INSTITUTIILE DE INVATAMINT PROFESIONAL TEHNIC VOR FI REORGANIZATE

Instituţiile de învăţămînt profesional tehnic vor fi reorganizate conform unui proiect elaborat de Ministerul Educaţiei.

În cadrul unei conferinţe de presă care a avut loc la Chişinău, viceministrul în exerciţiu al Educaţiei Loretta Gandrabura a menţionat că proiectul are drept scop consolidarea capacităţii şcolilor profesionale şi colegiilor, precum şi crearea unor centre de excelenţă în domenii prioritare pentru economia naţională.

Potrivit sursei citate, în conformitate cu prevederile Codului Educaţiei, pînă la începutul anului de studii, şcolile de meserii urmează a fi reorganizate în şcoli profesionale. Totodată, după aprobarea proiectului de către Guvern, vor fi reorganizate şi şcolile profesionale care nu asigură calitatea instruirii, avînd un potenţial didactic limitat şi un număr mic de elevi.

Propunerea Ministerului Educaţiei se bazează pe rezultatele unui raport de cartografiere elaborat cu sprijinul Uniunii Europene. Potrivit lui Adrian Stoica, consultant în cadrul proiectului ”Asistenţă tehnică pentru învăţămîntul şi formarea profesională în Republica Moldova”, evaluarea s-a făcut în baza a cinci criterii: resursele umane, procesul educaţional, baza tehnico-materială, colaborarea cu mediul academic, finanţarea instituţiei.

Astfel, din cele 97 de instituţii de învăţămînt profesional tehnic şi mediu de specialitate evaluate, 24 au obţinut calificativul ”bine”, altele 45 – ”mediu”, iar 24 – ”slab”. Raportul a mai arătat că statul alocă tot mai mulţi bani pentru acest sector, în timp ce numărul de elevi scade constant an de an, iar baza tehnico-materială nu se dezvoltă.

Alocările bugetare pentru şcolile profesionale şi colegii au crescut cu 40 la sută din anul 2008. În acelaşi timp, potrivit raportului de evaluare, fiecare al doilea bloc de studii este în stare avansată de uzură, fiecare a treia cantină din şcolile profesionale nu funcţionează, iar din numărul total de 199 de cămine doar 132 sînt utilizate.

Ca o soluţie pentru situaţia creată, Ministerul Educaţiei a propus instituirea, în următorii ani, a 10 centre de excelenţă şi consolidarea reţelei de şcoli profesionale care să răspundă celor mai înalte rigori de calitate.

La rîndul său, Silviu Gîncu, şef al Direcţiei învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate a Ministerului Educaţiei, a relatat că la prima etapă se propune instituirea a cinci centre de excelenţă pe domeniile: construcţii, industria uşoară, informatică şi tehnologii informaţionale, servicii şi alimentaţie publică, transporturi.

Proiectul mai prevede că cinci şcoli de meserii vor fi reorganizate în şcoli profesionale, iar altele cinci vor deveni filiale ale unor şcoli profesionale din imediata apropiere. Totodată, în două instituţii cu cele mai slabe rezultate va fi sistată admiterea si, respectiv, activitatea - este vorba despre şcoala de meserii din Făleşti şi cea din satul Todireşti, raionul Anenii Noi. În cele două instituţii numărul de elevi este foarte mic şi aproape egal cu cel al angajaţilor, baza tehnico-materială – deplorabilă, iar la Todireşti nici un profesor nu are grad didactic.

Proiectul cu privire la restructurarea reţelei de instituţii de învăţămînt profesional tehnic urmează să intre în vigoare după aprobarea acestuia de către Guvern. În prezent, în R. Moldova funcţionează 38 de colegii, 46 de şcoli profesionale şi 13 şcoli de meserii.