CAZURI SIMILARE TRAGEDIEI AVIATICE DIN ESTUL UCRAINEI

FOTO: Pe 21 februarie 1973 Israelul a doborît avionul Boeing 727 al companiei Libyan Arab Airlines

Avioane civile DOBORÎTE cu rachete, în situaţii de conflict, în ultimii 40 de ani

Tragedia aviatică petrecută joi în estul Ucrainei nu este singurul caz în care un avion de pasageri a fost lovit de o rachetă sau de o altă aeronavă, prăbuşirea zborului Malaysia Airlines amintind de situaţii similare care au intrat istorie din anii '70 pînă la sfîrşitul anilor 2000.

Zborul IL-76 al Transaviaexport Airlines

* 23 martie 2007

* 11 oameni au murit

* doborît de o rachetă anti-aeronave

Potrivit AFP, un avion de tip Iliuşin aparţinînd unei companii aeriene belaruse este doborît de o rachetă, la puţin după ce a decolat din capitala somaleză Mogadiscio, devastată de un război civil, un atac soldat cu 11 morţi. La bordul avionului se aflau ingineri şi tehnicieni belaruşi veniţi să repare alt avion care fusese atins de o rachetă cu două săptămîni mai înainte.

Zborul SB 1812 al Siberian Airlines

* 4 octombrie 2001

* 78 de oameni au murit

* doborît de Ucraina

Avionul Siberian Airlines, care zburase din Tel Aviv deasupra Mării Negre, a fost doborît de o rachetă, toţi cei 78 de oameni aflaţi la bord pierzîndu-şi viaţa, scrie revista Mother Jones.

Yevhen Marciuk, şeful consiliului de securitate al Ucrainei, a recunoscut că o rachetă a doborît avionul. "Motivul prăbuşirii ar fi o lovitură neintenţionată din partea unei rachete S-200 lansate în timpul exerciţiilor de apărare din spaţiul aerian al Ucrainei", a declarat Marciuk atunci.

Zborul 655 al Iran Air

* 3 iulie 1988

* 290 de oameni au murit

* doborît de Statele Unite

Zborul cu numărul 655 al companiei Iran Air, avînd ruta Golful Persic - Dubai, a fost doborît de o navă de război americană, toate cele 290 de persoane aflate la bord fiind ucise. Potrivit oficialilor Marinei americane, vasul, care era implicat într-un schimb de focuri cu flota iraniană, lansase rachete asupra avionului pentru că echipajul îl confundase cu o aeronavă militară F-14. Guvernul din Teheran nu a considerat tirurile drept un accident, iar evenimentul tragic a stat la baza unor ramificaţii politice care îşi fac simţit efectul şi în ziua de astăzi.

Zborul 007 al Korean Air Lines

* 1 septembrie 1983

* 269 de oameni au murit

* doborît de URSS

Avînd ruta New York - Seul, avionul a fost doborît de forţele Uniunii Sovietice în apropiere de Insula Moneron. După ce a ieşit de pe ruta stabilităm, intrînd în spaţiul aerian sovietic, Boeingul 747 al companiei sud-coreene nu arăta foarte diferit pe radar de aeronavele RC-135 pe care guvernul american le folosea pentru inspecţie în zonă. Prin urmare, ruşii au tras două rachete cu ţinta zborului 007, ucigîndu-i pe toţi cei 269 de oameni aflaţi la bord, pasageri şi membri de personal.

Ulterior, URSS a pretins că zborul se afla într-o misiune de spionaj pentru Statele Unite. Liderul sovietic Yuri Andropov s-a referit la zborul respectiv ca la "o provocare sofisticată pusă la cale de serviciile speciale SUA prin intermediul unui avion sud-coreean". Locotenentul-colonel Gennadi Oispovici, pilotul rus care a tras rachetele, a continuat să insiste mult timp după tragedie că fusese vorba de "un avion spion". Dar cînd Războiul Rece s-a încheiat, ruşii şi-au schimbat convingerile, iar Boris Elţin i-a predat preşedintelui Coreei de Sud informaţii şi înregistrări cu privire la zbor.

Zborul 870 al Aerolinee Itavia

* 27 iulie 1980

* 80 de persoane au murit

* doborît de o navă de război neidentificată

Avionul zbura dinspre Bologna, Italia spre Palermo, Sicilia, cînd s-a prăbuşit, ducînd la moartea a 80 de oameni aflaţi la bord. În 2013, cea mai înaltă instanţă a Italiei a oferit legitimitate teoriei cu cei mai mulţi adepţi: "că o rachetă lansată de o navă de război" lovise aeronava, potrivit New York Times. Oficialii italieni, totuşi, nu au confirmat sursa navei militare.

Zborul 114 al Libyan Arab Airlines

* 21 februarie 1973

* 108 de persoane au murit

* doborît de Israel

Aeronava a fost doborîtă de Israel după ce defecţiuni tehnice şi vremea nefavorabilă au provocat ieşirea sa de pe traiectorie. Boeingul 727 plecase din Tripoli, Libia şi era pe drum spre Cairo, Egipt, dar, după o scurtă oprire în Benghazi, a intrat într-o furtună de nisip şi şi-a schimbat direcţia spre deşertul Sinai, controlat de guvernul israelian după Războiul de şase zile. Forţele de apărare ale Israelului, aflate în alertă din cauza tensiunilor regionale care aveau să provoace în curînd Războil Yom Kippur, au trimis două avioane de luptă Phantom după zborul libian. Cînd avionul nu a dat ascultare comenzilor, navele israeliene au tras asupra aeronavei, iar aceasta s-a prăbuşit într-o aterizare de urgenţă care a omorît 108 dintre cei 113 pasageri.

Sursa: Mediafax