LA JUMATATEA SECOLULUI TRECUT, RUSII AU CREAT O LOCOMOTIVA CU MOTOR DE AVION CE ATINGEA VITEZE ULUITOARE

În timpul Războiului Rece, dintre Uniunea Sovietică și Statele Unite, a existat nu doar o cursă a înarmărilor, ci și o perioadă prolifică în cele două țări în domeniul inovațiilor tehnologice. Astăzi, a fost redescoperită o invenție care deși în prezent pare o bizarerie, stîrnește încă admirația.

În urmă cu aproape o jumătate de secol, prin anii 1970, URSS a creat prototipul unui tren propulsat de un motor de avion, capabil să atingă o viteză de pînă la 257 de km/h, informează Express.co.uk. În esență, un astfel de mijloc de transport este foarte complex, dar la prima vedere, pare cît se poate de rudimentar, avînd motorul instalat pe acoperișul locomotivei și semănînd foarte bine cu o mașinărie din filmele SF. Totuși, invenția nu s-a dovedit eficientă la acea vreme deoarece avea nevoie de o enormă cantitate de combustibil.

Din acest motiv, locomotiva turbo a fost lăsată în paragină, pradă ruginii și intemperiilor care au degradat-o în timp. În mod paradoxal, motorul a fost conceput în Statele Unite, de către inginerul Don Wetzel, căruia i se ceruse la acea vreme să facă modele de trenuri mai rapide, mai sigure și mai rentabile pentru călătorii. Modelele sale au fost timp de decenii cele mai rapide mașinării feroviare din America.

Locomotiva turbo s-a numit M-497 Black Beetle, care pe lîngă motorul 12 Diesel mai era dotat și cu unul „second-hand” de avion, model General Electric J47-19, potrivit sursei citate. Problema era că americanii erau dispuși să ofere combustibil pentru mașinărie pentru un cost de 5.000 de dolari. Inițial, motorul de avion fusese plasat în spatele locomotivei, dar apoi l-au mutat în fața acestuia pentru că li s-a părut că are un design mai plăcut în acest fel. La primele teste, locomotiva a prins chiar și viteza de 294 de km/h, rămînînd încă cea mai rapidă mașinărie feroviară din categoria celor autopropulsate de motoare.