR știu că se fură foarte mult din cabină, în Franța, pe ruta către Italia, în zona Nice, la fel, se fură foarte mult din cabină, chiar și în plină zi, iar noaptea sunt foarte multe parcări în care se fură motorină.

„Pur și simplu ți se sparge rezervorul și gîndiți-vă că un camion cu rezervorul plin are pînă la 1.500 de litri de motorină, care înseamnă foarte mulți bani. Nu este problema furtului în sine, cît este problema pagubei pe care o fac hoții cînd sparg rezervoarele, pentru că, în general, firmele au încercat să se protejeze, au tot felul de sisteme antifurt, dar hoții întotdeauna sunt cu un pas înaintea noastră”, spune Adriana Mureșan.

Cînd sunt sechestrați șoferii, este un caz fericit. „Eu mi-aduc aminte de un caz întîmplat acum trei sau patru ani în Spania, cînd o bandă care se ocupa și cred că încă se mai ocupă cu furtul paleților – camioanele transportă în portapaleți dedesubt paleții pe care îi dau la schimb la descărcare; nu costă mult un palet, 8 euro, dar sunt oameni care se dedică în a-și completa veniturile mergînd prin parcări și furînd paleții. Ei bine, în acest caz trist de acum trei sau patru ani, colegul nostru, șoferul, a coborît din cabină pentru că a auzit mișcare, și și-a pierdut viața încercînd să apere niște paleți de o valoare de 100 de euro probabil. A încercat să se ia la trîntă cu hoții, l-au împins, a căzut, s-a lovit la cap și a murit. Nu este singurul caz”, a povestit Adriana Mureșan. „Suntem, într-adevăr, foarte speriați și preocupați”, a mărturisit ea.

Ce precauții își iau șoferii

„Încercăm să ne avertizăm pe rețelele de socializare, ținem legătura, semnalăm cazurile, parcările, zonele cu pericol, cu risc. După aceea, ne protejăm viața, evident. Este o tîmpenie să cobori în momentul în care tu vezi că cineva îți sparge rezervorul sau îți taie prelata să-ți fure marfa. Niciodată nu vei putea face față hoților, care sunt disperați, și se pot întîmpla accidente.

Sunt sisteme de siguranță pentru rezervoare, dar v-am spus, deja sunt depășite, iar cabinele noastre, la anumite camioane, vin cu sisteme de siguranță ca să nu se poată deschide ușa să intre peste noi noaptea. În cazul celor care n-au, modele mai vechi, colegii noștri sunt inventivi, își cumpără dispozitive speciale sau pur și simplu o centură, care se folosește pentru legat marfa, servește în a prinde ușile una de cealaltă și măcar așa îți asiguri integritatea și chiar dacă se forțează închizătoarea, nu intră peste tine”, a explicat Adriana Mureșan.

„Dar mai sunt și cazuri în care se introduce un gaz pe sistemul de aerisire a camionului. Foarte mulți colegi au fost gazați și foarte mulți colegi au rămas inconștienți 20-30 de ore în cabină. În momentul în care te adoarme, te gazează, poate să spargă geamul, să intre peste tine, pur și simplu”, a explicat Adriana Mureșan.