CE SE FACE LA GUVERN

Un nou program pentru susţinerea agriculturii, în valoare de circa 24 milioane de dolari SUA

Executivul a aprobat, în cadrul şedinţei de astăzi, proiectul de lege pentru ratificarea unui nou Acord de finanțare cu Fondul Internaţional pentru Dezvoltare Agricolă pentru realizarea Proiectului de Rezilienţă Rurală – IFAD VII. Bugetul total al proiectului este de 23,7 milioane de dolari SUA, dintre care 5,5 milioane de dolari SUA sub formă de grant.

Proiectul are drep scop oferirea unei surse de finanţare accesibilă şi pe termen lung pentru fortificarea rezilienţei la schimbările climaterice în agricultură.

Astfel, este prevăzută construirea a 24 reţele de aprovizionare cu apă pentru irigare pentru 75 de producători agricoli, reabilitarea a 12 segmente de drum pentru facilitarea accesului agricultorilor la zonele de producere, de care vor beneficia 50 întreprinderi şi peste 1200 familii din 12 sate. Granturi pentru realizarea măsurilor de îmbunătăţire a rezilienţei la schimbările climatice vor primi aproximativ 420 de fermieri, iar de credite în condiţii preferenţiale vor beneficia peste 450 de micro-antreprenori, 150 de tineri antreprenori şi cel puţin 20 de întreprinderi mici şi mijlocii.

De asemenea, pentru diminuarea efectului de erodare a solului şi micşorarea impactului produs de schimbările climaterice, în cadrul proiectului va fi finanţată construcţia şi reabilitarea lacurilor de acumulare a apei de la precipitaţii cu o suprafaţă de peste 30 de hectare, vor fi plantate/reabilitate 200 de hectare de fвşii forestiere şi 200 de hectare de terenuri înierbate.

Perioada de implementare a Acordului este de şase ani, urmвnd să fie finalizat în anul 2022. Gestionarea acestuia va fi asigurată de către actuala Unitate Consolidată pentru Implementarea Programelor IFAD în Moldova.

 

Guvernul a decis crearea Agenţiei pentru Supraveghere Tehnică şi a Inspectoratului pentru Protecţia Mediului

La şedinţa de astăzi, Guvernul a aprobat o serie de modificări şi completări legislative privind reglementarea activității de întreprinzător și efectuarea controlului de stat în domeniul construcției, protecției civile și a mediului.

Cabinetul de miniștri a decis crearea Agenției pentru Supraveghere Tehnică, care va întreprinde controlul de stat în domeniul siguranței obiectelor industriale periculoase, construcțiilor și urbanismului, supravegherii pieței privind materialele de construcție. Instituția va avea și atribuții privind autorizarea întreprinzătorilor ce activează în domeniile aferente.

De asemenea, Agenția pentru Supraveghere Tehnică va exercita supravegherea de stat privind siguranța antiincendiară și a măsurilor de protecție civilă. Astfel, inspectorii Agenției, împreună cu reprezentanții serviciului de salvatori și pompieri, vor efectua controlul privind respectarea normelor de apărare împotriva incendiilor, iar informațiile obținute vor fi prezentateServiciului Protecției Civile și Situațiilor Excepționale, care ulterior le va putea utiliza pentru intervenții în caz de incendiu.

Agenția pentru Supraveghere Tehnică va prelua atribuțiile Agenției pentru Geologie și Resurse Minerale, Inspectoratului Principal de Stat pentru Supraveghere Tehnică a Obiectelor Industriale Periculoase, Inspecției de Stat în Construcții, Inspectoratului de Stat pentru Supraveghere Geodezică, Tehnică și de Regim.

Tot astăzi, a fost creat Inspectoratul pentru Protecția Mediului, care va realiza controlul de stat în domeniul protecției mediului, a aerului atmosferic, a resurselor forestiere, piscicole, acvatice și a solului, utilizării subsolului și a resurselor naturale. Autoritatea va prelua funcțiile de control de la Inspectoratul Ecologic de Stat și Serviciul Piscicol.

 

Agenția Națională pentru Sănătate Publică – singura autoritate cu competențe de control de stat în domeniul sănătății

Controlul de stat în domeniul sănătății va fi efectuat de o singură autoritate, Agenția Națională pentru Sănătate Publică. O decizie în acest sens a fost luată în cadrul ședinței de astăzi a Executivului.

Astfel, atribuțiile deținute în prezent de Centrul Național de Sănătate Publică, Compania Națională de Asigurări în Medicină, Agenția Transplantului, Agenția Medicamentelor și Dispozitivelor Medicale, dar și de Comitetul Permanent de Control asupra Drogurilor vor fi preluate de noua instituție creată. Măsura face parte din acțiunile întreprinse de Guvern pentru a reduce presiunea asupra mediului de afaceri și vine să susțină antreprenorii care vor să-și desfășoare activitatea în domeniul sănătății.

Agenția Națională pentru Sănătate Publică va fi responsabilă de supravegherea mai multor domenii, inclusiv a sănătății publice, siguranței ocupaționale, calității medicamentelor, produselor para-farmaceutice și a circulației acestora. De asemenea, instituția va efectua controlul dispozitivelor medicale, inclusiv privind siguranța radiologică și nucleară a acestora, a serviciilor prestate de instituţiile medicale, precum și privind circulația substanțelor narcotice, psihotrope și a precursorilor.

În același timp, autoritatea noucreată va asigura respectarea drepturilorconsumatorilor în domeniul sănătății. Aceste atribuții sînt exercitate acum de Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor și Agenția pentru Protecția Consumatorilor.

O altă modificare aprobată de Guvern prevede excluderea conceptului de medic-sanitar de stat, funcție deținută în prezent de viceministrul Sănătății. În acest mod se dorește reducerea posibilității că persoanele cu funcții politice să poată interveni asupra deciziilor luate ca urmare a controlului de stat efectuat.

Cu referire la acest subiect, Premierul a reiterat că actualul sistem este unul învechit, iar restructurarea acestuia este necesară pentru beneficiari: „Vreau să menționez că sistemul de Sănătate Publică este cel mai important din domeniul sănătății, pentru că aici vorbim despre prevenirea și elaborarea politicilor pentru a nu admite îmbolnăvirea oamenilor”.

Proiectul de lege aprobat în şedinţa Guvernului urmează să fie transmis Parlamentului pentru examinare.

 

Măsuri de eficientizare a controlului de stat, aprobate de Executiv

Cabinetul de miniştri a aprobat astăzi un şir de modificări şi completări legislative privind reglementarea activității controlului de stat aflat în competenţa Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor (ANSA), Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei (APCSP) şi a Inspectoratului de Stat al Muncii (ISM).

Documentul delimitează atribuțiile instituțiilor enumerate în domeniul alimentar și nealimentar, precum și pe segmentul protecției consumatorilor și relaţiilor de muncă, în scopul evitării conflictelor de competențe și atingerii unei eficiențe maxime în efectuarea controlului de stat.

Conform modificărilor aprobate, controlul de stat în domeniul producerii şi circulaţiei vinului şi produselor alcoolice este transferat din competenţa Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Producţiei Alcoolice în competenţa ANSA. Totodată, potrivit documentului, ANSA va efectua și controlul în domeniul alimentar, devenind autoritate responsabilă pentru avizarea și înregistrarea produselor alimentare noi, aprobarea ambalajului, elaborarea normelor sanitare în domeniul circuitului produselor alimentare. Astfel, va fi exclusă dublarea de atribuţii între ANSA şi Serviciul de Supraveghere de Stat a Sănătăţii Publice, în competența căruia va rămîne doar domeniul alimentaţiei pentru sugari şi copii, apa potabilă, precum şi atribuţii specifice serviciilor de sănătate.

Un alt domeniu supus amendării este controlul de stat şi supravegherea în sfera produselor nealimentare şi protecţiei consumatorului. Prin urmare, Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor va fi redenumită Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei, iar activitatea acesteia se va axa pe asigurarea implementării uniforme a legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorului, precum și controlul calităţii serviciilor turistice, preluat de la Agenţia Turismului.

Proiectul de lege mai vizează reorganizareaInspectoratului de Stat al Muncii. În competenţa acestei autorităţi rămîn doar atribuțiile de control a respectării prevederilor legale referitoare la raporturile de muncă, cele privind siguranţa şi sănătatea munciifiind distribuite altor instituții.

Documentul aprobat urmează a fi transmis spre examinare Parlamentului.

 

Cabinetul de miniştri a aprobat eliminarea a circa 150 de acte permisive cereglementează activitatea antreprenorilor

Executivul, în cadrul ședinței de astăzi, a aprobat o serie de modificări legislative privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător. Conform documentului, numărul de acte permisive este redus cu circa 150. Măsura are un impact direct pentru mediului de afaceri și asigură scăderea poverii existente asupra comunității de business.

Referindu-se la acest subiect, Premierul a menţionat: „Am spus din start că pentru noi este foarte important să facem tot posibilul pentru a oferi confort celor care se ocupă de afaceri în Republica Moldova”.

Proiectul noului Nomenclator al actelor permisive este divizat în trei componente: autorizații, certificate și licențe. Acestea vor fi eliberate de autorități în conformitate cu domeniul de activitate al agentului economic.

De asemenea, modificările promovate de Guvern exclud dreptul autorităților de a respinge fără motiv cererea depusă de agentul economic. În cazul în care aceasta nu este completată corespunzător sau nu sînt anexate toate documentele stabilite de lege, autoritatea va anunţa solicitantul și va putea prelungi termenul de emitere a actului cu pînă la 30 de zile. În același timp, documentul stabilește o sancționare mai aspră pentru funcționarii care admit abuzuri în exercitarea atribuțiilor de serviciu.

Conform calculelor provizorii, modificările aprobate ar permite că sectorul privat să economisească anual circa 43.6 milioane lei, iar sectorul public – 18.4 milioane lei.

Documentul urmează să fie transmis Parlamentului pentru examinare.

 

Soţia aflată în întreţinerea soţului asigurat va beneficia de indemnizaţie de maternitate

Executivul a aprobat astăzi un proiect de lege care prevede acordarea indemnizaţiei de maternitate soţiei aflate în întreţinerea soţului asigurat, dacă la data acordării concediului de maternitate nu este angajată în cîmpul muncii şi nu realizează venit asigurat. Faptul poate fi confirmat prin carnetul de muncă şi prin declaraţia scrisă pe proprie răspundere că nu este persoană asigurată de riscul respectiv.

Proiectul de lege aprobat prevede modificarea şi completareaarticolului 16 alin. (5) al Legii privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale a fost declarat neconstituţional de Curtea Constituţională. Acesta prevedea că soţia se află în întreţinerea soţului asigurat dacă pe parcursul a 9 luni consecutive, premergătoare lunii acordării concediului de maternitate, nu a fost angajată și asigurată obligatoriu sau dacă şi-a pierdut statutul de asigurat în această perioadă.

Indemnizaţia de maternitate este acordată pentru pierderea capacităţii de muncă. Atît persoana care nu a contribuit la sistemul public de asigurări sociale, cît şi cea care a contribuit parţial, şi-au pierdut capacitatea de muncă şi se află de fapt în întreţinerea soţului salariat.

Pentru anul 2017 sînt necesare peste 182 milioane de lei în scopul implementării proiectului.

Direcţia comunicare şi protocol a Guvernului RM