INVESTIGATIA KROLL: INTRE ASTEPTARI SI REALITATI

În anul 2014, sistemul bancar autohton a fost zguduit de o criză internă de cele mai mari proporții din istoria țării. Frauda bancară ce a rezultat în furtul de valoare echivalentă cu 12% din PIB, a fost o consecință a carențelor de guvernanță corporativă din unele bănci, a disfuncționalităților și lipsei de coordonare din instituțiile statului, inclusiv cele responsabile de asigurarea stabilității financiare, precum și a unor factori de decizie rău-intenționați din instituțiile de stat și bănci . La aproape 3 ani de la criză, autoritățile au recuperat din vînzarea activelor celor trei bănci circa 963 Mil. MDL, pe cînd compania Kroll, care a fost contractată pentru a desfășura o investigație și oferi suport autorităților privind recuperarea banilor, a identificat săvîrșirea unor infracțiuni în valoare de aproximativ 600 Mil. USD.

La momentul de față, singura soluție care în mod real poate diminua presiunea pe cetățeni se referă la urmărirea în măsura posibilă a banilor dispăruți, și evident, recuperarea acestora. Ținînd cont de complexitatea schemelor utilizate de către escroci în fraudele bancare, de cele mai multe ori recuperarea integrală a activelor în astfel de cazuri este practic imposibilă. Specialiștii internaționali consideră recuperarea a 50% din banii pierduți de bănci poate fi catalogată drept un succes de proporții.

Ținînd cont de dimensiunea internațională a anchetei, o investigație activă și bine justificată la nivel local este o precondiție pentru declanșarea unor solicitări transfrontaliere pe căi diplomatice, de care va depinde în mod direct succesul autorităților de a recupera banii. Astfel, este un imperativ ca cel puțin 4 acțiuni să fie implementate în viitorul apropiat, pentru recuperarea maxim posibilă a activelor dispărute și diminuarea presiunii fiscale pe cetățeni, și anume:

  • Avansarea investigațiilor deja începute în contextul fraudei bancare, și demararea cît mai urgentă a noilor investigații asupra tuturor beneficiarilor finali ai creditelor fictive oferite de cele trei bănci, fapt ce poate servi drept bază pentru solicitările transfrontaliere de asistență legală reciprocă, și ulterioara recuperare a activelor.
  • Crearea unui comitet independent de monitorizare pe o platformă neutră, care să fie format din reprezentanți ai autorităților de reglementare, organelor de urmărire penală, dar și ai comunității de experți și care să comunice publicului în mod constant progresul și desfășurările privind recuperarea activelor.
  • Includerea în mod expres în legea care prevede convertirea garanției în datorie de stat, că activele recuperate ca urmare a anchetei internaționale vor fi utilizate în mod exclusiv pentru răscumpărarea înainte de termen a obligațiunilor derivate din garanțiile de stat.
  • Investigarea modului în care au fost utilizați banii acordați de BNM celor 3 bănci și determinarea rolului celorlalte bănci implicate.

Intensificarea colaborării și cooperării între diferite entități ale statului este crucială în vederea îndeplinirii cu succes a acțiunilor recomandată. Acest fapt va putea demonstra totodată, angajamentul ferm al autorităților de a diminua povara fiscală pusă pe cetățeni, asigurînd o comunicare eficientă pentru recuperarea activelor.

Sursa: expert-grup.org

Socialmai mult
27.05.17 - 12:37
26.05.17 - 16:20
26.05.17 - 15:28
26.05.17 - 14:14
25.05.17 - 16:07
25.05.17 - 15:42
25.05.17 - 15:28
25.05.17 - 13:51
24.05.17 - 17:46
24.05.17 - 16:21
24.05.17 - 13:24
24.05.17 - 13:12
23.05.17 - 19:51
23.05.17 - 17:12
23.05.17 - 17:02
23.05.17 - 14:39
23.05.17 - 13:22
23.05.17 - 13:17
22.05.17 - 18:23
22.05.17 - 16:31