CE SE FACE LA GUVERN

Premierul solicită măsuri urgente pentru aducerea în albia legală a activității taximetriștilor

În debutul ședinței de astăzi a Cabinetului de miniștri, Prim-ministrul s-a referit la fenomenul transportului ilicit de pasageri, în special în ceea ce privește serviciile de taxi.

Premierul a vorbit despre situația care s-a creat la Aeroportul Internațional Chișinău în timpul ninsorilor abundente de săptămîna trecută. „Taximetriștii puneau tarife de la 300 pînă la 500 de lei. Erau oameni care nu aveau acești bani și au fost nevoiți să stea blocați acolo”, a menționat Pavel Filip.

În context, șeful Executivului a subliniat modul de prestare a serviciilor de taxi în alte aeroporturi, unde există rînduri electronice, și a venit cu un apel către conducerea Aeroportului Internațional Chișinău, pentru aplicarea unui sistem echitabil de activitate a taximetriștilor.

Totodată, Prim-ministrul a solicitat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Finanțelor să prezinte, în termen de o săptămînă, propuneri concrete în vederea aducerii în albia legală a activității taximetriștilor, inclusiv prin revizuirea cadrului de reglementare.

În special, Premierul s-a referit la necesitatea de aplicare strictă a licențierii/ autorizării agenților economici din domeniu, de folosirea aparatelor de casă, de testarea tehnică a mijloacelor de transport și de verificarea obligatorie a conducătorilor auto înainte de ieșire pe traseu, pentru asigurarea siguranței cetățenilor și a unei concurențe loiale în acest domeniu de activitate.

„Transportul ilicit de pasageri și mărfuri a luat proporții și reprezintă o problemă atît din perspectiva securității rutiere, fiindcă nu cunoaștem starea tehnică a acestor mijloace de transport, cît și din perspectiva bugetului de stat, în care nu ajung impozitele cuvenite din motivul neactivării în limitele legii”, a conchis Pavel Filip.

 

Premierul Pavel Filip anunță mobilizarea tuturor forțelor pentru înlăturarea consecinţelor intemperiei în municipiul Chişinău

Prim-ministrul Pavel Filip a făcut astăzi un apel public privind mobilizarea tuturor forţelor în vederea înlăturării urmărilor intemperiei în municipiul Chișinău. Premierul a specificat că situaţia excepţională nu a fost depăşită total, iar în capitală nu există suficiente resurse și forțe pentru curăţarea oraşului.

“Lucrările încep mîine dimineaţa de la ora cinci și ne vom mobiliza ca în două zile să lăsăm orașul curat. Dacă nu reuşim în acest timp, vom extinde perioada de activitate. Vreau să menționez că nu este o intervenţie peste Primărie, ci un ajutor în contextul în care impactul este unul de proporţii”, a declarat Premierul.

Şeful Executivului ainformat că în acest proces vor fi antrenaţi peste 200 de profesioniști în curățarea arborilor, cîteva sute de carabinieri și ostași ai Armatei Naționale, precum şi circa 100 de unități speciale de transport. Astfel, vor fi formate cîte patru echipe de lucru pentru fiecare sector al oraşului, acestea fiind organizate în baza sectoarelor de poliţie ale municipiului Chişinău şi conduse de şefii acestora. Fiecare echipă va fi asigurată cu cîte doi profesioniști cu motoferestrăie, două autobasculante, haine speciale şi produse alimentare şi îşi va desfăşura activitatea în raza sa de acţiune, astfel încît fiecare loc din municipiu să fie adus în ordine.

Totodată, Prim-ministrul a cerut locuitorilor capitalei să se abţină de la deplasări cu automobile, întrucît lucrările de curăţare presupun blocarea unor porțiuni de stradă şi să ofere acces autorităţilor în locurile unde sînt parcate maşinile. „Apreciez spiritul dumneavoastră civic și implicarea în aceste zile, dar vă rog să țineți cont că există pericole iminente – copaci gata să cadă și linii de curent căzute care pot provoca daune considerabile. De aceea mă adresez să aveți răbdare și să fiți receptivi la solicitările poliției”, a subliniat Pavel Filip.

În încheiere, Prim-ministrul a solicitat o atenţie sporită privind supravegherea copiilor pe teritoriile periculoase, de către părinți şi conducătorii instituțiilor de învățămînt. ”Să nu expuneţi pericolului copiii şi să nu vă expuneţi pericolului dumneavoastră personal”, a atenţionat Premierul.

 

R. Moldova are un mecanism european de răspuns rapid la calamitățile naturale

Cabinetul de miniştri a aprobat astăzi Regulamentul-cadru privind acordarea suportului ţării-gazdă în situaţii excepţionale. Astfel, drept punct naţional de contact pentru organizarea suportului ţării-gazdă este desemnat Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.

Regulamentul stabileşte modalităţile de acordare a asistenţei internaţionale la solicitarea Guvernul Republicii Moldova pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale produse în ţară, precum şi modalităţile de acordare a asistenţei de urgenţă altor ţări de către Republica Moldova.

Documentul reglementează modelele formularelor de solicitare și de oferire a asistenței, precum și obligațiunile funcționale ale Echipei de acordare a susţinerii țării gazdă. Totodată, Regulamentul prevede acțiunile instituțiilor statului care vor fi implicate în procesul de soluționare a problemelor întîmpinate de echipele de intervenție internaționale și vor oferi asistență în vederea facilitării trecerii frontierei, efectuării controlului vamal, precum și recunoașterii competențelor părții ce acordă ajutor.

Prevederile Regulamentului decurg din Acordul de Asociere Moldova – UE și sînt bazate pe cele ale acordurilor bilaterale încheiate între Republica Moldova şi alte state privind cooperarea în domeniul protecţiei civile şi depăşirii consecinţelor situaţiilor excepţionale.

 

Regulamentul privind funcţionarea Serviciului Fiscal de Stat, aprobat de Executiv

Din 1 aprilie 2017 Serviciul Fiscal de Stat (SFS) a fost reorganizat prin absorbţia celor 35 de inspectorate fiscale de stat şi activează ca o singură persoană juridică responsabilă de administrarea fiscală a țării. Astfel, în cadrul şedinţei de astăzi, Executivul a aprobat Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea SFS, care este autoritate administrativă din subordinea Ministerului Finanţelor, împuternicită să administreze impozitele, taxele şi alte plăţi în interesul statului.

Printre funcţiile principale ale SFS se numără: organizarea sistemului de management în domeniul administrării fiscale, colectarea impozitelor, taxelor şi a altor venituri la bugetul public naţional, prevenirea încălcărilor fiscale, inclusiv a evaziunii fiscale, controlul fiscal, examinarea contestaţiilor.

SFS va fi condus de către un director și patru directori adjuncți. De asemenea, în scopul examinării celor mai stringente probleme precum şi a stabilirii soluţiilor optime de depăşire a acestora, în cadrul SEF va fi instituitConsiliul executiv, un organ colegial decizional. Efectivul limită de personal al SFS va constitui 1892 de angajați, acelaşinumăr de persoane care activează în instituțiile absorbite.

 

Guvernul a aprobat creşterea salariului minim în sectorul real al economiei

Cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real al economiei naționaleva constitui 2380 de lei lunar, în creștere cu 13,3% față de nivelul actual, începînd cu 1 mai curent. O decizie în acest sens a fost aprobată la ședința de astăzi a Executivului.

Astfel, angajatorii din sectorul real al economiei nu vor putea oferiun salariu mai mic de 14,09 lei pe oră. În prezent nivelul remunerării este stabilit în mărime de 2100 de lei lunar sau 12,43 lei pe oră.

Cuantumul salariului minim garantat în sectorul real se reexaminează anual de Guvern, potrivit Legii salarizării. Ajustarea se face în funcție de creșterea sumară anuală a indicelui prețurilor de consum și a ratei de creștere a productivității muncii la nivel național.

În condițiile ratei inflației de 6,4 % și a ratei de creștere a productivității muncii la nivel național de 6,9 % în anul 2016, sporul pentru anul curent constituie 13,3%.

 

Guvernul a decis crearea Agenției Servicii Publice – „Ghișeul unic”

În cadrul ședinței de astăzi, Cabinetul de miniștri a decis constituirea Agenției Servicii Publice. Astfel, seaplicăprincipiul ghișeului unic la prestarea serviciilor publice și se asigură digitalizarea acestora, inclusiv eficientizarea proceselor operaționale și reducerea costurilor suportate de către cetățeni.

Potrivit hotărîrii Executivului, Întreprinderea de Stat „Centrul Resurselor Informaționale de Stat „Registru” este reorganizată prin transformare în Instituția publică „Agenția Servicii Publice”, care va fi în subordinea Guvernului. Totodată, în noua entitate vor intra prin fuzionare ÎS „Camera Înregistrării de Stat”, ÎS „Cadastru”, Serviciul Stare Civilă din subordinea Ministerului Justiției și Camera de Licențieredin subordinea Ministerului Economiei.

Urmare a unificării prestatorilor de servicii publice,tarifele pentru serviciile prestatevor fi reduse. Totodată, Agenția va asigura modernizarea serviciilor publice, va facilita accesul populației la acestea și va spori eficiența dialogului dintre autorități și cetățeni.

În context, Premierul a scos în evidență cîteva aspecte importante:„Efortul nostru este nu doar de a aduce serviciile într-un ghişeu unic, nedorim să schimbăm procesele. Numărul serviciilor publice acordate cetăţenilor trebuie să fie mai mic. Toate informaţiile se conțin în registrele de stat, iar certificatele pot fi făcute fără implicarea cetăţeanului. Şi cel mai important, toţi vorbim de lupta cu birocraţia şi cu corupţia, adevărata luptă se face prin acţiuni de acest gen. Este o lovitură directă pe birocraţie şi corupţie”, a subliniat Premierul Pavel Filip.

Agenția Servicii Publice a fost creată în conformitate cu prevederile Reformei administrației publice și a Planului de acțiuni privind reformade modernizare a serviciilor publice pentru anii 2017-2021.

 

Ziua de 8 mai este declarată zi de odihnă

Guvernul a aprobat astăzi o hotărîre prin care ziua de luni, 8 mai a. c. este considerată zi de odihnă. Această zi va fi recuperată pe 20 mai. Decizia are ca scop utilizarea optimă de către salariaţi a zilelor de repaos şi de sărbătoare nelucrătoare.

Direcţia comunicare şi protocol a Guvernului RM