LUPII PAZNICI LA OI SAU CUM NE PRADĂ RAIDERII STATUL

Lupii_andrei-strambeanu copy.jpg

Autor: Andrei STRÎMBEANU

În anul 1998 publicam un articol întitulat „Cumpăraţi numai de la noi, că-i mai scump, /FLUX, 10 martie 1998/ în care încercam să apăr Firma MA VEST care se ocupa de calibrarea seminţei sfeclei de zahăr din Soroca, condusă de dl Arcadie Malamud. Deşi, era o fabrică construită de ingineri germani, cu utilaj ultramodern, Firma MAVEST urma să fie falimentată de Asociaţia CWS - SEMGER din Bălţi, o subdiviziune a Ministerului Agriculturii. Prin ordinul din 24.02.1998, prim vice-ministrul Nicolae Cutcoveţki de atunci, îi obliga pe producătorii de sfeclă de zahăr din republică să cumpere seminţe numai de la CWS - SEMGER, aceştia trebuind să plătească de două ori mai scump decît la Firma MA VEST. În cele din urmă, aceasta a trebuit să părăsească Moldova.

Pe atunci, nu credeam că, după un sfert de veac de democraţie, independenţă, suveranitate, etc., năravul sovietic de naţionalizare a averilor private va continua. Din păcate, continuă. În anul 2012, vrînd să-mi construiesc un garaj de metal, am făcut o excursie pe la fostele şi pe nedrept distrusele uzine din Chişinău. Astfel, am ajuns şi la Uzina Mecanică „ARTMET S.A. de pe str. Feredeului 12. Aici, surpriză: ordine, curăţenie ca la farmacie, utilaj performant, dispoziţie bună a celor 250 de muncitori cu salarii lunare de peste 5000 de lei.

De aceea, mare mi-a fost mirarea cînd, ceva mai tîrziu, i-am văzut pe aceeaşi muncitori disperaţi, revoltaţi, mergînd să protesteze în faţa autorităţilor.

- Domnule scriitor, administraţia noastră vrea să ne concedieze, iar noi avem acasă soţii, copii, părinţi bătrîni... Ne-am adresat Preşedintelui Nicolae Timofti, Premierului lurie Leancă, Parlamentului, dar aceştia au trimis plîngerile noastre către Pavel Filip, ministrul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor şi Serghei Railean, directorul Întreprinderii de Stat „CRIS REGISTRU". Adică, trebuie să ne facă dreptate cei care, de fapt, ne-au luat pîinea de la gură. Poate ne puteţi ajuta dumneavoastră cu ceva, m-au întrebat ei.

Fireşte, nu puteam să-i refuz. Le-am ascultat durerea şi iată ce am aflat. Pavel Filip şi Serghei Railean, la 31 decembrie 2013, în mod abuziv, au retras comanda de la Uzina ARTMET S.A. pentru fabricarea plăcilor de înmatriculare a mijloacele de transport. Uzină în cauză, cu o istorie de 57 de ani, care încă din 1994 fabrică producţie conform standardele europene, datorită cărui fapt, în 2001, a cîştigat concursul pentru fabricarea plăcilor de înmatriculare pentru toate mijloacele de transport şi varsă, anual, în visteria statului circa 10 milioane de lei, în prezent cum se zice, produce numai şomeri.

Pentru ca această naţionalizare făcută în vechiul stil sovietic să pară legală, ÎS „CRIS "REGISTRU" a iniţiat un aşa numit ”concurs”, pentru achiziţionarea sistemului de confecţionare şi eliberare automatizată a plăcilor de înmatriculare pentru mijloacele de transport. Deci un concurs cu participare internaţională, dar fără publicarea obligatorie a anunţului în Buletinul achiziţiilor publice al RM. Anunţul a apărut doar în Monitorul Oficial în data de 25.10. 2013 /zi de vineri/, ofertele trebuind să fie prezentate pînă în data de 31.10.2013, ora 12. Adică, în decurs de 5 zile, din care 2 zile au fost de odihnă. Deci, un concurs fulger, făcut noaptea, cu un singur participant - Firma UTAL din Polonia. Aceasta, fireşte, a şi ieşit „cîştigătoare". E de mirare că polonezii citesc Monitorul Oficial al RM şi în doar 2 zile au procurat caietul de sarcini, au perfectat şi prezentat oferta, care, în mod normal, poate fi realizează în cel puţin 30 de zile.

UM ARTMET S.A., fireşte, nu a participat la aşa zisul „concurs cu participare internaţională". Nici nu putea s-o facă; deoarece produce plăcile de înmatriculare în baza Hotărîrii Guvernului nr. 1229 din 13.11. 2001, şi conform Contractului de antrepriză nr. 151 din 21.03. 2010, încheiat între UM „ARTMET” S.A. şi ÎS „CRIS REGISTRU”, şi care expiră la 31.12. 2015.

Este de remarcat că dacă o placă, semifabricat, procurată de uzina „ARTMET”, din metal special german, costa 4 euro, acum aceeaşi placă, cumpărată de ÎS „CRIS REGISTRU", de la firma UTAL, din material polonez, costă /atenţie!/ 6 euro. Cu 2 euro mai scump. De ce mai scump -?, că doar noile plăci de la „REGISTRU” sînt identice cu cele de la „ARTMET”-? Să fie oare plăcile poloneze de o calitate mai bună ca cele germane -? Greu de crezut. Mai degrabă aşi crede că cei doi euro, care, anual, constituie o sumă de circa 7.150.000 lei, se duc în buzunarul unei persoane influente din Moldova, care şi este autorul acestui atac rider asupra Uzinei ARTMET S.A.

Totodată, ÎS ”CRIS ”Registru”, pentru numerele de înmatriculare individualizate, care constituie aproximativ 15-20% din cantitatea totală, şi care de fapt nu se deosebesc cu nimic de numerele de înmatriculare confecţionate în serie, mai adaugă suplimentar la preţul de achiziţie a acestora un adaos de la 100% pînă la 1700%!!!??? Aceşti bani constituie un venit fabulos nemeritat, pentru obţinerea căruia ÎS ”CRIS ”Registru” nu depune nici un efort şi nu are careva costuri. Aceste mijloace financiare, obţinute pe nedrept, ar trebui să constituie sursa de micşorare a preţului pentru beneficiarii finali.

Lupii_2 copy.jpg

Toate aceste mistere credem că le poate lămuri doar Curtea de Conturi.

Uzina „ARTMET” S.A. nu numai că a fost nevoită să concedieze o mare parte de salariaţi, dar a rămas cu semifabricate cumpărate din Germania, în valoare de circa 18 milioane de lei. Aceasta din cauza că Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, şi ÎS „CRIS REGISTRU" nu au găsit de cuviinţă să informeze din timpUzina „ARTMET” S.A. ce planuri de viitor au şi nici nu doreşte să achiziţioneze aceste plăci de la „ARTMET” S:A., deşi ele costă cu 2 euro mai ieftin bucata.

Ne aflăm în faţa unui atac rider asupra proprietăţilor şi investitorilor, înfăptuit de două importante instituţii de stat. Ele au dus la lichidarea în masă a locurilor de muncă, la afectarea bugetului de stat, a fondului social, de asigurări medicale etc...Cei doi demnitari de stat, Pavel Filip şi Serghei Railean, autorii acestui atac rider, chiar şi dacă au susţinerea unor persoane influente din ţară, n-ar trebui să uite că:

1. UM ARTMET S.A., în 2001, a cîştigat concursul pentru producerea plăcilor de înmatriculare pentru mijloacele de transport, organizat de Ministerul Industriei.
2. Prin Hotărîrea Guvernului nr. 1229 din 13.11.2001 UM „ARTMET” S.A. a fost desemnată în calitate de producător unic a tuturor tipurilor de numere de înmatriculare pentru mijloacele de transport, pe termen nelimitat.
3. În baza acestei Hotărîri de Guvern, UM „ARTMET” S.A. şi ÎS „CRIS „REGISTRU", au încheiat Contractul de antrepriză nr. 151, din 26. 03. 2010 „Cu privire la fabricarea şi livrarea plăcilor de înmatriculare pentru mijloacele e transport” pe o perioadă de 5 ani, adică pînă în 2015, condiţie impusă de ÎS „CRIS REGISTRU".
4. La solicitarea ÎS „CRIS „REGISTRU", în anul 2011 a fost modificat standardul în vigoare SM 122, fapt care a dus la punerea în fabricaţie a plăcilor de tip nou, din care cauză „ARTMET” S.A. a suportat cheltuieli majore pentru procurarea utilajelor performante şi implementarea tehnologiilor avansate ce asigură identificarea şi excluderea din circulaţie a plăcilor cu numere de înmatriculare confecţionate ilicit.
5. Preţul de livrare a plăcilor cu numere de înmatriculare a rămas neschimbat încă din anul 2009, iar lucrările de optimizare şi micşorare au scăzut continuu. Datorită acestui fapt UM ASRTMET S.A. a înaintat Ministerului o ofertă cu un preţ mai mic decît cel pretins în prezent de către ÎS „CRIS REGISTRU". Dar pînă în prezent nu a primit nici un răspuns.
6. Acţiunile Ministerului şi ale ÎS „CRIS REGISTRU" au dus la întreruperea fabricării plăcilor de înmatriculare de către UM ARTMET S.A. şi contravin Hotărîrii Guvernului nr. 1229 din 13.11.2001.
7. Prin demersul său nr. 01/3023 din 25.11.2013, ÎS „CRIS "REGISTRU", avertizînd UM ARTMET S.A. că data expirării Contractului de antrepriză e data de 31.12.2013, făcînd trimitere la Acordul Adiţional nr. 180/1 din 19.04.2010, impus de ÎS „CRIS "REGISTRU", a micşorat cu 2 /doi/ ani termenul Contractului ce expiră abia la 31.12.2015.
8. Orice concurs, dar mai cu seamă, cu participare internaţională, se pregăteşte nu în trei zile, ci cu cel puţin o lună de zile înainte, şi se anunţă, obligatoriu, în Buletinul achiziţiilor publice din Republica Moldova.
9. ÎS „CRIS "REGISTRU", care a organizat concursul e datoare să despăgubească cheltuielile fostei UM „ARTMET” S.A., cum ar fi, să zicem, semifabricatele rămase de pînă la anunţarea noului concurs.
10. Niciodată nu a fost încălcat termenul de livrare a producţiei finite.
11. Trebuie să verifice legalitatea luării afacerii de la UM„ ARTMET” S.A; şi legalitatea Concursului din 31.10.2013, anunţat de către ÎS CRIS REGISTRU;
12. Să calculeze pierderile suportate de stat, investitorilor şi cetăţeni în urma eliminării de pe piaţă a UM „ARTMET” S.A;
13. Trebuie să încheie cu UM „ARTMET” S:A. Contractul de antrepriză cu privire la producerea şi livrarea tuturor tipurilor de numere de înmatriculare pentru mijloacele de transport pentru o perioadă nedeterminată, conform Hotărîrii Guvernului nr. 1229 din 13.11.2001.

Totodată, conducerea ţării să ne explice cum trebuie să înţelegem declaraţia precum că una dintre priorităţile principale ale Guvernului este crearea a mii de locuri noi de muncă şi lupta cu corupţia în Moldova. De ce facem locuri de muncă doar pentru polonezi? Oare polonezii trebuie să lichideze corupţia şi să voteze viitoarea conducere a Moldovei?