GUVERNANTII NU VOR PUTEA RESPECTA CONDITIILE UE PENTRU RELUAREA FINANTARII (1)

Explicaţia se găseşte în protecţia pe care o au de la guvernarea coruptă de la Bucureşti

Cînd am dat publicităţii cele 28 de condiţii dure impuse de UE Republicii Moldova pentru ca să beneficieze de alocarea asistenţei macrofinanciare de 100 de milioane de euro, v-am explicat că asta demonstrează ineficienţa de pîna acum a Guvernului. Totodată, mai notam că europenii nu mai sînt dispuşi să închidă ochii faţă de reformele pe care guvernanţii de la Chişinău doar le mimează, adică adoptă o serie de pachete de legi, dar nu le şi aplică. Tocmai din această pricină impune guvernării de la Chişinău condiţii pe care nu le-a mai cerut nici unei alte ţări extra-comunitare.

După cum bine se ştie, actuala guvernare de la Chişinău, care este reprezentată de către PDM, se bucură de o protecţie specială, prin „înrudire” politică, din partea Guvernului şi majorităţii parlamentare corupte de la Bucureşti. Moldovenii informaţi ştiu deja că guvernanţii şi majoritatea parlamentară social-democrată de la Bucureşti au declanşat un război fără precedent Justiţiei româneşti, pe care vor s-o schimbe după bunul lor plac doar pentru a scăpa de puşcărie şi de grave acuzaţii de corupţie de care se fac vinovaţi. De luni de zile, în întreaga Românie sînt proteste, chiar şi în aceste zile. Spre deosebire de Republica Moldova, instinctul civic al românilor este ceva mai accentuat, iar asta în sensul că ei ies în stradă şi fără ca să fie stimulaţi de către partidele politice.

Unii jurnalişti români au scris deja că social-democraţii de la guvernare din România pare să fi preluat din metodele mafiote de la colegii lor de la guvernare din Chişinău. Interesant de reţinut este că nu doar cele două Guverne, de la Chişinău şi Bucureşti, par a fi gemene, ci şi majorităţile parlamentare. Ambele s-au constituit şi acţionează doar pentru a-şi salva de la puşcărie liderii corupţi, dar şi pe cei din teritoriu pe care se bazează ca să supravieţuiască politic şi în faţa Justiţiei. O similitudine între cele două guvernări o mai găsim şi în felul în care ele se raportează la UE şi SUA, cu nuanţele specifice de diferenţiere – România e membră a NATO şi a UE, dar are nevoie de protecţia NATO şi de banii de la UE, neriscînd să fie exclusă din aceste asocieri, iar Republica Moldova e doar asociată cu UE şi are nevoie doar de bani şi nu numai de la europeni, riscă însă să fie sancţionată mai dur.

Vorbind despre asemănarea dintre cele două guvernări, ne referim la felul în care acestea îşi arată muşchii faţă de UE prin invocarea dreptului la autodeterminare atunci cînd îşi elaborează abuziv legislaţii interne, de parcă România şi Moldova ar avea tradiţii democratice şi de justiţie ca în Franţa, Anglia sau Germania! În România, guvernarea penală social-democratică sfidează UE, SUA şi poporul român care protestează prin îndărătnicia cu care vrea să modifice legile Justiţiei în favoarea condamnaţilor penali de la Putere. În Republica Moldova, guvernarea a sfidat Comisia de la Veneţia şi UE prin introducerea votului mixt, pe care l-a obţinut prin şantajarea politică a socialiştilor, căci se dorea introducerea votului uninominal. Aşa cum majoritatea parlamentară de la Chişinău a obţinut prin şantaj politic votul mixt de la socialişti, tot la fel crede că va obţine şi de la Bruxelles „o închidere de ochi” faţă de sfidarea recomandărilor Comisiei de la Veneţia pentru a obţine cele o sută de milioane de euro.

Problemele guvernanţilor moldoveni însă nu se opresc aici, căci ele se extind în chiar ceea ce ei declară pompos că au şi rezolvat deja cam totul din condiţiile impuse de către UE, ceea ce nu este nici pe departe adevărat. În acest context, ei se bizuiesc pe sprijinul social-democraţilor români din Parlamentul European, implicit pe cel al guvernării de la Bucureşti. Însă problema cea mai mare este aceea că guvernanţii români au ajuns o îngrijorare pentru Bruxelles la fel ca şi cei moldoveni din cauza cam aceloraşi tipuri de abuzuri legislative şi suspiciuni de corupţie bine conturate şi chiar probate.

Indiferent de situaţiile create de către cele două guvernări, de înverşunările cu care se opun ca legile Justiţiei emise, modificate de ei să nu prea corespundă celor europene, costurile vor fi resimţite negativ de către cele două ţări, iar pozitiv şi temporar de către penalii care le guvernează. România, în cel mai rău caz, poate suporta o serie de sancţiuni sau monitorizări destul de drastice sau nedemne, mai ales că pe 1 Ianuarie 2019 trebuie să preia Preşedinţia Consiliului Uniunii Europene. Fireşte că actualii guvernanţi penali din România, oricît şi-ar dori-o, nu pot lua în calcul ieşirea ţării din UE. Costurile ar fi imense, chiar dacă nu la fel ca cele ale Marii Britanii! La fel nici guvernanţii moldoveni antieuropeni prin fapte şi proeuropeni prin declaraţii, care habar nu au cît i-ar costa denunţarea asocierii cu UE! Dacă at fi denunţate Acordurile de Asociere şi de Liber Schimb, trebuie să fie restituit UE tot ceea ce a oferit Republicii Moldova în tot ansamblul perioadelor de asociere şi pre-asociere Oricum, ţinînd seama că este vorba despre două guvernări disperate, cu lideri capabili de orice spre a-şi salva pielea în faţa Justiţiei, situaţia este destul de complexă. Dacă în România societatea civilă mai poate salva ţara, Republica Moldova de cine va fi salvată din ghearele guvernării actuale? De aceiaşi comentatori, politologi, analişti care de 25 de ani luminează minţile cetăţenilor moldoveni şi de fiecare dată, după căderea majorităţii parlamentare şi a guvernului ei aterizează în aceleaşi studiouri de televiziune de parcă nu s-a întîmplat nimic? Adevărul este că chiar nu se întîmplă nimic de 25 de ani în afară de Marea Hoţie Permanentă.

Vorbind despre diferenţe, guvernanţii de la Bucureşti, pe faţă şi în dispreţ faţă de români, vor să modifice legile Justiţiei ca să scape de puşcărie, la Chişinău, însă, guvernanţii moldoveni sînt dispuşi să adopte orice lege le este sugerată de către Bruxelles, iar asta pentru că ştiu că o pot aplica cum îi taie capul, selectiv şi în interesul lor. Guvernanţii moldoveni se cred mai şmecheri, crezînd că ăia de la Bucureşti sînt mai fraieri că fac tărăboi legislativ în văzul Europei, numai că se înşeală amarnic, căci UE le-a înţeles de mult tactica. Guvernanţii şi parlamentarii majoritari moldoveni sînt incapabili să priceapă că şi funcţionarii de gradul II-III din UE sînt cu mult nu doar peste capacităţile lor de a înţelege, evalua şi prognoza, ci şi peste cele ale SIS-ului moldovenesc.

Printre cele 28 de condiţii impuse de către UE pentru alocarea asistenţei macrofinanciare de 100 de milioane de euro, amintim obligativitatea de a lupta real împotriva corupţiei şi spălării banilor, necesitatea ca Parlamentul să adopte noua Lege privind prevenirea spălării banilor şi de combatere a finanţării terorismului, recomandarea înfiinţării unei Agenţii de Recuperare a Bunurilor Infracţionale de către Centrul Naţional Anticorupţie, precum şi existenţa unui regulament care să clarifice metodologia de verificare a declaraţiilor de avere şi a conflictelor de interese şi altele, dar despre asta într-un editorial viitor!

Mihai CONŢIU