CELE MAI SCUMPE LUCRURI DIN LUME

Nu ştie nimeni cît a costat piramida lui Keops. Dar multe obiecte monumentale, mai noi decît piramida, au fost construite pe bază de proiecte, evaluate prin calcule şi le ştim valoarea, care adesea ne uluieşte. De unele nici nu ne dăm seama ce valori uriaşe reprezintă şi mai ales ce eforturi omeneşti. Le consideram la fel de fireşti cum sînt munţii, rîurile, mările pe care n-a stat nimeni să le evalueze. Dar cele mai multe din monumentele moderne au devize cu valoarea exactă, înscrisă în evidenţe şi rezultată din cheltuielile făcute pentru a le realiza.

Staţia Spaţială Internaţională SSI

A costat 157 de miliarde de dolari SUA şi a fost realizata cu contribuţia a 14 ţări: Brazilia, Danemarca, Germania, Spania, Italia, Olanda, Norvegia, Rusia, Statele Unite ale Americii, Franţa, Elveţia, Suedia şi Japonia, scrie infoniac.ru.

Staţia se deplasează cu o viteză de 17.227 mile pe oră şi execută 15 rotaţii pe zi în jurul Pămîntului. Are cinci încăperi de locuit şi de lucru, doua băi şi o terasă cu vedere panoramică spre Pămînt.

Centrala hidroelectrică de la Itaipu

images.jpg

Valoarea finală: 27 de miliarde de dolari SUA. Amplasată pe rîul Parana, la graniţa dintre Brazilia şi Paraguay şi la 20 km de oraşul Foz do Iguazu, centrala funcţionează din anul 1971, sub conducerea unei companii multinaţionale.

Centrala singură asigură 16,4  procente din necesarul de energie electrică al Braziliei şi 71,3 procente din necesarul Paraguayului. În perioada 1989-2007 era cea mai mare hidrocentrală din lume.

Centrala hidroelectrică Three Gorges

cele mai scumpe lucruri din lume gorges copy.jpg

Numai proiectul a costat 25 miliarde de dolari SUA, fiind în momentul de faţă cea mai mare sursă hidroelectrică în funcţiune din lume. Este situată în apropierea oraşului Sandoupin, provincia Hubei, China, iar energia o furnizează apele fluviului Yangtze, al treilea ca lungime din lume. Pentru construirea uriaşului rezervor de apa, a trebuit relocata populaţia unei întregi regiuni, alcatuită de 1,3 milioane persoane. Construcţia hidrocentralei a început în anul 1992, iar lucrările au fost finalizate după doua decenii, inaugurarea făcîndu-se cu fast la 4 iulie 2012.

Portavionul nuclear CVN-78, "Gerald R. Ford"

cele mai scumpe lucruri din lume portavion copy.jpg

Cel mai scump portavion din lume se află încă în construcţie, termenul final fiind 2015. În ce priveşte valoarea lucrărilor, presa are date contradictorii, care variază între 8,1 miliarde şi 13,5 miliarde de dolari SUA.

Este posibil ca, datorită unor îmbunătăţiri tehnice de ultimul moment, termenul iniţial să nu poată fi respectat, vasul sa fie predat "la cheie" în 2016. Nava nu poate fi definita altfel, decît ca fiind cel mai mare aeroport plutitor din lume.

Alaska Pipeline

taps-2 copy.jpg

Conducta de petrol care traversează Alaska de la Prudhoe Bay, la Valdez, are o lungime de 1.300 km şi este evaluată, conform calculelor, la 8 miliarde dolari SUA, inclusiv cele 12 staţii de repompare. Alaska Pipeline traversează un pustiu aproape virgin, trei lanţuri muntoase şi peste 1.000 de rîuri, zona avînd o reţea hidrografică foarte densă.

Olkiluoto

cele mai scumpe lucruri din lume centrala nucleara copy.jpg

Centrala nucleară finlandeză Olkiluoto, situată pe golful Botnic, de la Marea Baltică, valorează 8,1 miliarde de dolari SUA. Centrala produce 16 procente din necesarul de energie al ţării. Este proprietate privata în proporţie de 57 procente, restul acţiunilor aparţinînd statului finlandez. În conformitate cu caietul de sarcini care a stat la baza construirii acestei centrale, Finlanda nu va exporta niciun deşeu radioactiv ce va rezulta vreodată din activitatea centralei. Toate deşeurile urmează să fie gestionate în interiorul ţării.

Podul Oresund

super-foto-podul-care-te-duce-direct-in-apa-vezi-super-iluzie-optica_3_size1 copy.jpg

În valoare de peste 6 miliarde de dolari SUA acesta este un pod-tunel feroviar şi rutier peste strîmtoarea Oresund. Are o lungime de 8 km de pe malul Suediei pînă pe insula artificială Pepparholm, de unde drumul continuă prin tunel alţi 4 kilometri către insula daneza Amager. Este cel mai lung pod rutier şi feroviar din Europa şi conectează reţelele rutiere şi feroviare scandinave cu cele din restul continentului.

Lista nu este deloc limitativă

Lumea este bogată în lucrări monumentale, cu valori adesea exorbitante şi de cele mai multe ori imposibil de evaluat. Cele de mai sus constituie cîteva exemple, dar ele pot continua. Poate merita amintite Canalul de Suez (163 km lungime), Canalul Panama (77 km; a costat la vremea sa 266,65 milioane de dolari SUA), tunelul Mînecii (50,45 km din care 37,9 km sub mare. Costul circa 10 miliarde lire sterline a depăşit cu 80 procente prevederile iniţiale) şi, bineînţeles, multe altele.

Sursă: Ziare.com

Material redactat de Vlad LOGHIN