CITI BANI AU „VARSAT” PENTRU PUBLICITATEA DIN PRESA CANDIDATII LA PRESEDINTIE

Comisia Electorală Centrală a publicat rapoartele financiare ale candidaților pentru primele două săptămîni de campanie electorală - 30 septembrie - 9 octombrie. O bună parte din banii declarați au fost cheltuiți pentru publicitatea electorală în presă. Agora a analizat cît au plătit partidele și candidații pentru a apărea la TV, a fi auziți la radio și a fi văzuți pe web și în paginile presei scrise.

Cel mai mult pentru publicitate „a scos din buzunar” PD-ul pentru a-l promova pe Marian Lupu. În total, pentru reclamă PD a cheltuit peste 15,1 milioane de lei.

A doua în top este suma cheltuită pentru publicitate de Partidul Nostru, în susținerea lui Dumitru Ciubașenco. PN a dat pentru promovare peste 3,8 milioane de lei. Cel mai mult partidul a oferit pentru reclamă postului RTR Moldova.

Umătorul în clasament este candidatul PPEM la funcția de șef al statului, Iurie Leancă. Pentru promovarea lui Leancă au fost cheltuiți 2,8 milioane de lei. De menționat că pentru primele două săptămîni de campanie publicitatea televizată a lui Leancă apărea doar la posturile General Media Grup, deținute oficial de Vlad Plahotniuc.

Igor Dodon a scos din buzunar aproape 2 milioane de lei pentru publicitate. Cea mai mare sumă a fost virată companiei care administrează postul de televiziune NTV Moldova.

Candidatul de la Orhei, Inna Popenco, a folosit 1,7 milioane de lei pentru publicitate. Marea majoritate a banilor Popenco i-a utilizat pentru reclama de la Moldova 1 și ProTV.

Candidatul independent, Silvia Radu, a dat peste 1,7 de milioane de lei pentru publicitatea în presă și cea stradală. Partea cea mai mare din cheltuielile pentru publicitate au mers către televiziunea PRIME - un pic peste 1 milion de lei.

Liderul PL, Mihai Ghimpu, s-a promovat în presă de 1,5 milioane de lei, 520.134 de lei cheltuind pentru TV, însă nici un bănuț pentru presa online.

Maia Sandu a cheltuit bani doar pentru publicitatea pe internet - 17.290 de lei, în mare parte pentru transmisiunile Privesc.eu. Tot pe web s-a promovat și Valeriu Ghilețchi, în total de 19.825 de lei, iar Ana Guțu a declarat la CEC că nu a cheltuit nimic pentru promovare.

Felicia NEDZELSCHI (agora.md)