ION CEBAN: NU VA FI UN REFERENDUM IMPOTRIVA LUI DORIN CHIRTOACA, DAR UN REFERENDUM IMPOTRIVA UNUI SISTEM MAFIOT

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, Ion Ceban, liderul fracţiunii socialiştilor în Consiliul Municipal Chişinău, s-a referit la mai multe aspecte importante ce ţin de referendumul privind demisia lui Dorin Chirtoacă, s-a referit la cele mai grave probleme ale municipiului Chişinău, dar şi cum pot fi soluţionate acestea etc.

T: De ce PSRM a renunțat la propria inițiativă de demitere a Primarului și a decis să facă front comun cu alte partide și reprezentanți ai societății civile?

I.C.: PSRM a anunţat încă în luna ianuarie că iniţiază acest referendum. Anume atunci am chemat la consolidarea tuturor forțelor și eforturilor. Referendumul nu este proprietate privată a unui partid politic, a unei grupări formale sau neformale. Este un exercițiu care solicită implicarea tuturor celor interesaţi. Iată că pe parcurs au fost mai multe persoane, partide politice, inclusiv reprezentanţi din CMC, societatea civilă, care au dat curs acestei invitaţii şi cred că aşa este corect. Toată lumea are un singur scop – să stopeze tot ceea ce ţine de corupţie, neprofesionalism, iresponsabilitate din Primărie. Trebuie să înțelegem că nu este un referendum împotriva lui Dorin Chirtoacă, dar un referendum împotriva unui sistem mafiot al cărui este parte și de care este protejat, la nivelul majorității parlamentare, procuratură, CEC, instanțe de judecată etc.

T: Cum va activa grupul de inițiativă privind demiterea Primarului: ca un tot întreg sau fiecărui partid/activist civic îi va reveni un segment anume?

I.C.: În prezent există biroul executiv al grupului, săptămîna viitoare vor fi depuse actele la judecătorie pentru a fi înregistrat grupul de iniţiativă. Mai este şi un grup de coordonare format din reprezentanţi ai formaţiunilor politice din CMC, dar şi din reprezentanţi ai societăţii civile. Evident că, în momentul în care va fi înregistrat, vor fi definitivate tacticele şi strategia de campanie, inclusiv de colectare a semnăturilor – punctele de colectare, acțiuni de la uşă la uşă. Atunci probabil va reveni fiecăruia cîte un segment separat. Ţinînd cont de faptul că cele mai multe persoane care vor colecta semnături vor fi din partea PSRM, noi sîntem gata să ne luăm angajamentul să colectăm mai mult de jumătate din semnăturile necesare.

T: Ce etape urmează la modul practic în lunile următoare în procesul de demitere a Primarului Dorin Chirtoacă?

I.C.: În primul rînd, trebuie să fie înregistrat grupul de iniţiativă şi noi sperăm să nu existe blocaje la această etapă. A doua etapă este decizia CEC cu privire la eliberarea listelor de subscripţie şi a legitimaţiilor membrilor grupului de iniţiativă, după care procedura de colectare a semnăturilor care poate dura de la 30 pînă la 60 de zile. Apoi există procedura legală de verificare a semnăturilor de către instanţa de judecată. Ulterior CMC va adopta decizia privind desfăşurarea referendumului pentru demiterea Primarului general. Noi pledăm ca referendumul să se desfăşoare la data de 30 octombrie, concomitent cu alegerile prezidențiale, astfel încît cheltuielile să fie minime.

Există şi o a doua modalitate, prin CMC, cu votul a 2/3 din consilieri. Noi luăm în calcul şi această modalitate şi lucrăm şi pe această filieră. Ştim că sînt şi consilieri liberali care ar putea vota pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului respectiv, dar acest lucru trebuie să se întîmple în perioada 15-30 septembrie în cazul cînd se pledează organizarea referendumului concomitent cu alegerile prezidenţiale din 30 octombrie.

T: Pe cînd, la modul real, ar putea avea loc un referendum și ce șanse sînt ca Primarul să fie demis?

I.C.: Noi ne dorim, așa cum am menționat mai sus, ca referendumul să se desfășoare concomitent cu alegerile prezidenţiale din 30 octombrie, astfel încît cheltuielile de organizare a acestuia să fie minime. Dacă nu este posibil pe data de 30 octombrie din diverse motive, inclusiv a unor eventuale blocaje, trebuie să înțelegem că referendumul poate să fie desfășurat în aceeași circumscripție electorală cu 120 de zile pînă la alegerile prezidențiale, dar și cu 120 de zile după. Adică, juridic în această perioadă nu-l putem organiza. Asta ar însemna că, dacă nu vom avea un referendum pe data de 30 octombrie, 2016, cel mai devreme acesta ar putea avea loc în luna martie 2017. Dar trebuie să depunem toate eforturile ca referendumul să aibă loc și sînt sigur că, în cazul în care va avea loc, Primarul va fi demis, deoarece toată lumea a obosit de haosul, mizeria și murdăria din oraș și acest lucru este valabil și pentru suburbii, care și-au dat votul pentru Primar.

T: Care sînt cele mai grave erori ale lui Dorin Chirtoacă în funcția de Primar al capitalei?

I.C.: După părerea mea, cel mai grav este lipsa de viziune, deoarece nu există un plan de dezvoltare al orașului. Probabil, este singura capitală de la Lisabona pînă la Vladivostok care nu are un plan de dezvoltare. Lipsește un plan urbanistic general actualizat și planuri zonale, strategii sectoriale, în special cele legate de investiții. Primăria se dezvoltă haotic, la discreția edilului capitalei, începînd cu gestionarea banilor și terminînd cu domeniile specifice, ceea ce nu este corect.

Doi – ţine nemijlocit de corupție, deoarece cunoaștem cu toții că există un price-list, începînd de la deridicatoare și pînă la Primar pentru a obține autorizații, certificate de urbanism, acte permisive, arendă, privatizări, ș.a. Primăria s-a transformat într-o mașinărie de făcut bani și acest lucru este grav. Acest lucru este constatat de Curtea de Conturi, de majoritatea organizațiilor nonguvernamentale și de alte organe de control.

Trei – lipsa de profesionalism. Marea majoritate a celor angajați nu au nici o tangență cu domeniile pe care le conduc și în multe cazuri sînt numiți pe criterii politice, persoane cum ar fi: Stoicev, Gamrețchi, fostul coleg de clasă, Oleg Poiată și mulți alții care nu sînt numiți în funcții în conformitate cu prevederile normelor legale.

Patru – transparența. Deci, pînă în prezent nu funcționează multe lucruri ce țin de transparența în procesul decizional așa cum prevede legislația, începînd de la transmisia live a şedinţelor comisiilor. Apropo, din data de 1 iulie 2016, conform deciziei votate de CMC încă în martie, urmau deja să fie transmise live toate ședințele, însă pînă în prezent transmisiunea este asigurată contra plată de PSRM. Noi am propus să fie automatizată procedura de intrare a documentelor și cum pleacă acestea atît în comisii, cît și în birourile funcționarilor care sînt responsabili de acest proces, ca să nu aibă loc mituirea și datul plicurilor pe sub masă. Acestea sînt cîteva lucruri care sînt foarte grave în activitatea lui Dorin Chirtoacă.

T: În cei 9 ani de mandat ai lui Dorin Chirtoacă au fost făcute și lucruri bune, în opinia dvs., sau doar greșeli?

I.C.: Depinde ce înțelegem noi prin lucruri bune. Dacă e ceea ce Primarul numește „fapte concrete” pe care le-a realizat, atunci noi trebuie să înțelegem că lucrurile sînt făcute din banii publici. Dacă o stradă, cum ar fi Alecu Russo, care inițial a fost planificat să fie reparată într-un termen, după care termenul a fost dublat, iar costurile – triplate și am ajuns că un kilometru de drum este de 2 sau 3 ori mai mare, toate aceste cheltuieli sînt bani publici. Că s-a făcut un drum, este bine, dar faptul cum s-a făcut, cît s-a cheltuit, de ce din această diferență nu s-au făcut alte 2-3 drumuri, asta este problema.

Ceea ce ține de procesul de administrare, eu nu văd lucruri pe care le-am califica ca bine făcute. Aceeași stradă pietonală, care s-a făcut în 3 ani de zile – 200 de metri de pavaj, cu depășirea cheltuielilor, a termenului de executare a lucrărilor, cu o companie netransparentă, „Lucet-Comerț”, care se spune că este apropiată familiei Chirtoacă. Ca finalități ele există, dar care este prețul? Termenul? Din banii cui sînt achitate aceste lucrări? În altă țară, pentru o astfel de calitate a lucrărilor, nu doar că ar fi fost demis, dar ar fi fost tras la răspundere penală.

T: Au fost evaluate costurile acestui referendum?

I.C.: Ce înțelegem noi prin costurile referendumului? Dacă ne referim la organizarea și defășurarea referndumului, trebuie să le stabilească CEC și organele abilitate. Însă noi de aceea optăm ca referendumul să fie organizat concomitent cu alegerile prezidențiale – pentru a reduce cheltuielile. În ceea ce ține de cheltuielile grupului de inițiativă, în prezent se discută despre arenda unui oficiu, logistică, instrumentare, campanie, producerea materialelor informative – acestea la fel presupun cheltuieli, însă ele vor fi minime.

T: Sînteți dispus să candidați la Primăria capitalei, dacă Dorin Chirtoacă va fi demis?

I.C.: Subiectele de acest gen le decide partidul. Dacă partidul va decide că trebuie să merg la Primăria capitalei, atunci voi merge.

T: Care ar trebui să fie prioritățile noului Primar al capitalei, dacă Dorin Chirtoacă va fi demis?

I.C.: Prioritățile decurg din problemele pe care le-am enumerat mai sus – elaborarea unui plan urbanistic general, planurile urbanistice zonale, ceea ce ține de viziunea de dezvoltare urbanistică a orașului, arhitectură, drumuri, parcuri, construcții, transportul, pe de o parte, iar pe de altă parte, reactualizarea strategiilor care au fost elaborate cu suportul așa-zișilor „parteneri de dezvoltare”, dar se prăfuiesc. În primul rînd, trebuie să vedem ce facem cu investițiile, trebuie să vedem cum valorificăm bugetul și trebuie să fie un proces participativ în acest sens. Evident că trebuie să vedem cum putem să dezvoltăm suburbiile, căci există 57 mii ha de pămînt. Oamenii care locuiesc în suburbii lucrează pentru oraș. Există multe modele pe care le-am putea prelua ca să dezvoltăm capitala.

O altă prioritate este reforma primăriei și transparența în procesul decizional, deoarece totul trebuie să fie transparent. E nevoie şi de automatizarea procesului de lucru, astfel ca funcționarii Primăriei să nu poată interveni în eliberarea autorizațiilor, eliberarea certificatelor de urbanism, arendă, privatizare, ș.a. Toate aceste lucruri sînt posibile dacă facem și o reformă în Primărie. Trebuie creată o organigramă nouă, funcționarii trebuie să fie angajați pe criterii profesionale și nu după apartenența pe criterii politice. Fiecare funcționar trebuie să fie responsabil de un sector din municipiu. Acestea ar fi primele lucruri care ar trebui urgent întreprinse.

T: De cîți ani ar avea nevoie un Primar pentru a schimba cu adevărat în bine situația generală din mun. Chișinău?

I.C.: Consider că după un an de activitate și de o altfel de administrare, lucrurile ar fi deja vizibile. Dacă e să vorbim de o perspectivă medie, cred că 3-5 ani sînt suficienți pentru a demonstra cum trebuie să fie o capitală modernă.

Andriana Cheptine