DUPA AEROPORT, TREBUIAU FURATE SI AVIOANELE, NU?

Care investitor străin este atît de nebun încît să cumpere ceva din Moldova fără să aibă putere de decizie?

Există probe şi acţiuni clare care ne demonstrează că actualii guvernanţi i-au băgat pe moldoveni într-o comă alcoolică ireversibilă, făcîndu-i incapabili să mai raţioneze să vadă cum sînt umiliţi, jupuiţi de vii şi furaţi ca-n codru. Cine-şi imaginează că aducerea în pragul falimentului a companiei „Air Moldova” în scopul vînzării ei profitabile, atunci acela chiar că este aşa cum îl cred cei de la Putere, adică în comă alcoolică. Guvernanţii noştri sînt siguri că toţi moldovenii sînt beţi turtă şi nu mai înţeleg nimic ce-i pe lumea asta!

În 2013, Aeroportul Chişinău a fost privatizat în condiţii extrem de dubioase, o privatizare „justificată diplomatic” atunci de complicele politic Iurie Leancă. Pînă în alegerile din 2014, a fost furat definitiv şi miliardul. Acum „nu se ştie se ştie” cam cine-i beneficiarul acestor două mari jafuri naţionale. Este la mintea cocoşului că cine a pus mîna pe întregul aeroport avea în gînd să şterpelească şi avioanele, adică acea companie aviatică dominantă, „Air Moldova”, care era întreprindere de Stat şi, deci, lesne de furat, sub acoperirea privatizării, în condiţiile în care beneficiarul deţine şi Puterea în Stat.

Îndreptarea programatică spre faliment a companiei „Air Moldova” pentru a o face viabilă privatizării „justificate” a început în ultimii ani. Astfel, în anul 2015 a înregistrat pierderi de 227 de milioane de lei, în 2016 şi-a trecut în cont un „profit planificat” de doar 8,54 de milioane de lei, iar în anul 2017 şi-a înregistrat un deficit de 190,4 milioane de lei. În primul semestru al anului 2018, datoriile „Air Moldova” însumau 1,283 miliarde de lei, aceasta fiind şi suma cu care a fost privatizată „profitabil” acum compania. În fond, în urma acestei privatizări „rentabile”, în bugetul Statului au fost virate doar 50 de milioane, căci, nu-i aşa?, cumpărătorul trebuie să-i şi plătească datoriile.

În orice ţară guvernată de politicieni care pun mai presus de orice interesul naţional, atunci cînd Statul decide că este nevoie să privatizeze o întreprindere strategică a economiei naţionale, doritorii care licitează sînt aleşi pe sprinceană. Privatizarea în sine se face deschis şi cu mari strigări, nu în taină. Cîştigătorul nu trebuie să fie un anonim şi de provenienţă dubioasă, ci o firmă prestigioasă, de succes. Nici măcar nu se demarează anunţul că întreprinderea Cutare se vinde pînă cînd nu există din timp certitudinea prezenţei la licitaţie a unor solicitanţi de anvergură. Cam acesta este şi rostul reprezentanţelor economice de pe lîngă Ambasade!

Acum urmăriţi cu atenţie cine a cumpărat „Air Moldova”! Este vorba despre doi moldoveni - Andrei Ianovici și Serghei Melnik –, care, atenţie, deţin 51% din acţiuni, şi „un investitor român” minoritar, cu 49% din acţiuni, Civil Aviation Group S.R.L. În scopul noii achiziţii, pe 30 August, Andrei Ianovici și Serghei Melnik, împreună cu Air Global Group Lip au mai fondat compania Air Jet Company. Tot parcă în scopul cumpărării „Air Moldova”, compania românească Civil Aviation Group SRL a fost fondată pe 23 August 2018. Ca să pută bine a credibilitate, ambii cumpărători sînt asociaţi cu cîte o altă companie de profil.

Guvernanţii şi presa afiliată lor au şi început să trîmbiţeze şi să se laude cu „investitorul străin” care „a achiziţionat” compania. Chiar îşi imaginează cineva că poate un oarecare moldovean, de capul lui, indiferent cît ar fi de bogat, sau un străin să cumpere o întreprindere strategică de aici fără permisiunea şi controlul lui Vladimir Plahotniuc?

Este sau nu o hoţie de zile mari? Nicăieri în lumea liberă, unde concurenţa este extrem de puternică şi bazată pe onestitate şi muncă asiduă şi performanţele se dobîndesc greu, nu veţi găsi vreo firmă care după mai bine de o lună de la înfiinţare să fie capabilă să înregistreze performanţe de achiziţii de genul celora care au cumpărat „Air Moldova”. O dovadă clară că firma românească Civil Aviation Group S.R.L este una de acoperire, un paravan. Ce investitor conştient din România sau de aiurea ar fi atît de nebun să cumpere doar 49% din Civil Aviation Group S.R.L? Nici o companie străină nu cumpără sau investeşte ceva într-o ţară ca Republica Moldova dacă nu are controlul majoritar. De fapt, s-o lăsăm mai moale cu investitorii străini, căci aceştia chiar că nu vor mai veni cam deloc cu o astfel de guvernare, cu o legislaţie şi o Justiţie aflată la cheremul unui singur om!

Ca să vedeţi cîte alte furturi de mari proporţii şi „privatizări” vor mai fi făcute din dobînzile obţinute din miliardul furat! Oare Poşta Moldovai, Casa Presei etc. cît vor costa? Nu de alta, dar sînt interesat şi aş vrea să ştiu din timp ca să-mi înfiinţez şi eu o firmă!

Mihai CONŢIU