De ce UE si SUA nu reactioneaza fata de tentativele anticonstitutionale ale Presedintei Sandu?

Standarde duble periculoase și inadmisibile în orice democrație occidentală

Mihai CONȚIU

Maia Sandu a devenit, legal și democratic, Președinta Republicii Moldova. Angajamentele ei politice electorale de cîștigare a alegerilor prezidențiale, cele reale, trebuie să vizeze strict cadrul constituțional existent referitor la atribuțiile ei, la relația cu Guvernul, Parlamentul, celelalte instituții și cetățenii. Tot ceea ce depășește normele constituționale riscă să se încadreze în tentativă de uzurpare a Puterii în Stat, în încălcare cu bună știință a Constituției, motive pentru care devine incompatibilă cu înalta funcție deținută, incompatibilitate care, tot constituțional, este sancționabilă prin inițierea procedurilor de suspendare din funcție de către Parlament.

Să reținem, deci, că angajamentele ei politice electorale nu-i oferă puteri discreționare asupra Parlamentului și Guvernului, pînă într-acolo încît să ceară dizolvarea Legislativului ori demiterea Executivului doar din frustrarea personală că nu exercită control politic asupra acestor două instituții. Sandu a cîștigat, prin alegeri, doar Președinția, nu și Parlamentul și Guvernul. Să ne amintim că și-a provocat demiterea propriului Guvern tot printr-un abuz constituțional – și-a asumat răspunderea guvernamentală, în calitatea de premier, de modificare a legii care să-i permită să numească procurorul general la liberul ei arbitru. Atunci, partenerii externi ai Republicii Moldova și-au exprimat îngrijorarea doar față de demiterea Guvernului Sandu, dar nu și față de motivele care au provocat-o.

La ora actuală, prin intermediul PAS, sperînd într-o complicitate vinovată cu Curtea Constituțională (CC), Sandu ar vrea să obțină o Decizie abuzivă de la CC care să oblige Parlamentul să se autodizolve prin votul a două treimi din numărul deputaților. În acest sens, PAS a și depus o sesizare la CC. ”Aceasta ar fi calea cea mai scurtă pentru declanșarea alegerilor Parlamentare. (…) Cred că CC va examina destul de repede. (…) Noi mizăm că se va examina în cîteva zile. (…) Nu există în Constituție o astfel de prevedere, dar nici nu este interzisă această opțiune”, a spus Sandu în cadrul raportului prezentat Nataliei Morari la Tv8. Tot în acest ton, s-a exprimat și fostul președinte de tristă faimă al CC, Alexandru Tănase, care a înrobit Înalta Curte lui Plahotniuc, precizînd că ”actuala Constituție nu interzice explicit autodizolvarea Legislativului”. Interesante ”recomandări pentru CC”! Interesat examen pentru CC, unul mai sensibil decît examenul Maiei Sandu la Președinție!

Constatăm, astfel, că Sandu așteaptă de la CC să fie ”mai explicită” într-o Decizie prin care nu se poate interpreta ceva inexistent în Constituție, ceva care doar Parlamentul majoritar poate adăuga printr-un amendament, nicidecum CC.

Sandu trăiește cu iluzia că alegerile parlamentare anticipate va aduce o majoritate pentru PAS și Renato Usatîi, în vederea unei viitoare coaliții. În cazul în care CC chiar dacă va emite o Decizie favorabilă PAS, chiar dacă asta nu o să ducă și la autodizolvarea Parlamentului, pentru că nu vor exista două treimi din deputați care să voteze, o să creeze un precedent stupid, ilogic care va da multe bătăi de cap pe viitor.

Deocamdată, reținem două elemente constituționale permisive pe care Sandu și PAS le ignoră din neputință și lașitate: Alegerile anticipate pot avea loc, deja știți asta, doar prin existența imposibilității învestirii unui Guvern în termen de 45 de zile, precum în cazul blocării procedurii de adoptare a legilor în Parlament într-un termen de 90 de zile. În plus, conform unei Hotărîri a CC din 6 August 2020, indiferent dacă există sau nu o majoritate parlamentară formalizată care să desemneze o candidatură la funcția de premier, Sandu este obligată ca, după consultarea fracțiunilor parlamentare, să desemneze un candidat pentru funcția de prim-ministru chiar dacă fracțiunile parlamentare nu sunt de acord cu propunerea sa.

În concluzie, Constituția și legile sunt clare, iar Președinta Sandu este obligată să se raporteze la ele, nu să caute subterfugii de tergiversare dincolo de litera și spiritul Constituției. Astfel, în mod explicit, constatăm că Sandu recurge deja la tentative anticonstituționale și că, mai devreme sau mai tîrziu, atunci cînd situația o va impune, va sfida și Hotărîrea CC din 6 August 2020, care o obligă să desemneze un prim-ministru. Să reținem că aceste tergiversări au loc în perioada tragică a crizei pandemice, cînd Țara are nevoie de un Guvern funcțional, nu de unul interimar și incomplet!

În acest context, ne surprinde lipsa de reacții din partea diplomaților UE și SUA, cel puțin.Purtăm măști de protecție împotriva coronavirusului, nu ca să ne ținem gura închisă!Suntem obișnuiți cu reacțiile critice din partea UE și SUA ori de cîte ori Președinția, Guvernul și Parlamentul întreprind o serie de demersuri care contravin principiilor democratice ale UE. Este în interesul nostru să le admitem atîta timp cît Republica Moldova are nevoie de ajutoare nerambursabile și împrumuturi din partea Occidentului, nu invers. Cu toate acestea, sunt vădite cîteva standarde duble periculoase, unele care sunt inadmisibile în UE și SUA. Guvernul Filat a fost menajat nepermis de mult și cînd abuzurile și complicitățile criminale cu Plahotniuc erau evidente, din care făcea parte și Maia Sandu. Plahotniuc a fost, de asemenea, menajat pînă aproape pe ultima sută de metri. După alungarea lui Plahotniuc, așa cum spuneam mai sus, partenerii externi și-au exprimat îngrijorarea doar față de demiterea Guvernului Sandu, dar nu și față de motivele care au provocat-o. Mai apoi, Guvernul Chicu, Parlamentul și Președintele Dodon au fost permanent sub ochiul critic al Occidentului.

Acum, cînd Maia Sandu sfidează Constituția, așa cum am arătat, de ce UE și SUA nu au reacții critice? Pentru că e ”omul lor”? Pentru că se vrea un experiment de guvernare PAS-Usatîi, care poate fi unul mai criminal decît ”experimentul Plahotniuc”? Despre ifosele diplomatice ”frățești” ale oficialilor români de la București și Bruxelles nu merită să vorbim! Doar știm cît sunt de ancorați încă în ”experimentul Plahotniuc”! Unora nici acum nu le-au dispărut amprentele de pe plicurile cu bani de la oligarhul fugar, dar nici filmările compromițătoare!