LOCUL NEAŞTEPTAT UNDE AR PUTEA FI GĂSIT LEACUL PENTRU CANCER

„Trebuie să mergem acolo!”

Biologii au descoperit că cercetările efectuate în condiţii de microgravitaţie şi alte experimente efectuate în spaţiu duc la descoperirea mai multor noutăţi despre comportamentul nefiresc al celulelor.

Astfel, specialiştii spun că leacul pentru cancer ar putea fi găsit în spaţiu! Deoarece în laboratoarele de pe Terra, celulele se aplatizează, neavînd capacitatea de a imita în totalitate arhitectura tridimensională produsă de proteinele şi carbohidraţii unui organ uman funcţional.

Se grupează uşor

Conform oamenilor de ştiinţă, în spaţiu, celulele se grupează uşor, aranjîndu-se în structuri tridimensionale care imită mai bine activitatea celulară. De asemenea, în spaţiu celulele sunt afectate mai puţin de tensiunea de forfecare, forţă ce duce la perturbarea celulelor aflate în afara corpului. Studiul Cellular Biotechnology Operations Support System (CBOSS-1-Ovarian), situat la bordul ISS, conţine un incubator care creşte grupări celulare tridimensionale. Aceste structuri au sporit capacitatea cercetătorilor de a înţelege procesul prin care sunt produse proteinele, un element cheie al comportamentului celulelor.

Variabila cheie

Multe dintre celulele studiate în spaţiu vor muri din cauza absenţei unor vase de sînge care să le ofere oxigenul şi substanţele nutritive necesare. Acest lucru ar putea părea un dezavantaj, însă biologii subliniază că, de fapt, acest lucru reproduce starea tumorilor cu ţesut decedat în centrul lor.

„În 3-D se schimbă atît de multe lucruri, încît este uluitor: de la funcţionarea celulei pînă la modul în care îşi prezintă proteinele, în care activează genele sau în care interacţionează cu alte celule. Variabila cheie este gravitaţia, şi nu poţi să elimini gravitaţia din studiile efectuate pe Terra. Trebuie să mergi acolo unde gravitaţia este redusă. Trebuie să mergem acolo, în spaţiu, laboratoarele din spaţiu pot reprezenta soluţia pentru multe boli al căror tratament nu a fost găsit pînă acum”, a declarat Jeanne Becker, biolog în cadrul Nano3D Biosciences în Houston.

Roxana ROSETI