Europenii redescopera bicicletele, odata cu relaxarea restrictiilor impuse de pandemie

Pe măsura ce restricţiile generate de pandemie sunt relaxate gradual în întreaga Europă, mulţi oameni aleg mai bine să circule cu bicicleta decît cu transportul în comun, scrie AFP, într-un reportaj realizat cu ocazia Zilei Mondiale a Bicicletei, marcată Miercuri, transmite și agerpres.

Andre Wu şi încă vreo 10 alte persoane s-au adunat la coadă, păstrînd însă distanţa socială recomandată, în faţa magazinului Brixton Cycles, din Sudul Londrei, pentru a cumpăra o bicicletă. „În perioada acestei crize pandemice, m-am gîndit că nu mi-ar plăcea să călătoresc din nou cu transportul în comun, aşa că m-am decis să-mi cumpăr o bicicletă”, a declarat Wu.

Andre Wu nu este singurul care a luat această decizie. Directorul Brixton Cycles, Lincoln Romain, susţine că a primit atît de multe solicitări încît furnizorii au rămas fără biciclete pe stoc.

„Sincer vă spun, avem clienţi din toate categoriile posibile”, a declarat el pentru AFP. „Am văzut oameni care fac naveta tot timpul, am văzut noi ciclişti şi am văzut oameni care au biciclete şi care vin pentru revizii după ce nu le-au mai folosit de mult timp”.

Marea Britanie se află pe locul doi în lume în ceea ce priveşte mortalitatea de COVID-19, însă măsurile de izolare la domiciliu au fost ridicate parţial în ţară în această săptămînă.

Persoanele care nu pot lucra de acasă au fost încurajate să evite transportul în comun, atunci cînd revin la serviciu, pentru a nu se produce aglomerări şi a nu creşte riscul transmiterii coronavirusului prin contact cu alţi oameni. La Londra, acest lucru înseamnă că trebuie să alegi între a folosi metroul subteran („Tube”), a lua autobuzul sau a te urca în şa.

Ministrul Transporturilor Grant Shapps a precizat că mulţi au făcut deja alegerea. „În perioada acestei crize, milioane de oameni au descoperit ciclismul – fie pentru a se menţine în formă fizică, fie ca mijloc de transport sigur, care respectă distanţarea socială”, a spus el.

Pentru a face faţă cererii crescute, Guvernul a anunţat un plan de urgenţă în valoare de 250 de milioane de lire sterline (283 milioane de euro) pentru a adapta transportul în faţa epidemiei. O parte din fonduri va fi folosită pentru a amenaja piste temporare pentru biciclete sau pentru a le lărgi pe cele deja existente, în cursul săptămînilor viitoare.

Însă ciclista Kelly Wise susţine că există încă preocupări cu privire la siguranţa deplasărilor pe două roţi. „Oamenii uită că trebuie să păstreze distanţa socială chiar şi atunci cînd se opresc la semafor şi să nu meargă prea aproape în spatele ciclistului din faţă”, a spus ea. „Cineva poate să tuşească în faţa ta şi tu respiri ce elimină acea persoană. Am trecut printr-un astfel de moment. Cineva s-a oprit chiar lîngă mine la semafor şi se întîmpla în perioada cea mai dificilă a pandemiei”.

Iniţiative similare celei din Marea Britanie au apărut în majoritatea marilor oraşe europene, pe măsură ce pedalarea a devenit o tendinţă în întreaga Europă. Barcelona adaugă 21 de kilometri la pistele pentru biciclete deja existente. Berlinul adaugă 22 km şi Bruxelles-ul 40 km.

Berlinul a adaptat benzi auto pentru biciclete, în scopul stopării răspîndirii COVID-19 pe străzi. Pe măsură ce mai mulţi oameni apelează la biciclete pentru a evita transportul public, drumurile au devenit mai aglomerate. Dar pistele de biciclete lărgite îi va ajuta pe ciclişti să păstreze distanţa unii de alţii.

„Faptul că oamenii se deplasează mai mult pe biciclete este o decizie foarte bună pe termen lung, şi pentru mediu, şi pentru noi. Este sigur ceva foarte bun. Desigur că trebuie să investim mai mult, trebuie să facem mai mult, niciodată nu este suficient. În special la Berlin, dar cred că suntem pe drumul cel bun”, a declarat Damian Cortes, ciclist.

La Barcelona, utilizarea pistelor de biciclete a crescut cu 325% în timpul orelor de vîrf, conform şefului departamentului de urbanism al oraşului, Janet Sanz.

În Franţa, unde autorităţile au anunţat un plan în valoare de 20 de milioane de euro, Parisul, Nice, Rouen, Lille şi Nantes urmează această tendinţă.

Chiar şi Italia, ţara europeană cu cele mai multe maşini pe cap de locuitor, se gîndeşte la biciclete. Cel puţin 150 km de piste pentru biciclete vor fi amenajate la Roma, oraş cu reputaţia de a fi nepractic şi chiar periculos pentru ciclişti.

Nevoia de mai multe biciclete înseamnă veşti bune cel puţin pentru un sector al economiei din toate ţările.

„Vînzările de biciclete, în special de e-bikes (biciclete electrice) au crescut de la redeschiderea magazinelor, de la jumătatea lui Aprilie, la fel ca şi solicitările pentru reparaţii şi revizii”, a spus Michael Nendwich, din cadrul Camerei Economice din Austria.

Lanţul francez de magazine sportive Go Sport a înregistrat o creştere de 300% a vînzărilor de biciclete online.

În Marea Britanie, Asociaţia comercianţilor de biciclete (Association of Cycle Traders – ACT) a anunţat că 200.000 de biciclete care urmează să fie asamblate şi livrate au fost deja vîndute sau rezervate. Însă această creştere a cererii a pus „o presiune enormă” pe magazine, conform ACT. „Multe dintre ele spun că rămîn să lucreze pînă noaptea tîrziu pentru a repara la timp bicicletele clienţilor”, a adăugat ACT.

Pentru cei care au deja o bicicletă, aşa cum este Kelly Wise, creşterea popularităţii acestui mijloc de transport reprezintă un lucru bun. „Va fi interesant cît de mulţi oameni se vor ţine de acest lucru şi pentru cît de mult timp”, a adăugat ea.