ADAM ŞI EVA AU TRĂIT, CU APROXIMAŢIE, ÎN ACEEAŞI PERIOADĂ DE TIMP, ÎNSĂ NU S-AU ÎNTÎLNIT

Pînă în prezent, s-a considerat că Eva mitocondrială şi Adam cromozomial – cei mai recenţi strămoşi comuni ai tuturor bărbaţilor şi femeilor de azi – au trăit în perioade total diferite de timp. Un studiu recent, realizat de 69 de oameni de ştiinţă din toată lumea, infirmă însă o astfel de ipoteză.

A reieşit că prezumptivul Adam cromozomial a trăit acum circa 120.000 – 156.000 de ani, cu mult mai devreme decît reieşise din testele precedente, vechile studii plasîndu-l acum aproximativ 50.000 – 115.000 de ani. Perioada corespunde cu cea în care a trăit Eva mitocondrială, mai precis în intervalul de timp de acum 99.000 – 148.000 de ani.

„Cercetările precedente au indicat că strămoşul comun al tuturor bărbaţilor a trăit cu mult mai tîrziu decît strămoaşă comună a femeilor din zilele noastre. Cu toate acestea, revizuirea studiilor a demonstrat că nu există o distanţă temporală între cei doi”, afirmă Carlos Bustamante, genetician în cadrul Universităţii Stanford, California.

Adam cromozomial şi Eva mitocondrială sunt, conform datelor obţinute pînă în prezent, strămoşii comuni ai tuturor oamenilor de pe planetă, însă nu trebuie considerat că erau singurii oameni existenţi în acea perioadă de timp. Pur şi simplu, ei au fost norocoşii care au reuşit să transmită genele lor tuturor oamenilor de azi.

Cercetătorii au analizat variaţiile cromozomiale Y de la voluntari din nouă zone distincte ale lumii, unele dintre ele inaccesibile pînă astăzi, aşa cum ar fi namibia, R.D. Congo, Siberia, Pakistan sau Mexic. Mai mult, studiul a însemnat obţinerea de informaţii de la 10 milioane de nucleotide (molecule biologice care fac parte din structura cromozomului Y), de la fiecare individ analizat.

Au fost identificate nu mai puţin de 11.000 de mutaţii genetice care au survenit de-a lungul timpului asupra genelor bărbăteşti, acurateţe fără precedent în lumea geneticii moderne. În aceeaşi ecuaţia a fost introdusă şi rata mutaţiilor anuale, plecîndu-se de la un eveniment cunoscut, stabilirea culturii Clovis în America de Nord acum circa 15.000 de ani.

„Nu încape îndoială că Adam şi Eva, strămoşii comuni ai tuturor oamenilor, au trăit, cu aproximaţie, în acelaşi interval de timp, în Africa, şansele ca ei să se fi întîlnit fiind, însă, extrem de reduse”, concluzionează prof. Bustamante.

Adrian NICOLAE