COVORUL S-A RIDICAT

Gunoiul s-a arătat

Ceea ce a făcut anul acesta Ministerul Educaţiei în frunte cu Maia Sandu la bacalaureat e ca şi cum ai intra în casa unor pretinşi gospodari şi ai agăţa cu piciorul colţul unui covor, sub care se ascunde un morman de gunoi. Se poate spune că această doamnă, de altfel o persoană din afara sistemului, este primul demnitar de la noi care pe bune s-a decis să înfrunte corupţia, să combată acest rău public.

Degeaba au ţipat cuprinse de isterie unele segmente mass-media precum că s-a produs o catastrofă, un dezastru la bac. Catastrofa, dezastrul caracterizează de mai multă vreme sistemul de educaţie de la noi. Instituţiile de învăţămînt de la  noi  s-au transformat în nişte de medii de promiscuitate. Elevii vorbesc o limbă stîlcită, comunică înde ei ca inşii din lumea interlopă. Mi s-a întîmplat de mai multe ori să trec pe lîngă cetele de fete şi băieţi de la un liceu de lîngă Casa presei şi mi s-a făcut părul măciucă de la felul lor de a conversa. Iar odată chiar m-am văzut nevoit să fac cale întoarsă pentru a mă convinge a cui voce se aude în sînul unui grup de adolescenţi: a unei domnişoare de la un liceu de elită din capitală sau a unei femei desfrînate dintr-o casă de prostituţie. Într-atît de urît vorbea o elevă de 17-18 ani de la un liceu din centrul Chişinăului.

E catastrofă la nivelul cunoştinţelor.  Mai multe publicaţii periodice, canale TV au înşirat puzderiile de „perle” din lucrările absolvenţilor de la limba română. Tocmai a ieşit elevul de la examenul de istorie, însă nu cunoaşte anii de viaţă ai lui Ştefan cel Mare. Cel care a dat matematica nu ştie teoria lui Pitagora. După examenul de geografie, absolventul nu poate spune cîte continente sînt. În genere, cum susţin absolvenţii din şcolile alolingve examenul la limba română, dacă după ce termină studiile nu pot comunica în limba statului, ai cărui cetăţeni ei sînt?

Dar ce nivel de cunoaştere a limbii române poţi pretinde  de la aceştia în condiţiile în care cei, care o consideră limba lor maternă, şi au bacalaureatul, diplomă de studii superioare nu pot să vorbească să scrie corect. Citeşti unele acte întocmite de poliţişti, inspectori fiscali, de diferiţi controlori şi îţi pui mîinile în cap. Într-atît de agramat sînt scrise, încît te întrebi dacă au făcut patru clase, darmite liceu sau universitate.

Colectivele de pedagogi de la noi, cu unele excepţii, s-au transformat în nişte clanuri de rakeţi, specializate în strîngerea banilor de la părinţi, iar directorii de licee într-un fel de Al Capone. Aceştia se sclifosesc că nu ajung bani pentru lucrări de reparaţii, pentru îngrijirea liceelor, dar vin la lucru în fiecare zi în maşini de lux. Nivelul de educaţie scade cu fiece an, de altfel ca şi cel de cultură al elevilor, pe fundalul adîncirii, extinderii desfrîului în instituţiile de învăţămînt, iar gradul de confort material al directorilor de licee se îmbunătăţeşte pe zi ce trece. Nici unul dintre ei nu a fost pedepsit pentru că absolvenţii pleacă din licee cu un bagaj tot mai scăzut de cunoştinţe.  Cred că Maia Sandu următorul pas pe care trebuie să-l facă este să organizeze un bac tot atît de intransigent pentru directorii de licee, pentru profesori. Ca în ţara vecină. Nu am avea catastrofe la bac.

Nu înţeleg de ce se strofolesc cei din opoziţie. Îmi era clară motivaţia, poziţia vreunei formaţiuni politice aflate la guvernare dacă invita ministrul Educaţiei în Parlament să dea explicaţii pentru rezultatele reale, obiective al bacalaureatului. Dar ce vor să obţină oponenţii actualei puteri? Să conservăm desfrîul, corupţia din sistemul de educaţie? Probabil că mulţi că dintre cei care se arată agonizaţi de felul cum a decurs examenul de bacalaureat anul acesta au copiat, au cumpărat note la vremea lor şi, de aceea, se împotrivesc încercărilor de a face curăţenie în acest sistem.

Comsomoliştii au difuzat un comunicat de presă precum că absolvenţii au fost supuşi unei presiuni psihologice ca urmare a aplicării camerelor video la examene. Ţi-ai găsit pe cine să sperii, să deranjezi! Apoi, absolvenţii de azi, de 19-20 ani, acum ceva vreme erau bărbaţi în toată legea, făceau armată, mînuiau arme de foc, aveau responsabilităţi reale de oameni maturi. Credeţi că acum aceştia puţin se „călesc”, se fac rezistenţi la surmenaj, stres prin baruri, cluburi de noapte? Mult explicită s-a dovedit în acest sens una dintre puţinele absolvente care a luat cele mai mari  note la bacalaureat. Ea a mărturisit punctual, sincer că instalarea camerelor de luat vederi în sălile pentru examene în nici un fel nu i-a afectat rezultatele la bac. Pentru că ce în cap îţi este pus, nimic nu poate fi sustras.

Ştiţi care e pericolul păstrării acestei stări de lucruri în educaţie, pe care Maia Sandu şi l-a pus în gînd să-l elimine? Gimnaziul, liceul nostru, încetul cu încetul, se transformă într-o şcoală a degradării cetăţeanului nostru, a iniţierii lui în  materie de corupţie. Elevului i se dă de înţeles că nu trebuie să muncească, să înveţe, ca să aibă rezultate bune la examene ca şi mai apoi în viaţă. Banii hotărăsc totul.  Să copii, să cumperi notele rîvnite. Încît, după absolvire, devenind un funcţionar public, un om al legii, acesta ajunge să fie un tip corupt format, greu de reeducat.

Desigur, nu aş vrea ca gîndurile mele grele să vizeze, deopotrivă cu masa copleşitoare, inertă de cadre didactice şi anumite figuri eminente, de candoare, care s-au lăsat de bună voie să fie ostatece ale acestui sistem stricat. Doar de dragul unui viitor, unei speranţe care acum are şansa a se împlini.

Vlad LOGHIN