Interlocutorii artificiali

Inteligență artificială – sună atît de complex și neobișnuit! Pare a fi ceva nemaiîntîlnit și imposibil pentru Republica Moldova. Din octombrie anul trecut şi pînă în prezent, în Chișinău au loc o serie de workshop-uri ce oferă posibilitate fiecărui cetățean de a crea niște chatboți. Am avut ocazia să particip săptămîna trecută la unul dintre aceste cursuri, fiind o experiență neobișnuită pentru mine. 

Ce reprezintă un chatbot? Un chatbot este un program ce simulează comportamentul unei persoane reale în cadrul unei discuții. Aceștia au apărut în anii ’50 ai secolului trecut, iar în prezent cei mai renumiți sunt Google Now, Siri și Cortana. Workshop-urile au fost organizate de un tînăr ambițios și un bun prieten de al meu – Vadim Ciobanu. Fiind pasionat de IT (tehnologii informaționale), acesta încearcă de ceva timp să aducă la noi în țară conceptul de chatbot, care a luat amploare în țările dezvoltate.

La cursuri am ajuns la invitația lui Vadim. Acestea au loc pe strada Armenească 13 A, Coworking Space, fiind organizate o dată la cîteva săptămîni. Cînd am ajuns la curs, am intrat într-o sală mică, plăcută și comodă. Aceasta era în nuanțe de alb, decorată cu niște ornamente sub formă de lilieci. Erau opt oameni, fiecare avînd cîte un laptop cu el. Oameni de afaceri, persoane care activează în marketing și simpli bloggeri au venit cu scopul de a crea un chatbot pentru pagina de Facebook pe care o dețin.

,,Am venit să învăț pentru a îmi dezvolta afacerea. Aș vrea să știu ce doresc clienții mei printr-o metodă cît mai rapidă și eficientă, iar chatboții sunt cea mai bună soluție. Pe o platformă precum Facebook, clienții mei sunt foarte activi, iar o persoană reală nu ar putea să gestioneze atît de rapid informațiile și serviciile companiei precum un robot virtual’’, a spus Ion, businessman.

Moderatorul a început cursul cu o prezentare în care a reflectat un scurt istoric al programului, avantajele și dezavantajele chatboților, statistici și curiozități, în urma cărora participanții au devenit și mai interesați. Chatboții pot fi creați cu ușurință dacă urmezi anumiți pași. În cazul în care cineva îți trimite un mesaj pe pagina de Facebook pe care o administrezi, chatbotul va răspunde îndată, simulînd comportamentul tău în cadrul unei conversații on-line. Dacă programezi bine chatbotul, interlocutorul nu va putea observa vreo diferență în maniera ta de a vorbi cu cea a robotului. Un chatbot poate răspunde și interacționa cu mai mulți utilizatori simultan. Este disponibil la orice oră și în orice zi. Analizînd prezentarea speakerului, am aflat că datele pe care un chatbot le colectează din interacțiunile sale cu utilizatorii pot îmbunătăți serviciile pe care le prestezi.

,,Avantajul chatboților este sistematizarea proceselor de rutină din viața noastră, de a răspunde la mesajele cele mai elocvente pe care le expediem diferitor pagini de Facebook. Dezavantajul este că aceștia nu vor putea înlocui niciodată un om”, a declarat Vadim Ciobanu, organizator.

Cursul a continuat cu partea practică, în care coordonatorul a arătat treptat cum să creezi chatboții. La început nu înțelegeam nimic, atîta timp cît nu mă pricep în acest domeniu, însă, asistînd și ascultînd atent, am început să prind puțin firul. Nu eram singurul care a întîlnit dificultăți, deoarece majoritatea participanților nu au făcut cunoștință pînă acum cu un astfel de program. Într-un final, am pus bazele unui posibil viitor chatbot, care probabil ar deveni o atracție pentru pagina mea de Facebook.

Progresul tehnologic pe care îl urmărim azi este un proces normal și binevenit. Din păcate, în Moldova chatboții încă nu sunt folosiți rațional. Oamenii de la noi nu urmează sistemul dictat de chatbot și scriu pur ,,moldovenește,, atunci cînd comunică cu aceștia, fapt ce duce la erori și neclarități în timpul conversației. Ca rezultat al workshop-urilor organizate de Vadim Ciobanu, acum există cel puțin trei chatboți funcționali pe Facebook-ul moldav. Unul face catering, altul face înregistrări la un salon de frumusețe iar al treilea te programează la dentist. Conform pronosticurilor, piața chatboturilor va crește exponențial între anii 2016-2023.

Anatol Fornea, student, anul I, Jurnalistică, USM