„11” CONSIDERENTE DESPRE PICTORITA SI CERCETATOAREA NATALIA PODLESNAIA

 

 

FOTO: Pictorița Natalia Podlesnaia, 2015. Foto: Galina Birzul

Pictorița Natalia Podlesnaia este o prezență elegantă, armonioasă și plină de rafinament în arta recentă din Republica Moldova. Este omul de creație ancorat în descifrarea universului, cel care caută roua în uscat, binele în haos, frumosul în urît, tinerețea în eternitate, ziua în noapte, binele în rău, prietenia în dușmănie, micul în mare, cuprinsul în necuprins, identitatea în alteritate. Activitatea de creație a pictoriței N. Podlesnaia este reflectată cu lux de amănunte în literatura de specialitate, mass-media scrisă, TV, ediții electronice etc. Alături de activitatea de creație artistică desfășoară și o amplă creație științifică. Este autoarea a 12 articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale, inclusiv 10 materiale ale comunicărilor ştiinţifice. Este înalt apreciată de criticii de artă: „cercetător autentic” (doctor habilitat în studiul artelor, cercetător ştiinţific gradul II, Constantin I. Ciobanu, Academia Română); cercetătorul care a „reconsiderat multiple informații” (prof. univ. dr. Ioan Opriș, România); autoare de studii care reflectă „modul în care îşi construieşte demonstraţia axată pe analiza unui foarte mare număr de obiective dispărute sau existente” (prof. univ. dr. Tereza Sinigalia, România).

 

1. S-a născut la 19 martie 1979 în orașul Sîngerei. Regiunea Sîngereilor (în mod special, localitatea Drăgănești) este locul unde talentul este omniprezent și Mica Patrie Mare a mai mulți oameni de artă (Elena Bontea, Alexandru Macovei, Maria Saka-Răciula). Prin urmare, spiritul de creație și de căutare este specific oamenilor de artă născuți în această parte a țării.

 

2. Într-o primă etapă de creație și-a creat profilul de personalitate, sistemul de valori și universul cognoscibil în perimetrul a două spațialități: Bălți şi Chişinău. Pe parcurs și-a format și a treia dimensiune, „ochiul al treilea” în cadrul studiilor de profil de la Cluj-Napoca, România. Tridimensiunea reprezintă un univers creativ semnificativ în „împrumutarea” unor valori multispațiale în procesul de „zidire” ca om al artei, care modelează spațialitate și chiar o „domesticește”.

 

3. În anii 1986–1990 Natalia Podlesnaia a studiat la Şcoala Medie din or. Biruința, raionul Sîngerei, apoi, între 1991 și 1994, la Şcoala Medie nr. 20 din or. Bălţi. În paralel cu studiile generale, chemarea pentru frumos și artă este alimentată la Şcoala de Arte Plastice pentru Copii din Bălţi (1991–1994). Urmează Colegiul de Arte Plastice „Alexandru Plămădeală” din Chişinău (1994–1998, specialitatea: pictura; Universitatea de Artă şi Design, Cluj-Napoca, România (1998–2003, Facultatea de Arte Plastice, Catedra de pictură, media de absolvire – 9,52; Profesori: Ioan Sbîrciu (rectorul instituției), Victor Ciato, Nicolae Man ș.a. media examenelor de licenţă – 9,66. Continuă studiile de masterat la Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice din Chişinău (2004–2006, Facultatea de Arte Plastice, specializarea: pictura, media de absolvire – 9,35. În anii 2008–2011 studiază la Şcoala Doctorală a Universităţii Tehnice a Moldovei, la specialitatea 651.01. – Teoria şi istoria artelor plastice; conducător științific: dr. hab. Tudor Stavilă. Grație activității științifice și performanțelor obținute în domeniul studiilor de doctorat i-a fost acordată Bursa de excelenţă a Guvernului pe anul 2011.

 

4. În anul 2015 susține cu brio teza de doctor „Pictura monumentală din Basarabia şi RSS Moldovenească”.

 

5. În prezent, doctorul în studiul artelor, culturologie, conf. univ. Natalia Podlesnaia activează la Departamentul de Arhitectură, Program Design Interior, al Facultății de Urbanism şi Arhitectură a Universității Tehnice din Moldova, unde predă cu multă măiestrie disciplinele „Tehnologia picturii monumentale” şi „Sticla artistică”.

 

 6. Activitatea artistică a fost prezentată în cadrul unor expoziții de pictură personale (Galeria „Palitra”, august, Bălţi, 2002; „Vegetal” – Galeria Ambasadei Ungariei în Republica Moldova, Chişinău, 2–30 octombrie 2015) și de grup („Expoziţie de icoane”, Budapesta, Ungaria, 2000; „Bienala Internaţională de pictură”, ediţia I, 1-14 decembrie 2009, Galeria UAP, Chişinău; Expoziţia „Portretul”, Galeria UAP, Chişinău, 2011; „Salonul de primăvară”, Galeria UAP, Chişinău, 2013 ș.a.

 

7. Munca de creație a pictoriței N. Podlesnaia este înalt apreciată. Graţie lucrării „Timpule, demon eşti sau geniu?” expusă în februarie 2003 la galeria U-ART, în cadrul expoziţiei organizată de UNESCO, Bucureşti, portretul de creație al artistei a fost plasat pe siteul enciclopediei virtuale a artiştilor români de pretutindeni Gallerya.ro. Tema lucrării a fost inspirată din versurile poetului român Radu GYR. Curatorul expoziției, Nicoleta Zagura, a menționat că lucrarea a fost discutată și înalt apreciată de criticii de artă, fiind cumpărată de un reputat colecționar. La 26 ianuarie 2016, Senatul Universității Tehnice din Moldova a distins-o cu Premiul de gradul III „Laureat al anului 2015 în domeniul cercetării”.

 

8. Lucrările de pictură ale autoarei se află în colecţii private şi publice (inclusiv instituţii religioase) din Republica Moldova, Ucraina, România, Rusia, Germania, Franţa, Elveţia.

 

9. În octombrie 2015, pictorița a cîștigat un concurs cu votare online organizat de galeria ART-INCOGNITO din Moscova, fiind invitată la Art–rezidență pe 1–10 decembrie 2015 la galeria ART-INCOGNITO din Moscova.

 

10. Pictorița a participat la restaurarea picturilor murale și a icoanelor la mai multe lăcașuri sfinte din țară și de peste hotare. A executat pictură murală pe o suprafață de circa 10 m² la Biserica „Înălţarea Domnului” (Патриаршье подворье) din s. Kneazevo, raionul Skopin, regiunea Reazan, Federația Rusă (2005–2006); a restaurat trei icoane la Biserica de vară „Sfinții Arhangheli Mihail si Gavriil”a Mănăstirii „Sfîntul Teodor Tiron” (Ciuflea) din Chişinău (2003–2004); a restaurat 12 icoane din iconostas, cele 12 praznice împărătești, lucrări coordonate de dr. prof. univ. V. Nimigeanu, la Biserica „Sfînta Paraschiva” din comuna Feleac, județul Cluj, România, (2001); a restaurat trei icoane la Catedrala „Sfîntul Ierarh Nicolae” din Bălţi (1999); a restaurat cinci icoane la Biserica „Sfîntul Mare Mucenic Gheorghe” din satul Climăuţi, raionul Şoldăneşti, şi satul Sîrcova, raionul Rezina (1998) etc.

 

11. Pictorița Natalia Podlesnaia este într-o perpetuă căutare a „îmblînzirii” contrastelor artistice, dar, totodată, și un cercetător rafinat al artei.

 

Ion XENOFONTOV,
doctor în istorie

 

 

 

pictoir.jpg

Cercetătoarea Natalia Podlesnaia alături de savanți consacrați din Republica Moldova și România după susținerea tezei de doctorat, 10 septembrie 2015. Foto: Victor Cobzac

 

 

1. compozitie statica tehnica mixta 2001.jpg

Natalia Podlesnaia, Compoziţie statică, tehnică mixtă, 25/35 cm., 2001 (din arhiva autoarei).

2. timpule demon esti sau geniutehnica mixta2002.jpg

Natalia Podlesnaia, Timpule, demon ești sau geniu?, tehnică mixtă, 100/75 cm., 2002 (din arhiva autoarei).

poama.jpg

Natalia Podlesnaia, Natură statică cu struguri, tehnică mixtă, 35/55 cm., 2009 (din arhiva autoarei).

ciai.jpg

Natalia Podlesnaia, Ceaiul de seară, tehnică mixtă, 37/40 cm., 2011 (din arhiva autoarei).

5.rodii si struguri.ulei pe pinza 2015.jpg

Natalia Podlesnaia, Rodii şi struguri, ulei/pînză, 60/35 cm., 2015 (din arhiva autoarei).

6.floarea-soarelui, ulei pe pinza, 2015.jpg

Natalia Podlesnaia, Floarea-soarelui, ulei/pînză, 60/40 cm., 2015 (din arhiva autoarei).

7. maces, ulei pe pinza,2015.jpg

Natalia Podlesnaia, Măceş, ulei/pînză, 55/80 cm., 2015 (din arhiva autoarei).