CERCETATORII AU REUSIT SA INVERSEZE IMBATRINIREA

Oamenii de ştiinţă de la Institutul Salk din SUA au descoperit că semnele distinctive ale bătrîneții pot fi inversate prin reprogramare genetică, iar durata vieţii poate fi prelungită cu 30%.

Studiul a obţinut celule ale pielii care arătau şi se comportau ca şi cum ar fi tinere din nou, dar a dus şi la întinerirea şoarecilor care sufereau de îmbătrînire prematură, combaterea semnelor de îmbătrînire și creșterea duratei de viață a animalelor cu 30%. „Studiul nostru arată că îmbătrînirea nu trebuie să progreseze într-o direcție unică. Are plasticitate şi, cu o modulare atentă, îmbătrînirea ar putea fi inversată”, spune prof. Juan Carlos Izpisua Belmonte, autorul principal al studiului.

Pe măsură ce oamenii din societățile moderne trăiesc mai mult, riscul de a dezvolta boli legate de vîrstă creşte. De fapt, datele arată că cel mai mare factor de risc pentru boli de inimă, cancer si boli neurodegenerative este vîrsta înaintată.

Prin reprogramare celulară, patru gene cunoscute sub numele de factorii Yamanaka permit oamenilor de ştiinţă să convertească orice celulă în celule stem induse pluripotente (iPSCs). Acestea sînt capabile de divizare pe termen nelimitat și să devină orice tip de celule din corpul nostru. „Ceea ce au observat și alte laboratoare de celule stem este că, atunci cînd inducem reprogramarea celulară, celulele arată mai tinere. Următoarea întrebare a fost dacă am putea induce acest proces de întinerire la un animal viu”, explică Alejandro Ocampo, cercetător asociat.

Cu toate că diviziunea celulară rapidă este specifică embrionilor în creștere, la adulți o astfel de creștere este unul dintre semnele distinctive ale cancerului. Pe de altă parte, cu număr mare de celule revenite la starea embrionară, ar putea conduce la insuficienţa organului adult şi, în cele din urmă, moarte. Din aceste motive, echipa de savanţi s-au întrebat dacă ar putea evita cancerul inducînd factorii Yamanaka pentru o perioadă scurtă de timp.

Pentru a afla, au apelat la o boală genetică rară numita progeria, caracterizată prin semne de îmbătrînire, inclusiv deprecierea ADN-ului, disfuncția organelor şi durată de viaţă scurtată dramatic. Mărcile epigenetice, cele care protejează genomul, sînt prematur dereglate la şoarecii şi oamenii cu progeria. Foarte important, mărcile epigenetice sînt modificate în timpul reprogramării celulare.

Folosind celule din pielea şoarecilor cu progeria, cercetătorii au indus factorii Yamanaka pentru o scurtă perioadă de timp. Cînd au examinat celulele folosind metode de laborator standard, celulele au prezentat inversări multiple ale semnelor de îmbătrînire, fără a-și pierde identitatea, deci fără a deveni potenţial canceroase.

Încurajată de acest rezultat, echipa de oameni de ştiinţă a folosit aceeași metodă la şoarecii vii cu progeria. Rezultatele au fost uimitoare. Comparativ cu șoarecii netratați, șoarecii reprogramaţi arătau mai tineri, funcția lor cardiovasculară și a altor organe se îmbunătăţise şi, cel mai surprinzător din toate, au trăit cu 30% mai mult, dar nu au dezvoltat cancer.

„Aceasta arată că modificările epigenetice, cel puțin parțial, dirijează îmbătrînirea. Aceasta ne oferă perspective interesante de găsire a unor căi pentru a întîrzia îmbătrînirea celulară”, spune co-autorul Paloma Martinez-Redondo.

În cele din urmă, experţii de la Institutul Salk au aplicat metoda şi la şoarecii normali. La aceste animale, inducerea ciclică a factorilor Yamanaka a condus la îmbunătățirea capacității de regenerare a pancreasului și mușchilor.

Cercetătorii cred cu tărie că inducerea modificărilor epigenetice prin substanțe chimice sau molecule mici poate fi abordarea cea mai promițătoare pentru a întineri omul. Ei apreciază că poate dura pînă la 10 de ani pînă cînd tratamentul va fi inclus în studiile clinice.

Sursa: medicalxpress.com