DOCUMENT INTEGRAL ÎN EXCLUSIVITATE!

Raportul privind libera circulaţie fără vize a cetăţenilor din Republica Moldova în spaţiul UE (2)

(Continuare din numărul de 14 ianuarie)

Propunere pentru un Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului

Amendînd Regulamentul (EC) Nr. 539/2001 care listează ţările terţe ale căror cetăţeni trebuie să se afle în posesia vizelor cînd trec graniţele externe şi cele ale căror cetăţeni sunt excluşi de la această cerinţă.

Memorandum explicativ

Propunînd acest amendament la Regulamentul Nr. 539/2001 astfel cum a fost ultima dată modificat prin Regulamentul Nr. 1211/2010, Comisia urmăreşte obiectivul de a ajusta anexele Regulamentului, luînd în considerare progresul realizat de Republica Moldova în dialogul liberalizării vizelor de-a lungul ultimilor trei ani, şi prin urmare transferă această ţară din Anexa 1( lista ţărilor terţe ale căror cetăţeni trebuie să aibă vize la trecerea frontierelor externe ale Statelor Membre) la Anexa 2 (lista acelor ţări terţe ale căror cetăţeni sunt excluşi de la această cerinţă) a Regulamentului; această transferare este în concordanţă cu angajamentul politic asumat de Uniunea Europeană prin Declaraţia Comună aprobată la Summitul Parteneriatului de Est de la Praga din 7 mai 2009, care statuează importanţa mobilităţii cetăţenilor şi liberalizarea vizelor într-un mediu securizat. Uniunea Europeană s-a angajat să demareze treptat paşi către liberalizarea deplină pe termen lung a vizelor pentru ţările partenere, cu condiţia să fie realizate buna gestiune şi mobilitatea securizată. În Declaraţia Comună, cu ocazia întîlnirii UE- Consiliului Cooperării AL Republicii Moldova, din 21 decembrie 2009, s-a convenit să se iniţieze un dialog privind examinarea condiţiilor pentru călătorirea fără vize a cetăţenilor moldoveni către UE.

Contextul general şi temeiurile propunerii

În 2001, conform Art. 62 (2) (b)(i) din Tratatul privind Comunitatea Europeană, Consiliul a adoptat Regulamentul Consiliului (EC) Nr. 539/2001 enumerînd ţările terţe ale căror cetăţeni trebuie să se afle în posesia vizelor la trecerea graniţelor externe (aşa numita listă negativă) şi cele ale căror cetăţeni sunt exceptaţi de la această cerinţă (aşa numita listă pozitivă). Art. 61 din Tratatul Comunităţii Europene enumeră acele liste, printre măsurile de protecţie care vizează în mod direct libera circulaţie a persoanelor într-un spaţiu al libertăţii, securităţii şi justiţiei.

Astfel cum s-a statuat în Paragraful 5 din Regulamentul 539/2001, „determinarea ţărilor terţe ale căror cetăţeni sunt subiecţii cerinţei vizelor, cît şi a celor ale căror cetăţeni sunt excluşi de la această exigenţă, este guvernată de o evaluare construită pe o varietate de criterii privind printre altele, imigraţia ilegală, politica şi securitatea publică, şi relaţiile externe ale Uniunii Europene cu ţările terţe, acordîndu-se atenţie şi implicaţiilor coerenţei regionale şi reciprocităţii.” În lumina criteriilor ordinii publice şi a imigraţiei ilegale, o atenţie particulară trebuie acordată securităţii transportului de documente, chestiune ridicată de ţările terţe interesate.

La fel cum criteriile stabilite prin Regulamentul 539/2001 pot evolua de-a lungul timpului în raport cu ţările terţe, la fel şi conţinutul listelor negative şi pozitive trebuie revizuite cînd este considerat necesar.

Regulamentul 539/2001 a fost modificat ultima oară in 2010(de doua ori), pe de-o parte cu privire la consecinţele negocierilor de liberalizare a vizelor cu ţările din vestul Balcanilor prin transferarea Albaniei şi a Bosniei Herţegovina la Anexa 2; pe de altă parte, cu ocazia revizuirii periodice a listelor cu ţări, prin transferul Taiwan-ului la Anexa 2. Comisia a propus în noiembrie 2012 o altă revizuire periodică a listelor cu ţări. Negocierile sunt în desfăşurare cu privire la această propunere. Următoarea revizuire periodică este planificată pentru începutul lui 2014 şi va lua în discuţie impactele economice pe care le va avea liberalizarea vizelor, astfel cum au fost ele anunţate de Comisie în Comunicarea sa din noiembrie 2012, despre vize şi Prezenta analiză a Regulamentului ţinteşte să asigure că conţinutul listelor cu ţările terţe respectă criteriile stabilite în paragraful 5 din Regulament, în lumina progresului obţinut de Republica Moldova în cadrul negocierilor pentru liberalizarea vizelor. (va urma)

 Întocmit la Bruxelles

[1] Suspendarea vizelor va fi limitată la posesorii de paşapoarte biometrice eliberate în conformitate cu standardele ICAO.