IURIE LEANCĂ: „IDEOLOGIA COMUNISTĂ ŞI PARTIDELE TOTALITARE NU SÎNT BINEVENITE ÎN EUROPA ŞI NICĂIERI ÎN LUMEA CIVILIZATĂ”

- Discursul Prim-ministrului Iurie LEANCĂ, în cadrul şedinţei Parlamentului din 11 decembrie 2013 -

”Stimate domnule Preşedinte al Parlamentului,

Doamnelor şi Domnilor deputaţi,

Onorată asistenţă,

Felicitări cetăţenilor pentru succesul obţinut de Republica Moldova la Vilnius!

Felicitări Parlamentului pentru eforturile conjugate depuse în atingerea obiectivului nostru comun, acela de a ne integra în familia Europeană!

Şi, bineînţeles, felicitări Coaliţiei pro-europene pentru parafarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană!

Pe 29 noiembrie, stimaţi deputaţi, am fost protagonişti ai unui eveniment istoric, nu doar pentru relaţiile noastre cu familia europeană, ci şi pentru toţi cetăţenii noştri, care aspiră la o viaţă mai bună şi vor să se simtă respectaţi oriunde merg în Europa!

Stimaţi deputaţi,

Moţiunea de cenzură pe care o dezbatem astăzi este foarte importantă şi mi-aş dori să avem cît mai des astfel de momente, în care cetăţenii să poată vedea argumentele celor care spun acum că sînt împotriva integrării Moldovei în Europa, şi argumentele noastre, ale celor care am susţinut dintotdeauna că moldovenii merită un viitor mai bun, merită să fie în rînd cu cetăţenii europeni. De altfel, stimaţi colegi, intenţionam să propun chiar eu şi colegii mei din Executiv, Parlamentului să organizăm o dezbatere asupra semnării Acordului de Asociere. Dar iată că moţiunea opoziţiei, deşi urmăreşte alt scop, a simplificat lucrurile şi vreau să vă mulţumesc, stimaţi deputaţi din opoziţie pentru această iniţiativă şi posibilitate să fiu astăzi cu Dumneavoastră.

Mai mult, stimaţi deputaţi, sînt gata să particip cu domnul Voronin la dezbateri pe tema viitorului Moldovei, poate chiar la o emisiune la televiziunea publică.

În aceste dezbateri, Domnul Voronin ar avea ocazia să spună unde vrea dînsul să integreze Moldova. Sînt curios să aflu ce alternativă propune pentru viitorul european al Moldovei şi care-i sînt argumentele, altele decît cele speculative şi manipulative, pentru că pînă acum comuniştii au arătat doar lipsa de consecvenţă şi seriozitate.

E suficient doar să reamintesc că PCRM a venit la guvernare în 2001, promiţînd aderarea la Uniunea Rusia-Belarus. S-a certat însă cu Federaţia Rusă după jalnicul episod al memorandumului “Kozak” şi au apelat la susţinerea Vestului.

Vladimir Voronin ne spunea atunci că viitorul Moldovei este doar în UE, după care a comparat Uniunea Europeană cu Germania Nazistă, şi s-a agăţat într-un final de Uniunea Eurasiatică şi cine ştie ce mai urmează după asta.

Am spus recent că putem fi siguri doar de un singur lucru: adevăratul proiect al opoziţiei este să integreze Moldova în PCRM – un proiect al trecutului, nicidecum al viitorului.

De aceea, eu cred că e important să ajutăm opoziţia să se exprime cît mai mult public, pentru ca oamenii să poată vedea ce se ascunde cu adevărat în spatele politicii promovate de conducerea Partidului Comuniştilor.

Iar pentru a da un sens şi mai plin dezbaterii noastre, haideţi să fim realişti: moţiunea de astăzi, care este eminamente o moţiune împotriva viitorului european al Moldovei, va eşua! Moldova îşi va continua parcursul european!

Prin urmare, vă invit să plecăm de la această realitate şi să folosim acest prilej pentru lansarea unei dezbateri post-Vilnius la nivelul întregii societăţi. O dezbatere de care avem nevoie, dar să fie cu argumente serioase şi plauzibile.

Doamnelor şi Domnilor deputaţi,

Pornind de la încrederea pe care cetăţenii ne-au acordat-o şi sprijinul lor exprimat prin vot pentru viitorul European al Republicii Moldova, dar şi de la prevederile cadrului legal, am parafat, pe 29 noiembrie, Acordul de Asociere şi cel de Liber Schimb, pe care urmeaza sa îl semnăm şi să-l ratificam pe parcursul anului viitor.

Este surprinzător să aud că parafarea unui document, pentru care există sprijin popular şi care este în mod direct o sarcină a Guvernului, acum face subiectul unei moţiuni de cenzură.

Acest Guvern a fost constituit în jurul proiectului de integrare europeană, în modul cel mai transparent, iar cetăţenii ne-au dat votul lor de încredere tocmai pentru acest obiectiv. Aşa că discuţiile legate de faptul că cetăţenii nu ar dori integrarea europeană sînt doar pură demagogie.

Haideţi să vedem cum au evoluat, în sens cronologic, negocierile privind Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană, pentru a înţelege şi mai bine ce stă în spatele moţiunii pe care o dezbatem astăzi.

În primul rînd, vreau să menţionez cu tărie, că procedura prevăzută de Legea privind tratatele internaţionale ale Republicii Moldova, a fost respectată în deplinătate.

Pe 9 februarie 2009, Guvernul de atunci, în frunte cu Doamna Greceanîi, a aprobat componenţa delegaţiei de negociatori din partea Republicii Moldova pentru Acordul de Asociere.

Setul de acte a fost avizat de instituţiile naţionale abilitate în domeniu, inclusiv de Comisia parlamentară pentru politică externă şi integrare europeană în 04.11.2009.

Urmare acestei proceduri absolut legale, prin Decretul Preşedintelui interimar din 17 noiembrie 2009, au fost iniţiate negocierile asupra proiectului Acordului de Asociere.

Mai mult, în procesul de elaborare a mandatului Republicii Moldova pentru negocierea Acordului de Asociere şi celui de Liber Schimb, de altfel aprobat de Comisia Guvernamentală pentru Integrare Europeană înainte de fiecare rundă, au fost desfăşurate consultări cu reprezentanţii mediului de afaceri şi celui asociativ. Aceasta pentru o reflectare adecvată a intereselor societăţii în prevederile finale ale documentului.

În toata această perioadă, atît negociatorul-şef pentru Acordul de Asociere, viceministrul de externe de atunci, Doamna Natalia Gherman, cît şi negociatorul principal pentru Zona de Liber Schimb, Domnul viceministru Octavian Calmîc, au participat la audieri în Parlament privind mersul negocierilor.

Audierile au fost organizate cu regularitate de Comisia pentru afaceri externe şi integrare europeană, precum şi de Comisia pentru economie, buget şi finanţe. Și, din cîte cunosc, deputaţii comunişti, membri ai acestor Comisii, au participat la aceste discuţii.

Vă rog să reţineţi acest detaliu important, care face din start nule acuzaţiile din moţiunea de cenzură a comuniştilor.

Stimaţi deputaţi,

Aşa cum bine cunoaşteţi, legislaţia ţării noastre nu obligă părţile să facă publice detaliile din procesul de negocieri. Mai mult, potrivit cutumei internaţionale, procesul de negocieri are, de regulă, un caracter discret, pentru a crea o atmosferă în care părţile să-şi poată prezenta poziţiile şi argumentele, fără a fi supuse presiunilor. Doar în astfel de condiţii se poate cristaliza un text care răspunde intereselor tuturor părţilor participante la negocieri.

De aceeaşi cutumă s-a condus şi RM în procesul de încheiere, pînă în prezent, a celor peste 1800 de tratate bilaterale, şi peste o mie de tratate multilaterale, unele de o importanţă majoră, cum ar fi cele politice de bază şi de frontieră cu statele vecine.

De asemenea, o practică obişnuită este ca negocierile să fie purtate într-o limbă pe care o posedă toţi negociatorii, tocmai pentru obţinerea unui document calitativ şi care să ţină cont de interesele tuturor.

În cazul Acordurilor de Asociere şi celui de Liber Schimb, negocierile s-au purtat într-o limbă de circulaţie internaţională – limba engleză. Prin urmare, textul convenit şi dat publicităţii imediat după parafare este în engleză.

Şi aici ţin să subliniez că, deşi legislaţia moldovenească, urmînd norma internaţională, nu prevede obligativitatea publicării tratatelor pînă la intrarea lor în vigoare, Guvernul a făcut public textul Acordului, de comun acord cu partenerii europeni.

În acest context, vreau să vă informez că ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene a început deja traducerea a celor 984 de pagini în limbile romînă şi rusă, astfel încît persoanele interesate vor putea afla detalii ale Acordului de Asociere, în alte două limbi, peste cîteva săptămîni.

De altfel, ca să mă fac mai bine înţeles şi de cei din PCRM, chiar guvernarea lor a procedat de aceeaşi manieră - a negociat mai multe acorduri majore în limba engleză, fără a prezenta publicului detalii despre mersul discuţiilor. Iată şi cîteva exemple:

- Acordul între Republica Moldova şi Comunitatea Europeană cu privire la facilitarea eliberării vizelor din 10 octombrie 2007,

- Acordul privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală din 10 octombrie 2007, precum şi

- Protocolul adiţional la Acordul de parteneriat şi cooperare, luînd în consideraţie aderarea Bulgariei şi Romîniei la Uniunea Europeană în 17 aprilie 2007.

Onorată asistenţă,

Referitor la legalitatea parafării Acordului de Asociere, ceea ce înseamnă autentificarea textului negociat, declar cu toată fermitatea că şi aceasta a fost făcută în conformitate cu prevederile legale şi potrivit împuternicirilor de care dispun reprezentanţii plenipotenţiari ai Republicii Moldova.

Potrivit Legii cu privire la tratatele RM, dar şi în conformitate cu normele de drept internaţional, atît Prim-ministrul, cît şi ministrul de externe, pot exercita orice acte referitoare la încheierea tratatelor internaţionale, fără prezentarea deplinelor puteri.

Legislaţia ţării noastre prevede clar, citez ”… că urmează a fi supuse examinării în cadrul unui referendum, înainte de a fi propuse spre ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, tratatele internaţionale care limitează caracterul suveran, independent sau unitar al statului, precum şi cele care afectează neutralitatea permanentă a statului, în favoarea unei structuri supranaţionale sau aderare la organizaţiile de securitate colectivă”, închei citatul.

Este limpede că Acordul de Asociere nu face parte din categoria unor astfel de tratate, aşa cum, de alt fel, stimaţi colegi din opoziţie, face parte Memorandumul Kozak, iată vi-l prezint aici, un document negociat într-o atmosferă de secretomanie absolută, apropo parafat doar într-o singură limbă, limba rusă, de Dumneavoastră, Domnule Voronin. Un document care în cazul în care ar fi fost semnat şi realizat, ar fi afectat la modul cel mai direct caracterul suveran şi unitar al statului Republica Moldova – principii de bază a Constituţiei Republicii Moldova.

Iată, aşadar, cît de bizară şi lipsită de sens este solicitarea PCRM de a supune examinării Acordului de Asociere în cadrul unui referendum.

Sau poate PCRM vrea să spună că polonezii, ţările baltice, slovacii sau slovenii, germanii, austriecii, francezii, englezii şi toate celelalte popoare ale Uniunii Europene şi-au vîndut ţara şi au cedat suveranitatea în faţa Bruxelles-ului?

Doamnelor şi Domnilor deputaţi,

Deputaţii comunişti se întreabă ce a adus Republicii Moldova apropierea de Uniunea Europeană şi reuniunea de la Vilnius…

Permiteţi-mi să explic încă o dată care vor fi efectele Zonei de Liber Schimb, în contextul Asocierii Moldovei la UE, proces faţă de care opoziţia protestează cu atîta vehemenţă.

Studiile independente, realizate de cîteva companii străine şi locale sugerează că de pe urma liberalizării comerţului cu UE se va produce o creştere a exporturilor cu aproape 12% pe toate direcţiile şi, respectiv, reducerea deficitul comercial.

De asemenea, PIB va creşte cu circa 4% pe termen scurt şi aproape cu 9% pe termen lung, suplimentar la creşterea economică prognozată. Mărfurile de consum se vor ieftini cu circa 4%, salariile vor creşte cu pînă la 7%, iar consumul populaţiei va spori cu 8%.

Dar în afară de aceste cifre, vorbim despre integrarea economiei moldovenesti într-o piaţă de 500 de milioane de consumatori cu capacitate avansată de cumpărare şi aplicarea aceloraşi reguli de joc. Acest fapt va face Moldova şi mai atractivă pentru investiţii, iar produsele moldoveneşti, care vor avea acces deplin pe piaţa europeană, vor deveni mai competitive.

Apropo, urmare faptului ca am demonstrat seriozitate în parcursul nostru european, în anii 2010-2013, Guvernul a semnat cu organismele şi băncile europene acorduri de finanţare a unor proiecte investiţionale şi de suport bugetar de peste 1 miliard 100 de milioane de euro.

Dintre care, 468 de milioane sînt în formă de grant, 495 de milioane – credite în condiţii foarte avantajoase pentru ţară şi 169 de milioane – credite preferenţiale cu elemente de grant.

Aproape 45% din banii alocaţi de UE sînt destinaţi pentru reabilitarea drumurilor, circa 12% - pentru agricultură, industriile conexe şi dezvoltarea rurală, 8 procente au fost alocate pentru asistenţă macrofinanciară care ne-au ajutat să stabilizăm balanţa de plăţi, 8% sînt alocate pentru proiecte ce îmbunătăţesc securitatea şi eficienţa energetică, iar 6% - pentru reforma justiţiei.

Pînă azi, în 121 de instituţii publice din Republica Moldova au fost instalate centrale termice pe bază de biocombustibil, finanţate din resurse europene. Talmaza din raionul Ștefan Vodă, Copceac din Găgăuzia, Bursuceni din raionul Sîngerei, Baraboi din raionul Donduşeni, Mihăileni din raionul Soroca – iată doar cîteva din cele peste 100 de locaţii unde grădiniţa, gimnaziul, şcoala sau centrul comunitar sînt încălzite cu sisteme de încălzire pe biomasă instalate pe bani europeni.

Numai în anul 2013, cu resursele oferite de BERD, BEI şi UE, au fost conectaţi la apeduct aproape 36 de mii de cetăţeni din 9 sate din raioanele Floreşti, Soroca, Hînceşti, Ciadîr-Lunga, Leova şi Orhei, iar la canalizare – peste 3000 de cetăţeni.

Integrarea europeană pentru cetăţeni înseamnă astăzi proiecte de reabilitare a aproape 610 de kilometri de drumuri, în valoare totală de aproape 500 de milioane de euro.

111 kilometri de drum au fost deja daţi în exploatare cu sprijinul partenerilor europeni şi sînt sigur, Doamnelor şi Domnilor comunişti -

Doamnă Postoică că atunci cînd mergeţi acasă la Donduşeni,

Domnule Zagorodnîi – cînd mergeţi la Floreşti,

Doamna Ivanov, atunci cînd vă duceţi acasă în raionul Ocniţa,

…ziceam să sînt convins că atunci cînd călătoriţi prin centrul şi nordul ţării nu vă displace confortul unui drum european.

Numai pe drumul Chişinău-Bălţi, peste 90 de km au fost reabilitaţi cu bani oferiţi de partenerii noştri europeni.

Pentru anul 2014, planificăm lansarea lucrărilor de reabilitare a încă aproape 170 km de drumuri cu finanţare europeană. Asta în timp ce, Doamna Postoico, în 8 ani de guvernare comunistă, au fost reabilitaţi doar 160 de kilometri, adică mai puţin decît urmează săfacem într-un singur an.

E adevărat că, îmi aduc aminte de declaraţiile Primului ministru de atunci, comunist, că aţi reuşit să construiţi chiar şi autobanuri în Republica Moldova. Sigur că noi mai avem de muncit pînă la acest deziderat, dar nu ştiu de ce nu văd deocamdată aceste autobame construite de către Dumneavoastră în opt ani.

Din surse europene vom continua în 2014-2015 proiectul de aprovizionare cu apă şi canalizare. Urmează să conectăm la apeduct încă 27546 cetăţeni, iar la sistemele de canalizare – 20180 cetăţeni.

Împreună cu partenerii din Uniunea Europeană am lansat construcţia gazoductului Iaşi-Ungheni care, odată dat în exploatare în anul viitor, ne va ajuta să obţinem o cale adiţională de import a gazelor naturale.

Aceasta, de rînd cu construcţia a două poduri peste Prut şi a liniilor electrice de interconexiune în sudul ţării, vor asigura integrarea noastră pe piaţa europeană.

Totodată, cu o deosebită plăcere, aş dori să Vă informez că ieri Parlamentul European a aprobat propunerea Comisiei Europene prin care, începînd cu 1 ianuarie 2014, vinurile moldoveneşti capătă acces liber pe piaţa europeană.

Vreau să vă reamintesc, stimaţi colegi, că începînd cu vara acestui an, moldovenii simt la modul practic avantajele integrării europene şi ale aderării noastre la spaţiul aerian comun al Uniunii Europene. Odată cu deschiderea pieţei aeriene, oamenii pot zbura la preţuri cu pînă la 50 la sută mai mici decît în 2009, spre mult mai multe destinaţii, au parte de servicii sigure şi de o calitate mai înaltă.

Tot legat de beneficii concrete, aş menţiona unul de maximă importanţă pentru cetăţenii noştri, cel legat de liberalizarea regimului de vize. Am primit cu maximă satisfacţie decizia Comisiei Europene de a recomanda Parlamentului European şi Consiliului European, de a lua decizia de a anula vizele pentru Moldova şi ne aşteptăm că moldovenii vor călători liber în spaţiul Schengen, într-o perspectivă apropiată. Şi asta datorită unei munci asidue a instituţiilor statului, fapt pentru care ţin să le mulţumesc tuturor colegilor!

Într-o perspectivă apropiată, de cîţiva ani, stimaţi colegi, Moldova va depune şi cererea de aderare la Uniunea Europeană. Sînt convins că va veni ziua în care ne vom bucura şi de acordul conform căruia Republica Moldova va deveni membră cu drepturi depline a Uniunii Europene.

Republica Moldova va deveni o ţară modernă, deschisă pentru toată lumea, cu reguli previzibile de joc, care parţial sînt stabilite de cea mai influentă comunitate a statelor suverane – Uniunea Europeană.

Iată, aşadar, doar cîteva dintre beneficiile concrete pe care cetăţenii le-au obţinut sau le vor obţine de pe urma procesului nostru de integrare europeană, beneficii de care însă PCRM ar vrea să-i lipsească pe moldoveni.

Stimaţi colegi,

Vreau să le mulţumesc deputaţilor comunişti că au reuşit să nu părăsească şedinţa Parlamentului, aşa cum obişnuiesc să o facă. Era important pentru ei să afle lucruri noi, pozitive, să se inspire de optimism în preajma sărbătorilor de iarnă.

Să afle lucruri care îi va face să înţeleagă mai bine de ce nu trebuie să lupte cu propriul popor şi cu proprii cetăţeni şi de ce nu trebuie să meargă împotriva interesului nostru naţional, acela de a le asigura oamenilor un viitor mai bun.

Domnule Voronin,

V-am spus cu toată sinceritatea şi la prima, şi la a doua moţiune de cenzură şi spun şi acum: este limpede că în Partidul Comuniştilor conducerea a fost preluată de elemente ultra-conservatoare şi a căzut pradă unor forţe radicale.

Este limpede că, din păcate, aţi cedat în faţa acestora!

Am certitudinea că majoritatea oamenilor se convinge pe zi ce trece că asocierea cu UE este în interesul Moldovei, că acesta este interesul real al oamenilor, şi nu al elitelor politice.

E adevărat, stimaţi colegi, că schimbările nu se produc uşor, şi orice schimbare generează frici, iar pentru PCRM acestea sînt justificate din punct de vedere politic, deoarece ideologia comunistă şi partidele totalitare nu sînt binevenite în Europa şi nicăieri în lumea civilizată.

Dar nu e totul pierdut, stimaţi colegi din opoziţie…

Aveţi timp să părăsiţi trecutul întunecat şi să reveniţi la interesele vitale ale cetăţenilor ale ţării noastre.

În final, Doamnelor şi Domnilor,

Aş dori să vă aduc încă un citat, din 26 octombrie 2007. Citez:

 “Să te îndepărtezi de alegerea europeana, înseamnă pentru totdeauna să rămîi în trecut”.

Sînt convins că vă daţi seama cui aparţine aceast citat, pe care îl citez cu maximă plăcere!

Preşedintelui PCRM, Vladimir Voronin, şi a fost făcută la o conferinţă a partidelor europene de stînga.

Cu sau fără PCRM, Vladimir Nicolaevici вашими заветами руководствуемся. Dar vreau să mai spun în încheiere: cu sau fără PCRM, cu sau fără Vladimir Voronin, Moldova va merge înainte, spre Europa, nu înapoi, în izolare şi autoritarism.

Acum sînt mai sigur ca niciodată de şansele noastre de a deveni un stat modern şi european! Vă mulţumesc pentru atenţie.